DERS TANITIM ve UYGULAMA BİLGİLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyıl T+U+L (saat/hafta) Türü (Z / S) Yerel Kredi AKTS
Kim Korkar ‘Karanlık’ Çağ’dan? KHAS 1314 Bahar 03+00+00 Seçmeli 3 5
Akademik Birim: Ortak Dersler Bölümü
Öğrenim Türü: Örgün Eğitim
Ön Koşullar Yok
Öğrenim Dili: İngilizce
Dersin Düzeyi: Lisans
Dersin Koordinatörü: DAN GOLDENBERG
Dersi Veren(ler): DAN GOLDENBERG
Dersin Amacı: Birçok kişi bu dönemi "Karanlık Çağlar" olarak gördüğünden, bu ders, klasik dönemin (Antik Yunan ve Roma) kültürel ve bilimsel başarılarının Rönesans döneminde "yeniden doğmadan" önce yaklaşık 1.000 yıllık bir süre boyunca ortadan kaybolduğu Karanlık Çağların yaygın imajına meydan okumayı amaçlamaktadır.
Bu ders orta çağa farklı bir bakış açısı getirecektir. Her ders orta çağ hakkında belli bir soruyu gündeme getirecek ve gerçekten o kadar karanlık olup olmadığını tartışacaktır. Orta çağda yazılmış kaynakların yanı sıra güncellenmiş kaynakçayı kullanarak, öğrencilerin kendi tarihsel araştırmalarını yapmalarını sağlamak için hem birincil hem de ikincil kaynakları analiz etmenin tarihsel yöntemleri üzerinde de çalışacağız.
Dersin İçeriği: Bu ders, "Karanlık Çağlar’ın popüler imajını değiştirmek amacıyla Orta Çağ ile ilgili bazı sorulara yeni bir yaklaşım sunacaktır. Ders sırasında tartışılacak konular arasında aşağıdaki sorular yer almaktadır: Orta çağ nedir; Roma İmparatorluğu yıkıldı mı, Orta çağ insanları dünyanın düz olduğuna inanıyor muydu; Orta çağ’da teknolojik bir devrim oldu mu; Marco Polo Çin'e gitti mi? Ve Orta Çağ ne zaman sona erdi?
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ):
  • 1- Orta çağın başlıca özelliklerini ve olaylarını tanımlayabilmek.
  • 2- Orta çağı çevreleyen ana tarihsel kaynakları ve tarihyazımı tartışmalarını yorumlayabilmek, özetleyebilmek, açıklayabilmek.
  • 3- Hem birincil hem de ikincil kaynakları analiz etmek ve değerlendirmek için eleştirel tarih yöntemlerini kullanmak.
  • 4- Dersin konularına ilişkin kendi yargılarını açık, eleştirel ve özlü bir şekilde yazılı olarak ifade edebilmek
  • 5- Dersin konularıyla ilgili sınıf tartışmalarına aktif olarak katılmak.
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri Dersler & Tartışma Oturumları - Haftada 45 dakika ders anlatımı, - 45-60 dakika, haftalık tartışma (okuma ödevleri ve derslere dayalı), - Asenkron tartışma forumları ve görevleri, - Okuma ve Yazma Oturumu.


HAFTALIK PROGRAM

HaftaKonularÖn Hazırlık
1 Ders izlencesine genel bakış ve tartışma: Orta Çağ nedir? Video: Tarih yazımına giriş.
2 Roma İmparatorluğu çöktü mü? Okuma: How Rome Fell?
3 Okuma: How Rome Fell? Video: Monty Python's Life of Brian (Brian'ın Hayatı) filminden sahneler.
4 Birincil kaynakların analizi. Charlemagne kimdi? Ratramnus’ letter on the Cynocephali.
5 Vikingler kimlerdi? Viking akınları: Efsane ve tarihte Viking akınları.
6 Haçlı Seferleri neydi? Osama Ibn Munqid
7 Hıristiyanlar barbar olabilir mi? Gallerli Gerald, İrlandalılığı tanımlamak.
8 Orta çağ’da teknolojik bir devrim yaşandı mı? Orta çağ mekanik saati.
9 Kımız içtiğinizde ne olur? Parisli Matthew - Avrupa'da Moğol istilası.
10 Marco Polo Çin'e gitti mi? İkincil kaynakların analizi. Marco Polo'nun kitabından alıntılar. İkincil kaynakları okuma rehberi.
11 Yeni Dünya Kolomb'un Yeni Dünya'dan mektubu
12 Orta çağ ne zaman sona erdi? Matbaa ve Reformasyon
13 Grup Sunumları
14 Grup Sunumları


ZORUNLU ve ÖNERİLEN OKUMALAR

Clifford R. Backman. “Why the Middle Ages Matter”. In: Idem. The Worlds of Medieval Europe. Oxford University Press (Oxford, 2003). pp. 1-6
Adrian Goldsworthy. “Introduction – The Big Question” + “Conclusion – A Simple Answer”. In: Idem. How Rome Fell, death of a superpower. Yale University Press (New Haven, 2009). pp. 11-26; 405-415.
Robert Bartlett. “Dogs and Dog-heads: The Inhabitants of the World”. In: idem. The Natural and the Supernatural in the Middle Ages. Cambridge University Press (Cambridge, 2008). pp. 71-110.
P. H. Sawyer. The age of the Vikings (London, 1962). Chap. 6 The Raids. 117-144
Jeffrey Burton Russell. Inventing the Flat Earth: Columbus and Modern Historians. Praeger (New York, 1991). Chaps. 1-2. 1-26.
George Ovitt. “Technology and Science”. In: David C. Lindberg and Michael H. Shank. (Eds.). The Cambridge History of Science. Vol. 2 – Medieval Science. Cambridge University Press (Cambridge, 2013). pp. 630-644.
Robert Bartlett. Gerald of Wales, A Voice of the Middle Ages. Tempus (stroud, Gloucestershire, 2006). pp. 87-104; 129-146.
Peter Jackson (Trans.). Friar William of Rubruck, his journey to the court of the Great Khan Möngke 1253-1255. The Hakluyt Society (London, 1990).
Frances Wood. Did Marco Polo go to China? Westview Press (Boulder, Colorado, 1996).

İkincil Kaynaklar
Bryan Ward Perkins. “Part One – The Fall of Rome”. In: Idem. The Fall of Rome, the end of civilization. Oxford University Press (Oxford, 2005). pp. 13-62.
Peter Heather. “Chap. 10 – The Fall Rome”. In: Idem. The Fall of the Roman Empire, a new history of Rome and the Barbarians. MacMillan (New York, 2005).
Timothy Reuter. “Plunder and tribute in the Carolingian Empire”. Transaction of the Royal Historical Society 35 (1985). 75-94.
Simon Coupland. “The Vikings on the Continent in Myth and History”. History 88 (2003). 186-203.
Lynn White Jr. “Chap. 1: Stirrup, Mounted Shock Combat, Feudalism, and Chivalry”. In: Idem. Medieval Technology and Social Change. Oxford University Press (Oxford, 1962). pp. 1-38.
Jean Gimpel. “The Mechanical Clock: The Key Machine”. In: Idem: The Medieval Machine, The Industrial Revolution of the Middle Ages. Pimlico (London, 1992). pp. 147-170.
Igor de Rachewiltz. “Marco Polo Went to China”. Zentralasiatische Studien 27 (1997). pp. 34-92.


DİĞER KAYNAKLAR

Filmler;
Gladiator (2000)
Kingdom of Heaven (2005) – Bulunabilirse yönetmen kurgusu olan versiyonu (2006)
Genghis Khan (1965)
Mongol (2007)
Marco Polo (2007)
1492: Conquest of Paradise (1992)


DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

Yarıyıl İçi ÇalışmalarıSayıKatkı Payı (%)
Katılım 14 15
Ödev 1 25
Diğer Uygulamalar (seminer, stüdyo kritiği, workshop vb.) 10 30
Final Sınavı 1 30
Total: 26 100


İŞ YÜKÜ HESAPLAMASI

EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ders Saati14342
Ödev166
Diğer Uygulamalara Hazırlık10110
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler12560
Final Sınavı177
Toplam İş Yükü (saat):125


PROGRAM YETERLİLİKLERİ (PY) ve ÖĞRENME ÇIKTILARI (ÖÇ) İLİŞKİSİ

# PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12
OC1                        
OC2                        
OC3                        
OC4                        
OC5