DERS TANITIM ve UYGULAMA BİLGİLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyıl T+U+L (saat/hafta) Türü (Z / S) Yerel Kredi AKTS
Felsefe ve Edebiyatta Varoluşçuluk KHAS 1606 Bahar 03+00+00 Seçmeli 3 5
Akademik Birim: Çekirdek Program
Öğrenim Türü: Örgün Eğitim
Ön Koşullar Yok
Öğrenim Dili: İngilizce
Dersin Düzeyi: Lisans
Dersin Koordinatörü: SENİYE TİLEV
Dersi Veren(ler): SENİYE TİLEV
Dersin Amacı: Bu ders öğrencileri varoluşçuluk hareketinin 19.yüzyıl sonundan başlayıp 20. yüzyıl ortalarına kadar olan dönemden seçilmiş en önemli örnekleriyle tanıştırmayı amaçlar. Dersin metinlerinin ana temalarının incelenebileceği tarihsel ve felsefi bir bağlam sunmayı hedefler. Felsefi bir bakış açısıyla metinlerin eleştirel olarak değerlendirilip, incelenmesini sağlamak da dersin diğer amaçlarıdır.
Dersin İçeriği: Varoluşçuluk insan özgürlüğünü ve genel çerçevesiyle insan özgürlüğünün imkanını inceleyen ve sorunsallaştıran felsefi, edebi ve sanatsal bir harekettir. Ders hareketin felsefe ve edebiyattaki 19. yüzyıl sonundan, 20.yüzyıl ortalarına kadar olan dönemden seçilmiş en önemli figürlerine odaklanır. Öznelik, içe dönüklük, otonomi, kendilik, kendi-olamama, bireysellik, politik özgürlük, isyan, sosyal kimlik ve bilinç kavramları Kierkegaard, Nietzsche, Sartre, Dostoyevski, Camus, Simone de Beauvoir ve Kafka’nın metinlerinin yakın okumaları yoluyla incelenecektir.

Her öğrenci kendi seçtiği konu hakkında 5-7 dakikalık bilgilendirici bir konuşma hazırlayacak ve sunacaktır. Bu konuşma dinleyicilere yönelik eğitici olacak şekilde tasarlanmalıdır. Her konuşma, yazarının diğer öğrencilerinden biri tarafından hazırlanan bir eleştiri konusu olacaktır. Sonuç olarak, her öğrenci bir grupta çalışma deneyimlerini özetleyen kısa bir yorumlama yazısı yazacaktır.
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ):
  • 1- Varoluşçuluk hareketinin felsefi ve tarihsel arka planına aşina olabilmek
  • 2- İnsan varoluşunun anlamı ve insanın özneliği hakkında düşünmek
  • 3- Eleştirel okuma becerileri geliştirmek ve derin tahlil gerektiren metinlerin nasıl ele alınacağını öğrenmek
  • 4- İlgili konu başlıkları hakkında bireysel yaklaşımları yansıtabilen kısa değerlendirme yazıları yazabilmek (Verilen okuma metinleri ya da önerilen filmler hakkında)
  • 5- Tartışılan konularla ilgili farklı bakış açılarını anlama ve değerlendirme kabiliyeti geliştirmek
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri Öğretme: Ders oturumu ve tartışma oturumu – 3 saat/hafta
Öğrenme: Hem bireysel hem de gruplar halinde tamamlanan senkron ve asenkron okuma ve yazma görevleri


HAFTALIK PROGRAM

HaftaKonularÖn Hazırlık
1 Introduction to Syllabus and Course Objectives What is existentialism? Yok
2 Kierkegaard: Fear and Trembling; Problema I & II. İlgili metinleri okumak / Ders öncesinde teslim edilmek üzere kısa bir değerlendirme yazısı yazmak (Öğrencilerin dönem boyunca toplamda en az 3 değerlendirme yazısı yazması gerekmektedir)
3 Kierkegaard: The Sickness unto Death; First three sections. İlgili metinleri okumak / Ders öncesinde teslim edilmek üzere kısa bir değerlendirme yazısı yazmak (Öğrencilerin dönem boyunca toplamda en az 3 değerlendirme yazısı yazması gerekmektedir)
4 Nietzsche: On the Genealogy of Morals; First Essay İlgili metinleri okumak / Ders öncesinde teslim edilmek üzere kısa bir değerlendirme yazısı yazmak (Öğrencilerin dönem boyunca toplamda en az 3 değerlendirme yazısı yazması gerekmektedir)
5 Nietzsche: On the Genealogy of Morals; Second Essay. İlgili metinleri okumak / Ders öncesinde teslim edilmek üzere kısa bir değerlendirme yazısı yazmak (Öğrencilerin dönem boyunca toplamda en az 3 değerlendirme yazısı yazması gerekmektedir)
6 Heidegger: Being and Time; “The Possible Being-a-Whole of Daisen and Being-Toward-Death”. İlgili metinleri okumak / Ders öncesinde teslim edilmek üzere kısa bir değerlendirme yazısı yazmak (Öğrencilerin dönem boyunca toplamda en az 3 değerlendirme yazısı yazması gerekmektedir)
7 Heidegger: Being and Time; “The Possible Being-a-Whole of Daisen and Being-Toward-Death”. İlgili metinleri okumak / Ders öncesinde teslim edilmek üzere kısa bir değerlendirme yazısı yazmak (Öğrencilerin dönem boyunca toplamda en az 3 değerlendirme yazısı yazması gerekmektedir)
8 J-P. Sartre: Existentialism Is a Humanism. İlgili metinleri okumak / Ders öncesinde teslim edilmek üzere kısa bir değerlendirme yazısı yazmak (Öğrencilerin dönem boyunca toplamda en az 3 değerlendirme yazısı yazması gerekmektedir)
9 J-P. Sartre: Existentialism Is a Humanism. İlgili metinleri okumak / Ders öncesinde teslim edilmek üzere kısa bir değerlendirme yazısı yazmak (Öğrencilerin dönem boyunca toplamda en az 3 değerlendirme yazısı yazması gerekmektedir)
10 Dostoevsky: Notes from the Underground; Part I: Underground. İlgili metinleri okumak / Ders öncesinde teslim edilmek üzere kısa bir değerlendirme yazısı yazmak (Öğrencilerin dönem boyunca toplamda en az 3 değerlendirme yazısı yazması gerekmektedir)
11 A. Camus: The Myth of Sisyphus “An Absurd Reasoning, Absurdity and Suicide”. İlgili metinleri okumak / Ders öncesinde teslim edilmek üzere kısa bir değerlendirme yazısı yazmak (Öğrencilerin dönem boyunca toplamda en az 3 değerlendirme yazısı yazması gerekmektedir)
12 Simone de Beauvoir: The Ethics of Ambiguity, “Ambiguity”. İlgili metinleri okumak / Ders öncesinde teslim edilmek üzere kısa bir değerlendirme yazısı yazmak (Öğrencilerin dönem boyunca toplamda en az 3 değerlendirme yazısı yazması gerekmektedir)
13 Simone de Beauvoir: The Second Sex. İlgili metinleri okumak / Ders öncesinde teslim edilmek üzere kısa bir değerlendirme yazısı yazmak (Öğrencilerin dönem boyunca toplamda en az 3 değerlendirme yazısı yazması gerekmektedir)
14 Kafka: The Metamorphosis. İlgili metinleri okumak / Ders öncesinde teslim edilmek üzere kısa bir değerlendirme yazısı yazmak (Öğrencilerin dönem boyunca toplamda en az 3 değerlendirme yazısı yazması gerekmektedir)


ZORUNLU ve ÖNERİLEN OKUMALAR

Öğrenciler her ders haftası için kendilerine verilen makaleleri okuyacaklar. Ayrıca ilgilenen öğrenciler için farklı kaynaklar tavsiye edilecek.


DİĞER KAYNAKLAR

Ders içeriğiyle ilişkili film önerileri ve haftalık “varoluşsal karikatürler” paylaşılacak


DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

Yarıyıl İçi ÇalışmalarıSayıKatkı Payı (%)
Katılım 14 15
Ödev 3 45
Final Sınavı 1 40
Total: 18 100


İŞ YÜKÜ HESAPLAMASI

EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ders Saati14342
Ödev3721
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler13452
Final Sınavı11010
Toplam İş Yükü (saat):125


PROGRAM YETERLİLİKLERİ (PY) ve ÖĞRENME ÇIKTILARI (ÖÇ) İLİŞKİSİ

# PY1 PY2 PY3 PY4 PY5
OC1 1        
OC2   2      
OC3     1    
OC4     2    
OC5       1