Akademik Birim: |
Çekirdek Program |
Öğrenim Türü: |
Örgün Eğitim |
Ön Koşullar |
Yok |
Öğrenim Dili: |
İngilizce |
Dersin Düzeyi: |
Lisans |
Dersin Koordinatörü: |
NURSELİ YEŞİM SÜNBÜLOĞLU |
Dersi Veren(ler): |
NURSELİ YEŞİM SÜNBÜLOĞLU |
Dersin Amacı: |
Bu dersin amaçları (1) Eleştirel Sakatlık Çalışmaları alanındaki temel kavramları ve tartışmaları tanıtmak, (2) insanın özünü ve toplumsal yaşamın esasını oluşturan temel bir özellik olarak sağlamlık kavramına eleştirel bir bakış sunmak, (3) toplumsal normların çeşitli toplumsal, kültürel, politik ve ekonomik alanlarda nasıl (yeniden) üretildiğine ve nasıl toplumsal damgalamaya yol açtıklarına dair farkındalık geliştirmektir. |
Dersin İçeriği: |
Bu ders, fiziksel ve zihinsel sağlamlık durumunu, insanın özünü oluşturan temel bir özellik ve toplumsal yaşamın esası olarak ele alan yerleşik varsayımlara eleştirel bir yaklaşım getirmeyi amaçlamaktadır. Bu ders kapsamında sakatlık kavramına, toplumda neyin normal kabul edildiğini sorgulamak için analitik bir kategori olarak odaklanılacaktır. Sakatlık fiziksel, bilişsel ve zihinsel sakatlık durumlarının yanı sıra, kronik hastalık ve ağrıyı da içeren geniş bir yelpaze olarak ele alınacak ve bu alandaki toplumsal normların bazı bedenleri, zihinleri ve insan gruplarını ne şekilde damgaladığı incelenecektir. Ele alınacak konular arasında, sakatlığın tarihi, kültürel temsilleri, Küresel Güney'deki farklı sakatlık yaklaşımları, aktivizm, vatandaşlık ve cinsiyete dayalı sakatlık deneyimleri yer almaktadır. |
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ): |
- 1- Eleştirel Sakatlık Çalışmaları’nın bazı temel kavramları ve tartışmaları ile ilgili farkındalık sahibi olacaklar,
- 2- İnsanın özünü ve toplumsal yaşamın esasını oluşturan temel bir özellik olarak sağlamlık durumuna eleştirel bir bakış kazanacaklar,
- 3- Toplumsal normların çeşitli toplumsal, kültürel, politik ve ekonomik alanlarda nasıl (yeniden) üretildiğine ve nasıl toplumsal damgalamaya yol açtıklarına dair farkındalık geliştirecekler,
- 4- Sakatlık ile ilgili bir toplumsal sorunu ele alan ortak bir proje geliştirecekler,
- 5- Net bir şekilde formüle edilmiş bir argümanı olan ve eleştirel düşünme becerilerini sergileyen akademik bir yazı üretecekleridir.
|
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri |
Öğretme: Ders oturumu ve sınıf tartışması oturumu - 3 saat / hafta Öğrenme: Grup projesine ek olarak, bireysel ve grup halinde tamamlanacak senkron ve asenkron okuma ve yazma görevleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 |
Giriş: Eleştirel Sakatlık Çalışmaları nedir? |
Yok |
2 |
Sakatlığın tarihi |
İlgili okumaları yapmak ve görsel materyali izlemek |
3 |
Kapitalizmde sakatlık |
İlgili okumaları yapmak ve görsel materyali izlemek |
4 |
Zihinsel sakatlık |
İlgili okumaları yapmak ve görsel materyali izlemek |
5 |
Kronik hastalık ve ağrı |
İlgili okumaları yapmak ve görsel materyali izlemek |
6 |
Sakatlığın kültürel temsilleri |
İlgili okumaları yapmak ve görsel materyali izlemek |
7 |
Savaş sakatlığı |
İlgili okumaları yapmak ve görsel materyali izlemek |
8 |
Sakatlığı olanların bakımı |
İlgili okumaları yapmak ve görsel materyali izlemek |
9 |
Ders yok |
|
10 |
Sakatlık hakları ve kürtaj |
İlgili okumaları yapmak ve görsel materyali izlemek |
11 |
Küresel Güney’de sakatlık |
İlgili okumaları yapmak ve görsel materyali izlemek |
12 |
Sakatlığı olanların vatandaşlığı |
İlgili okumaları yapmak ve görsel materyali izlemek |
13 |
Proje sunumu |
Grup projesini sunmak |
14 |
Proje sunumu |
Grup projesini sunmak |
Kadir Has Üniversitesi'nde bir dönem 14 haftadır, 15. ve 16. hafta sınav haftalarıdır.