DERS TANITIM ve UYGULAMA BİLGİLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyıl T+U+L (saat/hafta) Türü (Z / S) Yerel Kredi AKTS
Yaşam Felsefesi KHAS 1610 Bahar 03+00+00 Seçmeli 3 5
Akademik Birim: Çekirdek Program
Öğrenim Türü: Örgün Eğitim
Ön Koşullar Yok
Öğrenim Dili: İngilizce
Dersin Düzeyi: Lisans
Dersin Koordinatörü: TUĞBA SEVİNÇ YÜCEL
Dersi Veren(ler): TUĞBA SEVİNÇ YÜCEL
Dersin Amacı: Bu ders, hayatın ve yaşamak eyleminin nasıl felsefi bir mesele haline gelebileceğini göstermeyi ve öğrencilere düşündürmeyi amaçlar. Ders boyunca değineceğimiz sorulardan bazıları şunlardır: Hayatın bir amacı ya da anlamı var mıdır? İyi yaşam nedir? Hangi yaşamlar iyi yaşamdır (ve hangileri değildir)? Mutluluk, haz, başarı, özgürlük, bilgi ve hakikatin iyi yaşamdaki yeri nedir? Akıl ve tutkular yaşamı nasıl etkiler? Yabancılaşma iyi yaşamı tehdit eder mi? Ölümün yaşamın anlamına bir etkisi var mıdır? Dersimizde Batı felsefesinin uzun yolculuğu boyunca bu sorulara verilmiş yanıtları tartışacağız, kendi yanıtlarımızı oluşturmaya çalışacağız. Örneğin, eski Yunanlılar mutluluğu yaşamın nihai amacı olarak görürken, modern çağda iyi yaşam, aklın yaşamı ve rasyonel kendi kaderini tayin etme kapasitesi ile eşittir. Bu ders, yaşam ve yaşama ilişkin bu farklı yaklaşımları Batı felsefi kanonu içinde sorgulamayı ve tartışmayı amaçlamaktadır.
Dersin İçeriği: Dersimizde Socrates, Platon, Aristoteles, Epicurus, Seneca, Kant, Mill, Marx, Russell, Simon de Beauvoir ve Sartre'ın bu sorulara verdiği yanıtları tartışacağız. Dersin sonunda feminist düşünürler tarafından ortaya atılan son bir soruyu inceleyeceğiz: (İyi) iyi yaşamın ne olduğuna dair felsefi düşünce cinsiyetçi midir?
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ):
  • 1- Batı felsefesi tarihinde yaşam ve mutluluk sorunuyla ilgili başlıca dönemleri ve önemli şahsiyetleri tanır;
  • 2- Felsefenin temel problemlerini saptar ve analiz eder
  • 3- Felsefe metinlerinde ifade edilen filozofların görüşlerini yorumlar, özetler ve başka sözcüklerle ifade edebilir;
  • 4- Felsefenin mantıksal ve eleştirel düşünme yöntemlerini, filozofların felsefenin sorunlarını çözmeye çalıştıkları yolları analiz etmek ve değerlendirmek için kullanabilir;
  • 5- Felsefi meseleler hakkında kendi görüşlerini açık, mantıklı ve özlü bir şekilde yazar ve gerekçelendirebilir; ve felsefi fikir ve meselelerin tartışılmasına aktif olarak katılabilir
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri *Ders anlatımı & Yazma ve tartışma alıştırmaları
- 60-90 dk. Ders anlatımı
- 90 dk tartışma ve yazma alıştırmaları *Okuma ve Yazma
- Ders içi okuma ve yazma alıştırmaları
- 1. Yorum yazıları, 2. Final ödevi taslağı, 3. Poster sunumu, 4. Final ödevi


HAFTALIK PROGRAM

HaftaKonularÖn Hazırlık
1 Ders çizelgesi ve ders konusuna giriş yok
2 Bertrand Russell: "Felsefenin Değeri" Ders materyalinin okunması, yazma çalışması için ön hazırlık
3 Plato: “Socrates’in Savunması” Bölümler Ders materyalinin okunması, yazma çalışması için ön hazırlık
4 Plato: Devlet, 7. kitap, Mağara Alegorisi Matrix I (by Wachowski Brothers,1999) Ders materyalinin okunması, yazma çalışması için ön hazırlık
5 Aristotle: Nikomakos’a Etik, 1. Kitap, Bölümler Ders materyalinin okunması, yazma çalışması için ön hazırlık
6 Epicurus: “Menoeceus’a mektuplar”
Roman: Huxley, Cesur Yeni Dünya, Bölümler
Ders materyalinin okunması, yazma çalışması için ön hazırlık
7 John Stuart Mill: Faydacılık (Bölümler) Ders materyalinin okunması, yazma çalışması için ön hazırlık
8 Grup Ödevi, poster sunumu Poster sunumu için hazırlık, grup çalışması
9 Kant: ‘Aydınlanma Nedir?' Ders materyalinin okunması, yazma çalışması için ön hazırlık
10 Karl Marx: “Yabancılaşmış Emek”, (Bölümler)
Charlie Chaplin: Modern Zamanlar
Ders materyalinin okunması, yazma çalışması için ön hazırlık
11 Sigmund Freud: Uygarlığın Huzursuzluğu Ders materyalinin okunması, yazma çalışması için ön hazırlık
12 Jean-Paul Sartre, “Varoluşculuk Hümanizmdir” (Bölümler) Ders materyalinin okunması, yazma çalışması için ön hazırlık
13 Simone De Beauvoir: İkinci Cins’e giriş (excerpts) Ders materyalinin okunması, yazma çalışması için ön hazırlık
14 Genel tekrar Yazma çalışması için ön hazırlık


ZORUNLU ve ÖNERİLEN OKUMALAR

Aldous (Aldous Leonard) Huxley, Brave New World, London: Vintage Books, 2007.

Aristotle, Nicomachean Ethics, Oxford; New Yor : Oxford University Press, 2009.

Epicurus, Letter to Meneoceus, in The Internet Classics Archive,
http://classics.mit.edu/Epicurus/menoec.html

Jean Paul Sartre, Existentialism is Humanism, New Haven: Yale University Press. 2007, e-book. (in KHAS library)

Immanuel Kant, “An answer to the question: 'what is enlightenment?'”, in Political Writings, New York: Cambridge University Press, 1991. (in KHAS library)

J. S. Mill, Utilitarianism, (ed.) Roger Crisp, New York: Oxford University Press, 1999. (in KHAS library)

Karl Marx, Economic and Philosophical Manuscripts of 1844, The Marx-Engels Reader, (ed.) Robert Tucker, New York: W.W. Norton & Company, 1978. (in KHAS library)

Plato, Apology, in Great Dialogues of Plato, New York: Mentor, 1956.

Plato, Republic, (trans.) Benjamin Jowett, New York: Simon and Schuster Paperbacks, 2010. (in KHAS library)

Sigmund Freud, Civilization and Its Discontents, London: Penguin, 2002. (in KHAS library)

Simone de Beauvoir, “Introduction to Second Sex,” The Second Sex, (excerpts), London: Vintage Books, 2011. (in KHAS library)


DİĞER KAYNAKLAR

Matrix I, Wachowski Brothers,1999, Netflix

Modern Times, Charlie Chaplin, Mubi.


DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

Yarıyıl İçi ÇalışmalarıSayıKatkı Payı (%)
Katılım 14 20
Ödev 8 20
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar 1 20
Final Sınavı 1 40
Total: 24 100


İŞ YÜKÜ HESAPLAMASI

EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ders Saati14342
Uygulama12112
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler12336
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar11515
Final Sınavı21020
Toplam İş Yükü (saat):125


PROGRAM YETERLİLİKLERİ (PY) ve ÖĞRENME ÇIKTILARI (ÖÇ) İLİŞKİSİ

# PY1 PY2 PY3 PY4 PY5
OC1 1        
OC2   2      
OC3     1    
OC4     1    
OC5       1