Dersin Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U+L (saat/hafta) | Türü (Z / S) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
Kültürel Miras: Geçmişle Olan İlişkilerimiz | KHAS 1310 | Bahar | 03+00+00 | Seçmeli | 3 | 5 |
Akademik Birim: | Çekirdek Program |
Öğrenim Türü: | Örgün Eğitim |
Ön Koşullar | Yok |
Öğrenim Dili: | İngilizce |
Dersin Düzeyi: | Lisans |
Dersin Koordinatörü: | CEREN ABİ MC GREEVY STAFFORD |
Dersi Veren(ler): | CEREN ABİ MC GREEVY STAFFORD |
Dersin Amacı: | Bu ders öğrencileri kültürel miras dünyasına ve bunun tarihine tanıştıracaktır. Dersin odağı Orta Doğu ve arkeoloji olacaktır fakat öğrencilere kültürel miras ile ilgili temel bilgiler ve konular da öğretilecektir. İnsanların geçmiş ile geçmişin geride bıraktığı maddi kalıntılarla ilgili kurduğu çeşitli ilişkiler araştırılacaktır. Bu ders öğrencilerin kültürel miras kavramı ve kullanımları ile ilgili tarihsel bilgiler edinecekleri bir tarih dersidir. Bu ders aynı zamanda öğrencilerin kültürel miras alanının çağdaş trend ve pratiklerini öğrenecekleri aktif bir derstir. Dersin beş amacı vardır. İlki kültürel mirasa dair temel kavramlar, sorular, ve kurumları öğretmektir. İkincisi, insanların neden kültürel mirasa değer verdiklerini anlamak ve geçmişin kullanımlarını ve suistimallerini öğrenmektir. Üçüncüsü, öğrencilere Orta Doğu kültürel miras tarihini (özellikle arkeoloji tarihini) öğretmektir. Dördüncüsü, kültürel mirasın yokedilmesi ve yurtdışına kaçırılan eserlerin geri döndürülmesi gibi global meseleleri tanıtmak ve tartışmaktır. Sonuncu olarak, dersin amacı öğrencilere topluluk önünde konuşma, zaman-yönetimi gibi pratik ve akademik becerileri geliştirmektir. |
Dersin İçeriği: | Bu ders kültürel mirası, özellikle Orta Doğu’daki fiziki kültürel mirası inceler. İlk önce Yunanistan, Osmanlı, ve Mısır’daki kültürel miras kavramının gelimesine bakar, sonra Orta Doğu’da kurulan yeni milli devletlerde arkeolojinin çeşitli amaçlarla kullanılmasını inceler. Ders, kültürel mirasın korumasında uluslararası kurumlar ve kanunların yaratılmasına yol açan İkinci Dünya Svaşı’ndaki Nazi sanat hırsızlıkları, geçmişle kurduğumuz ilişkileri yeniden gözden geçirmemizi sağlayan Amerika Bileşik Devletleri’nde başlayan konfedere asker heykelleri hakkındakı tartışmalar ve hafıza yürüyüşleri gibi yeni gelişmelere de içerir. |
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ): |
|
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri | 1)Kültürel miras kavramı ve temel kavramları hakkında tarihsel bilgi sahibi olacaklardır 2) Farklı Orta Doğu ülkelerindeki kültürel kavramı ve pratiklerinin gelişmesi hakkında tarihsel bilgi sahibi olacaklardır 3) Tarih ve tarihsel kalıntıların hangi farklı şekillerde kullanılabileceğini ve suistimallerini öğreneceklerdir. 4) Çevrelerindeki tarihsel kalıntıları tanımayı ve bağlamsallaştırmayı öğreneceklerdir. 5) Topluluk önünde konuşma, müze ziyareti, zaman yönetimi, grup çalışması ve akademik yazı gibi pratik ve akademik becerilerini geliştireceklerdir. |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kültürel Miras nedir? | Hazırlığa gerek yoktur. |
2 | Koleksiyon yapma ve Müzeler | Verilen okumaların okunması gerekmektedir |
3 | Orta Doğu’da başlangıçlar: Yunanistan ve Osmanlı Devleti | Istanbul Arkeoloji Müzesi’ni ziyaret Sunum yapan öğrencilerin verilen özel okumaları yapması gerekmektedir. |
4 | Orta Doğu’da başlangıçlar: Mısır ve İslami Sanatlar | Verilen okumaların okunması gerekmektedir. Sunum yapan öğrencilerin verilen özel okumaları yapması gerekmektedir. |
5 | Savaş zamanında arkeoloji (Birinci Dünya Savaşı) | Verilen okumaların okunması gerekmektedir. Sunum yapan öğrencilerin verilen özel okumaları yapması gerekmektedir. |
6 | Orta Doğu Milliyetçilikleri ve Arkeoloji (Suriye, Lübnan, İran) | Verilen okumaların okunması gerekmektedir. Sunum yapan öğrencilerin verilen özel okumaları yapması gerekmektedir. |
7 | Orta Doğu Milliyetçilikleri ve Arkeoloji (Türkiye, Irak, İsrail) | Verilen okumaların okunması gerekmektedir. Sunum yapan öğrencilerin verilen özel okumaları yapması gerekmektedir. |
8 | Kolonilerde kültürel miras (Cezayir ve Libya) | Verilen okumaların okunması gerekmektedir. Sunum yapan öğrencilerin verilen özel okumaları yapması gerekmektedir. |
9 | Global Hikayeler: Başka kıtalarda kültürel miras (Afrika ve Güney Amerika) | Verilen okumaların okunması gerekmektedir. Sunum yapan öğrencilerin verilen özel okumaları yapması gerekmektedir. |
10 | İkinci Dünya Savaşı zamanında Avrupa’da kültürel miras kaçakçılığı | Verilen okumaların okunması gerekmektedir. Sunum yapan öğrencilerin verilen özel okumaları yapması gerekmektedir. |
11 | Çağdaş pratikler: Hafıza mekanları ve hafıza yürüyüşleri | Arkeoloji üzerine olmayan bir müze ziyareti üzerine bir-sayfa rapor |
12 | Çağdaş meseleler: Amerika Birleşik Devletleri’nde konfedere asker heykelleri tartışmaları | Verilen okumaların okunması gerekmektedir. |
13 | Alternatif Arkeolojiler | Verilen okumaların okunması gerekmektedir. |
14 | Kültürel miras kime ait? | Verilen okumaların okunması gerekmektedir. |
Her hafta ders anlatımını tamamlayacak seçili okumalar verilecektir. Sunum yapacak öğrencilere ekstra okumalar verilecektir. Derste kullanılacak akademik kaynaklar: • Bahrani, Zainab, Zeynep Çelik, and Edhem Eldem. Scramble for the Past: A Story of Archeology in the Ottoman Empire, 1753-1914. Istanbul: Salt, 2011. • Çelik, Zeynep. About Antiquities: Politics of Archaeology in the Ottoman Empire. First edition. ed. Austin: University of Texas Press, 2016. • Voutsaki, Sofia. Ancient Monuments and Modern Identities A Critical History of Archaeology in 19th and 20th Century Greece • Reid, Donald M. Whose Pharaohs?: Archaeology, Museums, and Egyptian National Identity from Napoleon to World War I. Berkeley: University of California Press, 2002. • Wendy M. K. Shaw. “Islamic Arts in the Ottoman Imperial Museum, 1889-1923.” Ars Orientalis, vol. 30, 2000, pp. 55–68. • Üre, Pınar. Byzantine heritage, archaeology, and politics between Russia and the Ottoman Empire: Russian Archaeological Institute in Constantinople (1894-1914). PhD thesis, The London School of Economics and Political Science (LSE),2014. • Watenpaugh, Heghnar. "“Museums and the Construction of National History in Syria and Lebanon,” In the British and French Mandates in Comparative Perspective , Ed. Nadine Méouchy and Peter Sluglett. Leiden: E. J. Brill, 2004, 185-202. • Goode, James F. Negotiating for the Past: Archaeology, Nationalism, and Diplomacy in the Middle East, 1919-1941. 1st ed. Austin: University of Texas Press, 2007. • Silberman, Neil Asher. Between Past and Present: Archaeology, Ideology, and Nationalism in the Modern Middle East. 1st ed. New York: H. Holt, 1989. • Gur, Asli, “Political Excavations of the Anatolian Past: Nationalism and Archeology in Turkey” in Ran Boytner, Lynn Swartz Dodd, and Bradley J. Parker, eds., Controlling the past, owning the future: the political uses of archaeology in the Middle East. Tucson: University of Arizona Press, 2010, 68-89. • Bernhardsson, Magnus Thorkell. “Mandated Archaeology: The Creation of the Museum and the Vibrant Archaeological Scene (1921–1932)” in Reclaiming a Plundered Past: Archaeology and Nation Building in Modern Iraq. 1st ed. Austin: University of Texas Press, 2005, 130-163. • Çelik, Zeynep. Urban Forms and Colonial Confrontations: Algiers Under French Rule. Berkeley: University of California Press, c1997 1997. Introduction and Chapter 1 “The Casbah and the Marine Quarter”. http://ark.cdlib.org/ark:/13030/ft8c6009jk/ • Munzi, M. 2004. Italian archaeology in Libya: From colonial romanità to decolonization of the past, in M. L Galaty and C. Watkinson (eds.), Archaeology under Dictatorship, pp. 73–108. New York: Springer. • Koff, Clea, "On Two Eras of African Archaeology: Colonial and National." In Jane Lydon and Uzma Rizvi (eds.): Handbook of Postcolonial Archaeology. Walnut Creek: Left Coast Press, 2010, pp. 37-47. http://digitalcommons.unl.edu/nebanthro/107 • Nicholas, Lynn H. The Rape of Europa The Fate of Europe’s Treasures in the Third Reich and the Second World War. New York: Random House, 1995. • Cuno, James B. Who Owns Antiquity?: Museums and the Battle over Our Ancient Heritage. Princeton, N.J. ; Woodstock: Princeton University Press, 2008, ix-xxxvii. |
Powerpoint sunumları, youtube videoları, gazete/dergi makaleleri, seçili arşiv belgeleri tartışmalarda kullanılacaktır. • Youtube-Egyptian Golden Parade https://www.youtube.com/watch?v=bnlXW7KZl0c&t=5969s • Youtube- Movie Algiers 1938 https://www.youtube.com/watch?v=MR4zwfaYftk&t=419s • Marchant, Suzanne L. “The Great War and German Archaeology” http://asorblog.org/2014/06/13/the-great-war-and-german-archaeology/ • https://www.economist.com/interactives/christmas-specials/2021/12/18/great-zimbabwe-archaeology • https://www.aljazeera.com/features/2017/8/24/us-confederate-monuments-what-is-the-debate-about |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Sayı | Katkı Payı (%) |
---|---|---|
Katılım | 14 | 10 |
Uygulama | 1 | 10 |
Proje | 1 | 35 |
Ödev | 1 | 25 |
Sunum/Jüri | 1 | 20 |
Total: | 18 | 100 |
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Uygulama | 1 | 8 | 8 |
Proje | 1 | 13 | 13 |
Ödev | 1 | 2 | 2 |
Sunum/Jüriye Hazırlık | 1 | 5 | 5 |
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler | 11 | 5 | 55 |
Toplam İş Yükü (saat): | 125 |
# | PY1 | PY2 | PY3 | PY4 | PY5 | PY6 | PY7 | PY8 |
OC1 | ||||||||
OC2 | ||||||||
OC3 | ||||||||
OC4 | ||||||||
OC5 |