DERS TANITIM ve UYGULAMA BİLGİLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyıl T+U+L (saat/hafta) Türü (Z / S) Yerel Kredi AKTS
Bilim ve Din KHAS 1600 Bahar 03+00+00 Seçmeli 3 5
Akademik Birim: Çekirdek Program
Öğrenim Türü: Örgün Eğitim
Ön Koşullar Yok
Öğrenim Dili: İngilizce
Dersin Düzeyi: Lisans
Dersin Koordinatörü: Terence Joseph Holden
Dersi Veren(ler): Terence Joseph Holden
Dersin Amacı: Bilimsel ve dinsel dünya görüşleri birbiri ile sıklıkla gerilimli bir ilişki içindedir; peki bu tür bir gerilim kaçınılmaz mıdır? Bilim ve din arasındaki ilişkiye dair tartışmaların çoğu, bilim felsefesine, dinle ilişkisine ve tarihe dair bilgi eksikliğiyle biçimlenir. Bu sebeple, bu dersin amacı bilim ve din arasındaki ilişkiyi anlamaya çalışmak, bunun için bilimsel, felsefi ve tarihsel perspektiflerle disiplinlerarası bir yaklaşım geliştirmektir. Bu ders bilim ve din arasındaki ilişkinin nasıl felsefi olarak kavramsallaştırıldığını değerlendirecek, felsefe dışındaki alanlardan katkılarla tartışmayı genişletecek, dinsel ve bilimsel dünya görüşlerinin dönüşen ilişkisini tarihsel olarak inceleyecektir. Bu ilişkinin çatışma, karşılaştırılamazlık veya simbiyoz ilişkisi olarak nasıl konumlandırılabileceğini araştıracak, bunun için bilimsel keşiflerin dinsel doktrinler üzerinde etkisi, dinin ve bilimin kullandığı farklı doğrulama yöntemleri gibi konuları işleyecektir.
Dersin İçeriği: Ders modüller halinde işlenecektir. Modüllerin her biri, bilim ve din arasındaki diyalogun tarihsel veya güncel bir vakasına ilişkin öğrenci farkındalığı yaratmak üzere tasarlanmıştır. Ayrıca her modül, öğrencilerin bilim ve din arasındaki ilişkinin karmaşıklığını kavramasını ve bu konuya kendi katkılarını yapabilmelerini sağlayacak kavramsal araçlar ve yetiler kazandıracaktır.
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ):
  • 1- Bilim ve din arasındaki diyalogun tarihine ilişkin farkındalık kazanacak,
  • 2- Bilim ve din arasındaki güncel diyalogun karmaşıklığına ilişkin daha derin bir kavrayış geliştirecek,
  • 3- Bilimin ve dinin farklı düşünme ve gerekçelendirme yöntemlerini öğrenecek,
  • 4- Derste işlenen konulara ilişkin sorular tanımlayacak, araştırma yürütecek, farklı perspektifleri birlikte kullanacak ve argümanlar geliştirecek,
  • 5- Çalışma alışkanlıklarını, düşünme yetilerini ve öğrenme süreçlerini geliştirecek ve grup çalışmasında başkalarıyla bilgi paylaşımı yapmayı geliştirecektir.
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri Kısa sunumlar ve ders anlatımlarıyla bunları destekleyecek okumalar, podcastler, araştırma egzersizleri, yazma egzersizleri ve sınıf içi tartışma forumları


HAFTALIK PROGRAM

HaftaKonularÖn Hazırlık
1 Bilimde ve dinde farklı düşünme ve gerekçelendirme biçimleri Seçilmiş okuma ve podcastler
2 Tarihsel tartışmalar: Copernicus, Galileo ve Newton Seçilmiş okuma ve podcastler
3 Tarihsel tartışmalar: Copernicus, Galileo ve Newton Seçilmiş okuma ve podcastler
4 Geçmişten geleceğe: Darwin ve evrimsel biyoloji Seçilmiş okuma ve podcastler
5 Geçmişten geleceğe: Darwin ve evrimsel biyoloji Seçilmiş okuma ve podcastler
6 Din ve güncel bilimsel dünya görüşü (kuantum teorisi, vs.) Seçilmiş okuma ve podcastler
7 Din ve güncel bilimsel dünya görüşü (kuantum teorisi, vs.) Seçilmiş okuma ve podcastler
8 Bilim din arasındaki diyalogdan güncel sesler Seçilmiş okuma ve podcastler
9 Bilim din arasındaki diyalogdan güncel sesler Seçilmiş okuma ve podcastler
10 Evrimsel psikoloji ve dinin bilişsel bilimi Seçilmiş okuma ve podcastler
11 Evrimsel psikoloji ve dinin bilişsel bilimi Seçilmiş okuma ve podcastler
12 Karşılaştırmalı din ve bilimsel dünya görüşü Seçilmiş okuma ve podcastler
13 Karşılaştırmalı din ve bilimsel dünya görüşü Seçilmiş okuma ve podcastler
14 Sınav haftası Seçilmiş okuma ve podcastler


ZORUNLU ve ÖNERİLEN OKUMALAR

Meister, Chad (ed). 2008. Philosophy of Religion Reader. London: Routledge (pp 397-439)
Behe, Michael J. 1996. Darwin’s Black Box. New York: Free Press.
Dawkins, Richard. 1988. The Blind Watchmaker. London: Penguin Books.
Drees, Willem B. 1996. Religion, Science and Naturalism. Cambridge, England: Cambridge University Press.
Hedley Brooke, John. 2014. Science and Religion: Some Historical Perspectives. Cambridge: Cambridge University Press.
Gould, Stephen Jay. 2001. “Two Separate Domains.” In Philosophy of Religion: Selected Readings, 2nd edition, ed. Michael Peterson, William Hasker, Bruce Reichenbach, and David Basinger, 499–509. New York: Oxford University Press.
McGrath, Alister. 2010. Science and Religion: A New Introduction. Sussex: Wiley Blackwell.
Murphy, Nancey. 1990. Theology in the Age of Scientific Reasoning. Ithaca, N.Y.: Cornell University Press.
Ruse, Michael. 2003. Darwin and Design: Does Evolution have a Purpose? Cambridge: Harvard University Press.


DİĞER KAYNAKLAR

Kısa filmler, gazete yazıları, podcastler


DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

Yarıyıl İçi ÇalışmalarıSayıKatkı Payı (%)
Katılım 14 10
Ödev 2 70
Final Sınavı 1 20
Total: 17 100


İŞ YÜKÜ HESAPLAMASI

EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ders Saati14342
Ödev23366
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler11717
Toplam İş Yükü (saat):125


PROGRAM YETERLİLİKLERİ (PY) ve ÖĞRENME ÇIKTILARI (ÖÇ) İLİŞKİSİ

# PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12
OC1                        
OC2                        
OC3                        
OC4                        
OC5