DERS TANITIM ve UYGULAMA BİLGİLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyıl T+U+L (saat/hafta) Türü (Z / S) Yerel Kredi AKTS
Estetik KHAS 1602 Güz-Bahar 03+00+00 Seçmeli 3 5
Akademik Birim: Çekirdek Program
Öğrenim Türü: Örgün Eğitim
Ön Koşullar Yok
Öğrenim Dili: İngilizce
Dersin Düzeyi: Lisans
Dersin Koordinatörü: SENİYE TİLEV
Dersi Veren(ler): SENİYE TİLEV
Dersin Amacı: Ders sanat beğenisi ve sanat felsefesi kavramlarına genel bir alt yapı edindirmeyi amaçlar. Estetik deneyimin felsefi bağlamda değerlendirilmesine ilişkin temel kavramsal çerçeveyi tanıtır. Bunun yanı sıra estetiğin kültürel, sosyal ve evrensel önemi ve paylaşılabilirliği üzerine düşünmeyi de amaçlar.
Dersin İçeriği: Bu ders öğrencileri estetetik kuramın anlamı ve temel estetik yaklaşımlarla tanıştırmayı amaçlar. İncelememizde hem tarihsel hem de kuramsal bir bakış açısı takip edeceğiz. Sanat ve sanat felsefesi kavramlarını inceleyerek başlayacağız. Plato’nun sanat üzerine görüşlerini inceledikten sonra temsiliyetçi, formalist ve dışa vurumculuk yaklaşımını benimseyen sanat kuramlarını ele alacağız. Dersin ikinci bölümünde ise (Leo Tolstoy, Collingwood, Hume ve Kant gibi) sanat kuramcıları ve felsefecilerin görüşleri üzerinden sanat beğenisinin sosyal ve kültürel bağlamla olan ilişkisini ve sanatsal üretimin insanın biraradalığı için önemini tartışacağız.
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ):
  • 1- Estetik kuramın ve estetik yaklaşımların temel kavramlarına aşina olmak
  • 2- Sanat ve sanatsal üretimin anlamı ile bunların insan toplumları için önemi hakkında düşünmek
  • 3- Hem bireysel hem de grup olarak eleştirel okuma ve araştırma becerileri geliştirmek
  • 4- Değerlendirme makalesi yazabilmek ve bireysel yorumlarını ifade edebilmek
  • 5- Farklı sanat formlarını anlama ve beğenme yetisi geliştirmek
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri Öğretme: Ders oturumu ve tartışma oturumu – 3 saat/hafta
Öğrenme: Hem bireysel hem de gruplar halinde tamamlanan senkron ve asenkron okuma ve yazma görevleri


HAFTALIK PROGRAM

HaftaKonularÖn Hazırlık
1 Introduction to Syllabus and Course Objectives Yok
2 What is “Aesthetics”? “Origins of Modern Aesthetics” İlgili metinleri okumak ve forum sorusunu cevaplamak
3 What is art? What is philosophy of art? İlgili metinleri okumak ve forum sorusunu cevaplamak
4 Plato’s Views on Art İlgili metinleri okumak ve forum sorusunu cevaplamak
5 Representation in Art İlgili metinleri okumak ve forum sorusunu cevaplamak
6 Formalism in Art İlgili metinleri okumak ve forum sorusunu cevaplamak
7 Expressionism in Art İlgili metinleri okumak ve forum sorusunu cevaplamak
8 Cubism in Art İlgili metinleri okumak ve forum sorusunu cevaplamak
9 Dadaism & Contemporary Art İlgili metinleri okumak ve forum sorusunu cevaplamak
10 Art Today / Digital Art / New Media İlgili metinleri okumak ve forum sorusunu cevaplamak
11 Lev Tolstoi, What is Art? İlgili metinleri okumak ve forum sorusunu cevaplamak
12 Collingwood, Principles of Art, “Artist &Community” İlgili metinleri okumak ve forum sorusunu cevaplamak
13 David Hume, Standart of Taste. İlgili metinleri okumak ve forum sorusunu cevaplamak
14 Immanuel Kant, Critique of the Power of Judgment, “Sensus Communis” İlgili metinleri okumak ve forum sorusunu cevaplamak


ZORUNLU ve ÖNERİLEN OKUMALAR

Öğrenciler her ders haftası için kendilerine verilen makaleleri okuyacaklar. Ayrıca ilgilenen öğrenciler için farklı kaynaklar tavsiye edilecek.


DİĞER KAYNAKLAR

İlgilenen öğrenciler için filmler ve podcast yayınları da tavsiye edilecek. Güncel sergi duyurularının paylaşıldığı interaktif bir sınıf forumu oluşturulacak.


DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

Yarıyıl İçi ÇalışmalarıSayıKatkı Payı (%)
Katılım 14 10
Arazi Çalışması 1 15
Ödev 1 30
Sunum/Jüri 1 25
Diğer Uygulamalar (seminer, stüdyo kritiği, workshop vb.) 5 20
Total: 22 100


İŞ YÜKÜ HESAPLAMASI

EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ders Saati14342
Arazi Çalışması11010
Ödev11515
Sunum/Jüriye Hazırlık11414
Diğer Uygulamalara Hazırlık515
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler13339
Toplam İş Yükü (saat):125


PROGRAM YETERLİLİKLERİ (PY) ve ÖĞRENME ÇIKTILARI (ÖÇ) İLİŞKİSİ

# PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8
OC1                
OC2                
OC3                
OC4                
OC5