DERS TANITIM ve UYGULAMA BİLGİLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyıl T+U+L (saat/hafta) Türü (Z / S) Yerel Kredi AKTS
Matematiksel Düşünmek KHAS 1120 Güz-Bahar 03+00+00 Seçmeli 3 6
Akademik Birim: Ortak Dersler Bölümü
Öğrenim Türü: Örgün Eğitim
Ön Koşullar -
Öğrenim Dili: İngilizce
Dersin Düzeyi: Lisans
Dersin Koordinatörü: Alp Erinç Yeldan
Dersi Veren(ler): Sabri GÖKMEN, Özkan Karabacak, ONURCAN YILMAZ, Alp Erinç Yeldan
Dersin Amacı: Bu dersin amacı, modüler bir öğretim modeli kullanarak, herhangi bir alt yapıya sahip öğrencilerin kullanılabileceği matematiğin temel kavramlarını ele almaktır.
Öğrenciler, gündelik hayatta yer alan problemlerin çözüm stratejilerini belirleyebilecek ve matematiksel araçlara olan ihtiyacı kavrayabilecektir.
Matematiksel kavramlar deneyler yoluyla keşfedilecek/düşünülecek ve böylece öğrenci matematiğe olan ihtiyacı gözlemleyebilecektir.
Dersin İçeriği: Ders 5 modül halinde verilecektir. Her hafta 1,5 saat ders ve 1,5 saat uygulama olmak üzere 3 ders saatinden oluşur. Her modül bilgilendirme, teori veya metotların uygulaması, ödev, sunum ve geri bildirim içermektedir.
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ):
  • 1- Matematiksel modeller oluşturabilme, çözüm stratejilerini anlayabilme ve gerçek hayattaki problemler için farkındalık yaratabilme. Gündelik hayatta yer alan problemleri anlama, tercüme etme ve bu problemleri matematiksel modellere çevirme.
  • 2- Günlük problemlerle başa çıkmak için matematiksel kavramların gerekli olduğu gerçeğinin farkına varılması.
  • 3- Deney yapabilme, gözlem yapabilme ve bu gözlemlerini sözlü ve yazılı bir rapor halinde sunabilme.
  • 4- Disiplinler arası gruplarda yer alan öğrencilerle iş birliği yapabilme, öğrenme stillerine en uygun çalışma alışkanlıklarını kullanılması, bireysel ve ekip sorumluluğu alabilme.
  • 5- Grup dinamiklerinin eşit ve demokratik olmasını sağlayarak proje yürütebilme.
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri • Kısa sınavlar () ve sınıf içi uygulamalar (derse katılım dahil ), her modülde yer alıp, genel not ortalamasına 1 etki edecektir. • 9. haftada öğrencilere dönem proje ödevi verilecek ve bu proje ödevi genel not ortalamasına T (0 yazılı rapor, video sunumu ve %4 akran değerlendirmesi) etki edecektir. • Tüm modülleri kapsayan ağırlıklı bir final sınavı yapılacaktır.


HAFTALIK PROGRAM

HaftaKonularÖn Hazırlık
1 Sayıların tarihi, Sayıların hikayesi, Tarihe geri dönüş, Mayalar, Pisagor, Aristoteles, Harezmi, Algoritma kavramı, İnanışa ters düşen sayılara direniş Thinking_Mathematically_Blitzer7thedition.pdf
2 Bilimsel düşünme ve araştırma teknikleri Ted.com–What’s the difference between a scientific law and theory? Lumenlearning.com– Science and Scientific Research Lumenlearning.com– Types of Research Studies
3 Bilimsel düşünme ve araştırma teknikleri Ted.com–What’s the difference between a scientific law and theory? Lumenlearning.com– Science and Scientific Research Lumenlearning.com– Types of Research Studies
4 İstatistik ve Eleştirel Düşünmeyi Öğretmek Mathsisfun.com – Data Graphs Mathsisfun.com – Normal Distribution Isler, O., & Yilmaz, O. (2019) Intuition and deliberation in morality and cooperation: An overview of the literature In J. Liebowitz (Ed.), Developing Informed Intuition for Decision-Making (p. 101-113) Taylor & Francis
5 İstatistik ve Eleştirel Düşünmeyi Öğretmek Mathsisfun.com – Data Graphs Mathsisfun.com – Normal Distribution Isler, O., & Yilmaz, O. (2019) Intuition and deliberation in morality and cooperation: An overview of the literature In J. Liebowitz (Ed.), Developing Informed Intuition for Decision-Making (p. 101-113) Taylor & Francis
6 Soyut Düşünme Ball,Philip (2009), Nature's Patterns, 3 parts Thompson, D’arcy, On Growth and Form, 1917 Weyl, Hermann (1989) [1952] Symmetry Math to Touch (imaginary.github.io)
7 Matematiksel Modellemeler https://www.wolframalpha.com/ https://fractalfoundation.org/resources/fractal-software/ https://n-e-r-v-o-u-s.com/projects/software/ SURFER | IMAGINARY
8 Fonksiyonlar ve fonksiyonlarla ilişkili kavramlar. Tanım ve değer kümeleri. Büyüme ve Bozulma fonksiyonları: Tek değerli fonksiyonların Artması ve Azalması. Değişimin Hızı: Eğim, Limit, türev tanımları https://www.geogebra.org/m/zXsRwC96 http://www.shodor.org/interactivate/activities/FunctionMachine/ https://www.youtube.com/watch?v=S0_qX4VJhMQ&t=501s
9 Değişimin Hızı: Eğim, Ortalama Eğim ile Bir noktadaki eğimin farkı. Türevin limit tanımı ve türev alma kuralları, Bazı önemli fonksiyonlar: Lineer Fonksiyonlar https://www.geogebra.org/m/zXsRwC96 http://www.shodor.org/interactivate/activities/FunctionMachine/ https://www.youtube.com/watch?v=S0_qX4VJhMQ&t=501s
10 İkinci dereceden fonksiyonlar ve Ekstremum Değerler (minimum ve maksimum değerler), Üstel Fonksiyonlar, Üslü Fonksiyonlar ve Büküm noktaları https://www.geogebra.org/m/zXsRwC96 http://www.shodor.org/interactivate/activities/FunctionMachine/ https://www.youtube.com/watch?v=S0_qX4VJhMQ&t=501s
11 Polinomlar, yerel minimum ve maksimum, İkinci dereceden türevler, Eğri tahmininde bulunma KhasLearn sisteminde yer alan excel dosyaları
12 Sonlu toplamların limitleri, Riemann İntegrali, Alan Hesabı Brilliant.org – Sums and Sigma Notation Brilliant.org – Integral in a Nutshell Brilliant.org – Antiderivatives and Integral
13 Sonlu toplamların limitleri, Riemann İntegrali, Alan Hesabı Brilliant.org – Sums and Sigma Notation Brilliant.org – Integral in a Nutshell Brilliant.org – Antiderivatives and Integral
14 İntegral Uygulamaları Brilliant.org – Arc Length and Surface Area Brilliant.org – Calculating Volume Brilliant.org – Integration in Physics


ZORUNLU ve ÖNERİLEN OKUMALAR

1. Thomas` calculus 12th edition.
2. Teaching Statistics and Research Methods:
A Collection of Hands-on Activities and Demonstrations Karen Y. Holmes and Antonio Jemes Norfolk State University Renita Stukes Hampton University


DİĞER KAYNAKLAR



DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

Yarıyıl İçi ÇalışmalarıSayıKatkı Payı (%)
Katılım 12 6
Uygulama 4 10
Proje 1 30
Sunum/Jüri 1 20
Diğer Uygulamalar (seminer, stüdyo kritiği, workshop vb.) 1 4
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar 5 15
Final Sınavı 1 15
Total: 25 100


İŞ YÜKÜ HESAPLAMASI

EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ders Saati12336
Uygulama47.530
Proje12525
Sunum/Jüriye Hazırlık11212
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar5840
Final Sınavı177
Toplam İş Yükü (saat):150


PROGRAM YETERLİLİKLERİ (PY) ve ÖĞRENME ÇIKTILARI (ÖÇ) İLİŞKİSİ

# PY1 PY2 PY3 PY4 PY5
OC1          
OC2          
OC3          
OC4          
OC5