DERS TANITIM ve UYGULAMA BİLGİLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyıl T+U+L (saat/hafta) Türü (Z / S) Yerel Kredi AKTS
Sakatlık: İnsanın Özünü Sorgulamak KHAS 1312 Bahar 03+00+00 Seçmeli 3 5
Akademik Birim: Çekirdek Program
Öğrenim Türü: Örgün Eğitim
Ön Koşullar Yok
Öğrenim Dili: İngilizce
Dersin Düzeyi: Lisans
Dersin Koordinatörü: NURSELİ YEŞİM SÜNBÜLOĞLU
Dersi Veren(ler): NURSELİ YEŞİM SÜNBÜLOĞLU
Dersin Amacı: Bu dersin amaçları (1) Eleştirel Sakatlık Çalışmaları alanındaki temel kavramları ve tartışmaları tanıtmak, (2) insanın özünü ve toplumsal yaşamın esasını oluşturan temel bir özellik olarak sağlamlık kavramına eleştirel bir bakış sunmak, (3) toplumsal normların çeşitli toplumsal, kültürel, politik ve ekonomik alanlarda nasıl (yeniden) üretildiğine ve nasıl toplumsal damgalamaya yol açtıklarına dair farkındalık geliştirmektir.
Dersin İçeriği: Bu ders, fiziksel ve zihinsel sağlamlık durumunu, insanın özünü oluşturan temel bir özellik ve toplumsal yaşamın esası olarak ele alan yerleşik varsayımlara eleştirel bir yaklaşım getirmeyi amaçlamaktadır. Bu ders kapsamında sakatlık kavramına, toplumda neyin normal kabul edildiğini sorgulamak için analitik bir kategori olarak odaklanılacaktır. Sakatlık fiziksel, bilişsel ve zihinsel sakatlık durumlarının yanı sıra, kronik hastalık ve ağrıyı da içeren geniş bir yelpaze olarak ele alınacak ve bu alandaki toplumsal normların bazı bedenleri, zihinleri ve insan gruplarını ne şekilde damgaladığı incelenecektir. Ele alınacak konular arasında, sakatlığın tarihi, kültürel temsilleri, Küresel Güney'deki farklı sakatlık yaklaşımları, aktivizm, vatandaşlık ve cinsiyete dayalı sakatlık deneyimleri yer almaktadır.
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ):
  • 1- Eleştirel Sakatlık Çalışmaları’nın bazı temel kavramları ve tartışmaları ile ilgili farkındalık sahibi olacaklar,
  • 2- İnsanın özünü ve toplumsal yaşamın esasını oluşturan temel bir özellik olarak sağlamlık durumuna eleştirel bir bakış kazanacaklar,
  • 3- Toplumsal normların çeşitli toplumsal, kültürel, politik ve ekonomik alanlarda nasıl (yeniden) üretildiğine ve nasıl toplumsal damgalamaya yol açtıklarına dair farkındalık geliştirecekler,
  • 4- Sakatlık ile ilgili bir toplumsal sorunu ele alan ortak bir proje geliştirecekler,
  • 5- Net bir şekilde formüle edilmiş bir argümanı olan ve eleştirel düşünme becerilerini sergileyen akademik bir yazı üretecekleridir.
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri Öğretme: Ders oturumu ve sınıf tartışması oturumu - 3 saat / hafta
Öğrenme: Grup projesine ek olarak, bireysel ve grup halinde tamamlanacak senkron ve asenkron okuma ve yazma görevleri


HAFTALIK PROGRAM

HaftaKonularÖn Hazırlık
1 Giriş: Eleştirel Sakatlık Çalışmaları nedir? Yok
2 Sakatlığın tarihi İlgili okumaları yapmak ve görsel materyali izlemek
3 Kapitalizmde sakatlık İlgili okumaları yapmak ve görsel materyali izlemek
4 Zihinsel sakatlık İlgili okumaları yapmak ve görsel materyali izlemek
5 Kronik hastalık ve ağrı İlgili okumaları yapmak ve görsel materyali izlemek
6 Sakatlığın kültürel temsilleri İlgili okumaları yapmak ve görsel materyali izlemek
7 Savaş sakatlığı İlgili okumaları yapmak ve görsel materyali izlemek
8 Sakatlığı olanların bakımı İlgili okumaları yapmak ve görsel materyali izlemek
9 Ders yok
10 Sakatlık hakları ve kürtaj İlgili okumaları yapmak ve görsel materyali izlemek
11 Küresel Güney’de sakatlık İlgili okumaları yapmak ve görsel materyali izlemek
12 Sakatlığı olanların vatandaşlığı İlgili okumaları yapmak ve görsel materyali izlemek
13 Proje sunumu Grup projesini sunmak
14 Proje sunumu Grup projesini sunmak


ZORUNLU ve ÖNERİLEN OKUMALAR

Öğrencilere her hafta konuyla ilgili bir makale veya kitap bölümü ödev olarak verilecektir. Ayrıca, belirli bir konuyla ilgilenen veya ödevini bu konuda hazırlayan öğrenciler için ek okuma listesi ile her hafta ilave bir okuma parçası önerisi sunulacaktır.


DİĞER KAYNAKLAR

Öğrencilere ayrıca sınıf içi tartışmalarda ve ödevlerinde kullanabilecekleri filmler, belgeseller, videolar, dergi/gazete yazıları gibi çeşitli materyaller verilecektir.


DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

Yarıyıl İçi ÇalışmalarıSayıKatkı Payı (%)
Katılım 14 10
Ödev 1 20
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar 1 40
Final Sınavı 1 30
Total: 17 100


İŞ YÜKÜ HESAPLAMASI

EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ders Saati14342
Ödev155
Diğer Uygulamalara Hazırlık11010
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler11555
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar166
Final Sınavı177
Toplam İş Yükü (saat):125


PROGRAM YETERLİLİKLERİ (PY) ve ÖĞRENME ÇIKTILARI (ÖÇ) İLİŞKİSİ

# PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10
OC1                    
OC2                    
OC3                    
OC4                    
OC5