Dersin Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U+L (saat/hafta) | Türü (Z / S) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
Bilim ve Din | KHAS 1600 | Bahar | 03+00+00 | Seçmeli | 3 | 5 |
Akademik Birim: | Çekirdek Program |
Öğrenim Türü: | Örgün Eğitim |
Ön Koşullar | Yok |
Öğrenim Dili: | İngilizce |
Dersin Düzeyi: | Lisans |
Dersin Koordinatörü: | Terence Joseph Holden |
Dersi Veren(ler): | Terence Joseph Holden |
Dersin Amacı: | Bilimsel ve dinsel dünya görüşleri birbiri ile sıklıkla gerilimli bir ilişki içindedir; peki bu tür bir gerilim kaçınılmaz mıdır? Bilim ve din arasındaki ilişkiye dair tartışmaların çoğu, bilim felsefesine, dinle ilişkisine ve tarihe dair bilgi eksikliğiyle biçimlenir. Bu sebeple, bu dersin amacı bilim ve din arasındaki ilişkiyi anlamaya çalışmak, bunun için bilimsel, felsefi ve tarihsel perspektiflerle disiplinlerarası bir yaklaşım geliştirmektir. Bu ders bilim ve din arasındaki ilişkinin nasıl felsefi olarak kavramsallaştırıldığını değerlendirecek, felsefe dışındaki alanlardan katkılarla tartışmayı genişletecek, dinsel ve bilimsel dünya görüşlerinin dönüşen ilişkisini tarihsel olarak inceleyecektir. Bu ilişkinin çatışma, karşılaştırılamazlık veya simbiyoz ilişkisi olarak nasıl konumlandırılabileceğini araştıracak, bunun için bilimsel keşiflerin dinsel doktrinler üzerinde etkisi, dinin ve bilimin kullandığı farklı doğrulama yöntemleri gibi konuları işleyecektir. |
Dersin İçeriği: | Ders modüller halinde işlenecektir. Modüllerin her biri, bilim ve din arasındaki diyalogun tarihsel veya güncel bir vakasına ilişkin öğrenci farkındalığı yaratmak üzere tasarlanmıştır. Ayrıca her modül, öğrencilerin bilim ve din arasındaki ilişkinin karmaşıklığını kavramasını ve bu konuya kendi katkılarını yapabilmelerini sağlayacak kavramsal araçlar ve yetiler kazandıracaktır. |
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ): |
|
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri | Kısa sunumlar ve ders anlatımlarıyla bunları destekleyecek okumalar, podcastler, araştırma egzersizleri, yazma egzersizleri ve sınıf içi tartışma forumları |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Bilimde ve dinde farklı düşünme ve gerekçelendirme biçimleri | Seçilmiş okuma ve podcastler |
2 | Tarihsel tartışmalar: Copernicus, Galileo ve Newton | Seçilmiş okuma ve podcastler |
3 | Tarihsel tartışmalar: Copernicus, Galileo ve Newton | Seçilmiş okuma ve podcastler |
4 | Geçmişten geleceğe: Darwin ve evrimsel biyoloji | Seçilmiş okuma ve podcastler |
5 | Geçmişten geleceğe: Darwin ve evrimsel biyoloji | Seçilmiş okuma ve podcastler |
6 | Din ve güncel bilimsel dünya görüşü (kuantum teorisi, vs.) | Seçilmiş okuma ve podcastler |
7 | Din ve güncel bilimsel dünya görüşü (kuantum teorisi, vs.) | Seçilmiş okuma ve podcastler |
8 | Bilim din arasındaki diyalogdan güncel sesler | Seçilmiş okuma ve podcastler |
9 | Bilim din arasındaki diyalogdan güncel sesler | Seçilmiş okuma ve podcastler |
10 | Evrimsel psikoloji ve dinin bilişsel bilimi | Seçilmiş okuma ve podcastler |
11 | Evrimsel psikoloji ve dinin bilişsel bilimi | Seçilmiş okuma ve podcastler |
12 | Karşılaştırmalı din ve bilimsel dünya görüşü | Seçilmiş okuma ve podcastler |
13 | Karşılaştırmalı din ve bilimsel dünya görüşü | Seçilmiş okuma ve podcastler |
14 | Sınav haftası | Seçilmiş okuma ve podcastler |
Meister, Chad (ed). 2008. Philosophy of Religion Reader. London: Routledge (pp 397-439) Behe, Michael J. 1996. Darwin’s Black Box. New York: Free Press. Dawkins, Richard. 1988. The Blind Watchmaker. London: Penguin Books. Drees, Willem B. 1996. Religion, Science and Naturalism. Cambridge, England: Cambridge University Press. Hedley Brooke, John. 2014. Science and Religion: Some Historical Perspectives. Cambridge: Cambridge University Press. Gould, Stephen Jay. 2001. “Two Separate Domains.” In Philosophy of Religion: Selected Readings, 2nd edition, ed. Michael Peterson, William Hasker, Bruce Reichenbach, and David Basinger, 499–509. New York: Oxford University Press. McGrath, Alister. 2010. Science and Religion: A New Introduction. Sussex: Wiley Blackwell. Murphy, Nancey. 1990. Theology in the Age of Scientific Reasoning. Ithaca, N.Y.: Cornell University Press. Ruse, Michael. 2003. Darwin and Design: Does Evolution have a Purpose? Cambridge: Harvard University Press. |
Kısa filmler, gazete yazıları, podcastler |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Sayı | Katkı Payı (%) |
---|---|---|
Katılım | 14 | 10 |
Ödev | 2 | 70 |
Final Sınavı | 1 | 20 |
Total: | 17 | 100 |
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Ödev | 2 | 33 | 66 |
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler | 1 | 17 | 17 |
Toplam İş Yükü (saat): | 125 |
# | PY1 | PY2 | PY3 | PY4 | PY5 | PY6 | PY7 | PY8 | PY9 | PY10 |
OC1 | ||||||||||
OC2 | ||||||||||
OC3 | ||||||||||
OC4 | ||||||||||
OC5 |