DERS TANITIM ve UYGULAMA BİLGİLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyıl T+U+L (saat/hafta) Türü (Z / S) Yerel Kredi AKTS
Modern Türkiye'de Hafıza, Mekan ve Kimlik KHAS 1318 Bahar 03+00+00 Seçmeli 3 5
Akademik Birim: Çekirdek Program
Öğrenim Türü: Örgün Eğitim
Ön Koşullar Yok
Öğrenim Dili: İngilizce
Dersin Düzeyi: Lisans
Dersin Koordinatörü: Doğu Durgun
Dersi Veren(ler): Doğu Durgun
Dersin Amacı: Ders öğrencilere günümüz Türkiye’sindeki hafıza, mekân ve kimlik ile ilgili akademik ve güncel tartışmaları sunacaktır. Dersler farklı zaman ve coğrafyaları içeren vakalar üzerinden, belirli kavram ve temaları ele alınacaktır. Her derste aynı sorular sorulmaktadır: Farklı grup ve toplulukların geçmişle olan ilişkileri kimlik, talep ve söylemlerini nasıl şekillendirir? Hafıza mekanları kimliklerin inşasında nasıl rol oynar? Geçmiş anlatıları nasıl dönüştürülür ve müzakere edilir? Kişi ve grupların faillikleri bu süreçte ne derece etkilidir? Ders öğrencilerin modern Türkiye tarihine eleştirel ve analitik yaklaşmaları, farklı perspektifleri öğrenmeleri ve güncel tartışmalarda kendi seslerini keşfetmeleri için analitik ve eleştirel bir yaklaşım geliştirmeyi hedeflemektedir.
Dersin İçeriği: Hafıza günümüz Türkiye’sinde kimlik ve farklılık ile ilgili tartışmalarda merkezi bir rol oynamaktadır. Bireyler, gruplar ve topluluklar tarihsel olayları, süreçleri, figürleri ve mekanları farklı şekillerde hatırlamakta, geçmiş ile ilgili anlatıları dönüştürmekte ve bugünü ve geleceği şekillendirmektedir. Ders hafızanın ulusal, dini, etnik, sınıfsal kimlikler ve cinsiyet ile ilgili sosyal, kültürel ve politik konuları nasıl şekillendirdiğini, hafıza mekanlarına odaklanarak inceleyecektir. Anıtlar, müzeler ve miras mekanları üzerinden hafıza, mekân ve kimlik üzerine ortaya çıkan farklılaşmalar ele alınacaktır. Ders günümüz Türkiye’sinde ulusal kimlik ve aidiyetlik üzerine yapılan tartışmaları anlamak için analitik ve eleştirel bir yaklaşım geliştirmeyi hedeflemektedir.
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ):
  • 1- Hafıza mekanlarının sosyal, politik ve kültürel kimlikleri nasıl inşa ettiğini ve bu kimliklerin hak ve adalet taleplerini nasıl ortaya koyduğunu anlaması.
  • 2- Farklı gruplar arası ulusal kimlik ve aidiyetlik üzerine yapılan anlaşmazlıkları ve müzakereleri anlaması.
  • 3- Kolektif hafızanın seçici, sosyal olarak inşa edilen ve ihtilaflı bir kavram olduğunu anlaması.
  • 4- Modern Türkiye’nin inşasında farklı grup ve toplulukların rolünün farkına varması.
  • 5- Akademik metinleri okumayı, akademik tartışmalar ve sunumlar hazırlamayı ve yapmayı, grup çalışmasını öğrenmesi.
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri Dersler ve Tartışma Oturumları • Her hafta 30 dakika ders anlatımı • Her hafta 100 dakika tartışma • Her hafta 30 dakika sınıf içi aktivite


HAFTALIK PROGRAM

HaftaKonularÖn Hazırlık
1 Giriş
2 Ulusu anıtlaştırmak
3 Ulus-devlet inşasında müzeler
4 Savaşı ve şiddeti hatırlamak
5 Göç, aidiyetlik ve kimlik
6 Tarih, hafıza ve unutma
7 Tanıklık
8 Bahar tatili
9 Kalkınma ve sonuçları
10 Neoliberal dönemde miras
11 Küresel kent ve sınırları
12 Kent mekanını yeniden düşünmek
13 Çakışan geçmişler, farklı gelecekler
14 Sonuç


ZORUNLU ve ÖNERİLEN OKUMALAR

Her hafta dersleri tamamlayan kitap bölümü, makale ve yorum yazıları gibi okuma metinleri verilecektir.


DİĞER KAYNAKLAR

Resim, fotoğraf, film ve belgesellerden ve güncel yazı, dergi, blog ve internet sitelerinden yararlanılacaktır.


DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

Yarıyıl İçi ÇalışmalarıSayıKatkı Payı (%)
Uygulama 10 20
Ödev 1 70
Sunum/Jüri 1 10
Total: 12 100


İŞ YÜKÜ HESAPLAMASI

EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ders Saati14342
Ödev128.628.6
Sunum/Jüriye Hazırlık21020
Diğer Uygulamalara Hazırlık428
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler12224
Öğrencilerin Etkin Olduğu Sınıf İçi Çalışmalar120.22.4
Toplam İş Yükü (saat):125


PROGRAM YETERLİLİKLERİ (PY) ve ÖĞRENME ÇIKTILARI (ÖÇ) İLİŞKİSİ

# PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9
OC1                  
OC2                  
OC3                  
OC4                  
OC5