DERS TANITIM ve UYGULAMA BİLGİLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyıl T+U+L (saat/hafta) Türü (Z / S) Yerel Kredi AKTS
Altüst Olan Dünya: Avrupa’da Devrim, Savaş, Faşizm KHAS 1322 Bahar 03+00+00 Seçmeli 3 5
Akademik Birim: Çekirdek Program
Öğrenim Türü: Örgün Eğitim
Ön Koşullar Yok
Öğrenim Dili: İngilizce
Dersin Düzeyi: Lisans
Dersin Koordinatörü: ANNA VAKALİS
Dersi Veren(ler): ANNA VAKALİS
Dersin Amacı: Ders, öğrencilerin tarih bilimine olan ilgilerini uyandırmayı amaçlar. Özellikle, öğrencileri 20. yüzyılın ilk yarısının Avrupa tarihi ve özellikle faşizm, liberalizm ve komünizm gibi kavramlarla tanıştırmayı ve 20. yüzyılın ikinci yarısının modern liberal demokrasilerinin evrimini anlamalarına katkıda bulunmayı amaçlamaktadır. Kurs boyunca öğrenciler, savaş deneyimleri, siyasi mücadeleler, grevler, savaş karşıtı hareketler, toplumsal cinsiyet perspektifleri gibi dönemin farklı yönlerini göstermek için gazeteler, romanlar ve film alıntıları gibi birincil kaynaklarla çalışmayı öğreneceklerdir.
Dersin İçeriği: Ders, 1905 Rus Devrimi'nden İkinci Dünya Savaşı'nın sonuna kadar 20. yüzyılın ilk yarısında Avrupa'da meydana gelen radikal gelişmelere tarihsel bir bakış sağlar. Hobsbawm'ın belirttiği gibi, insanlık tarihinde milyonlarca insanın küresel savaşlarda öldüğü, toplu katliamların ve soykırımların işlendiği kaotik bir dönem olan 'Aşırılıklar Çağı'ydı. Ders, dönemin siyasi mücadeleleri ve ekonomik krizleri, soldan ve sağdan liberalizme alternatif arayışları, Dünya Savaşlar’ına giden yol ve sosyalizmin ve faşizmin evriminin sosyo-ekonomik ve siyasi arka planı/nedenlerine odaklanacaktır.
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ):
  • 1- 20. yüzyılın ilk yarısında Avrupa tarihinin temel gelişmeleri hakkında bilgi sahibi olmak.
  • 2- Gelişmeleri eleştirel olarak yansıtabilme.
  • 3- Farklı tarihyazımsal akımları (siyasi tarih, aşağıdan tarih, toplumsal cinsiyet tarihi vb.) ayırt edebilme.
  • 4- Doğru soruları sorarak birincil kaynakları eleştirel bir bakış açısıyla analiz edebilme.
  • 5- Eleştirel olarak yazılmış bireysel ödevleri tamamlayabilme ve grup ödevlerinde sorumluluk ve yaratıcılık gösterebilme.
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri Ders Anlatımı, Tartışmalar, Birincil Kaynakları Analiz Etme, Soru-Cevap, Grup Çalışması, Rol Yapma


HAFTALIK PROGRAM

HaftaKonularÖn Hazırlık
1 (2/2) Derse Giriş Yok
2 (9/2) 20. Yüzyılın Başında Siyasi İdeolojiler: Liberalizm, Muhafazakarlık, Yeni Sağ ve Sosyalizm Atanan metinleri ve birincil kaynağı okuma.
3 (16/2) Birinci Dünya Savaşına Giden Yol: Emperyalizm ve Diplomasi Atanan metinleri ve birincil kaynağı okuma.
4 (23/2) -Filmin İzlenmesi ve Tartışılması: Stanley Kubrick, "The Paths of Glory", 1957
-Savaşa İlişkin Diğer Birincil Kaynakların Tartışılması
Yok
5 (2/3) Birinci Dünya Savaşı ve Paris Barış Antlaşması Atanan metinleri ve birincil kaynağı okuma.
6 (9/3) Birinci Dünya Savaşı Sırasında Kadınlar, İşçiler ve İnsanlar Atanan metinleri ve birincil kaynağı okuma.
7 (16/3) 1917-1920 Rus Devrimi; Alman Devrimi ve Avrupa Üzerinde Komünizm Hayaleti Atanan metinleri ve birincil kaynağı okuma.
8 (23/3) İtalya ve Almanya'da Sağın Tepkisi ve Faşizmin Yükselişi Atanan metinleri ve birincil kaynağı okuma.
9 (30/3) Dünya Savaşları Arası Dönem: Kültür, Sanat ve Sosyal Yaşam Atanan metinleri ve birincil kaynağı okuma.
10 (6/4) Tek Ülkede Sosyalizm ve Stalinizm (1920-1938) Atanan metinleri ve birincil kaynağı okuma.
11 (13/4) Büyük Buhran Atanan metinleri ve birincil kaynağı okuma.
12 (20/4) Hitler'in Yükselişi ve Nazilerin İktidarı Ele Geçirmesi Atanan metinleri ve birincil kaynağı okuma.
13 (27/4) İkinci Dünya Savaşı'nın Başlangıcı: Dünyayı Değiştiren 6 Yıl Atanan metinleri ve birincil kaynağı okuma.
14 (11/5) İkinci Dünya Savaşı: Katliamlar ve Holokost Atanan metinleri ve birincil kaynağı okuma.


ZORUNLU ve ÖNERİLEN OKUMALAR

Robert O. Paxton, Julie Hessler, Europe in the Twentieth Century, Belmont, CA, United States: Cengage Learning, 2011.

Ian Kershaw, To Hell and Back, Europe 1914-1949, New York: Penguin Books Ltd, 2015.

Mark Mazower, Dark Continent: Europe’s Twentieth Century, England: Penguin Books, 1998.

Eric Hobsbawm, The Age of Extremes: The Short Twentieth Century, 1914-1991, London: Little, Brown and Company, 1995.

(Excerpts from the books) Erich Maria Remarque, All Quiet on the Western Front, London: Little, Brown and Company, 1929.

& Svetlana Alexievich, The Unwomanly Face of War: An Oral History of Women in the World War II, London: Penguin, 2017.


DİĞER KAYNAKLAR

Tartışma oturumlarını tamamlayan film ve romanlardan alıntıların yanı sıra popüler gazete/dergi makaleleri de olacak.


DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

Yarıyıl İçi ÇalışmalarıSayıKatkı Payı (%)
Katılım 14 15
Proje 1 30
Ödev 1 25
Final Sınavı 1 30
Total: 17 100


İŞ YÜKÜ HESAPLAMASI

EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ders Saati14342
Proje188
Ödev177
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler12560
Final Sınavı188
Toplam İş Yükü (saat):125


PROGRAM YETERLİLİKLERİ (PY) ve ÖĞRENME ÇIKTILARI (ÖÇ) İLİŞKİSİ

# PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12 PY13
OC1                          
OC2                          
OC3                          
OC4                          
OC5