Dersin Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U+L (saat/hafta) | Türü (Z / S) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
Yaşam Felsefesi | KHAS 1610 | Bahar | 03+00+00 | Seçmeli | 3 | 5 |
Akademik Birim: | Çekirdek Program |
Öğrenim Türü: | Örgün Eğitim |
Ön Koşullar | Yok |
Öğrenim Dili: | İngilizce |
Dersin Düzeyi: | Lisans |
Dersin Koordinatörü: | TUĞBA SEVİNÇ YÜCEL |
Dersi Veren(ler): | TUĞBA SEVİNÇ YÜCEL |
Dersin Amacı: | Bu ders, hayatın ve yaşamak eyleminin nasıl felsefi bir mesele haline gelebileceğini göstermeyi ve öğrencilere düşündürmeyi amaçlar. Ders boyunca değineceğimiz sorulardan bazıları şunlardır: Hayatın bir amacı ya da anlamı var mıdır? İyi yaşam nedir? Hangi yaşamlar iyi yaşamdır (ve hangileri değildir)? Mutluluk, haz, başarı, özgürlük, bilgi ve hakikatin iyi yaşamdaki yeri nedir? Akıl ve tutkular yaşamı nasıl etkiler? Yabancılaşma iyi yaşamı tehdit eder mi? Ölümün yaşamın anlamına bir etkisi var mıdır? Dersimizde Batı felsefesinin uzun yolculuğu boyunca bu sorulara verilmiş yanıtları tartışacağız, kendi yanıtlarımızı oluşturmaya çalışacağız. Örneğin, eski Yunanlılar mutluluğu yaşamın nihai amacı olarak görürken, modern çağda iyi yaşam, aklın yaşamı ve rasyonel kendi kaderini tayin etme kapasitesi ile eşittir. Bu ders, yaşam ve yaşama ilişkin bu farklı yaklaşımları Batı felsefi kanonu içinde sorgulamayı ve tartışmayı amaçlamaktadır. |
Dersin İçeriği: | Dersimizde Socrates, Platon, Aristoteles, Epicurus, Seneca, Kant, Mill, Marx, Russell, Simon de Beauvoir ve Sartre'ın bu sorulara verdiği yanıtları tartışacağız. Dersin sonunda feminist düşünürler tarafından ortaya atılan son bir soruyu inceleyeceğiz: (İyi) iyi yaşamın ne olduğuna dair felsefi düşünce cinsiyetçi midir? |
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ): |
|
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri | *Ders anlatımı & Yazma ve tartışma alıştırmaları - 60-90 dk. Ders anlatımı - 90 dk tartışma ve yazma alıştırmaları *Okuma ve Yazma - Ders içi okuma ve yazma alıştırmaları - 1. Yorum yazıları, 2. Final ödevi taslağı, 3. Poster sunumu, 4. Final ödevi |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Ders çizelgesi ve ders konusuna giriş | yok |
2 | Bertrand Russell: "Felsefenin Değeri" | Ders materyalinin okunması, yazma çalışması için ön hazırlık |
3 | Plato: “Socrates’in Savunması” Bölümler | Ders materyalinin okunması, yazma çalışması için ön hazırlık |
4 | Plato: Devlet, 7. kitap, Mağara Alegorisi Matrix I (by Wachowski Brothers,1999) | Ders materyalinin okunması, yazma çalışması için ön hazırlık |
5 | Aristotle: Nikomakos’a Etik, 1. Kitap, Bölümler | Ders materyalinin okunması, yazma çalışması için ön hazırlık |
6 | Epicurus: “Menoeceus’a mektuplar” Roman: Huxley, Cesur Yeni Dünya, Bölümler |
Ders materyalinin okunması, yazma çalışması için ön hazırlık |
7 | John Stuart Mill: Faydacılık (Bölümler) | Ders materyalinin okunması, yazma çalışması için ön hazırlık |
8 | Grup Ödevi, poster sunumu | Poster sunumu için hazırlık, grup çalışması |
9 | Kant: ‘Aydınlanma Nedir?' | Ders materyalinin okunması, yazma çalışması için ön hazırlık |
10 | Karl Marx: “Yabancılaşmış Emek”, (Bölümler) Charlie Chaplin: Modern Zamanlar |
Ders materyalinin okunması, yazma çalışması için ön hazırlık |
11 | Sigmund Freud: Uygarlığın Huzursuzluğu | Ders materyalinin okunması, yazma çalışması için ön hazırlık |
12 | Jean-Paul Sartre, “Varoluşculuk Hümanizmdir” (Bölümler) | Ders materyalinin okunması, yazma çalışması için ön hazırlık |
13 | Simone De Beauvoir: İkinci Cins’e giriş (excerpts) | Ders materyalinin okunması, yazma çalışması için ön hazırlık |
14 | Genel tekrar | Yazma çalışması için ön hazırlık |
Aldous (Aldous Leonard) Huxley, Brave New World, London: Vintage Books, 2007. Aristotle, Nicomachean Ethics, Oxford; New Yor : Oxford University Press, 2009. Epicurus, Letter to Meneoceus, in The Internet Classics Archive, http://classics.mit.edu/Epicurus/menoec.html Jean Paul Sartre, Existentialism is Humanism, New Haven: Yale University Press. 2007, e-book. (in KHAS library) Immanuel Kant, “An answer to the question: 'what is enlightenment?'”, in Political Writings, New York: Cambridge University Press, 1991. (in KHAS library) J. S. Mill, Utilitarianism, (ed.) Roger Crisp, New York: Oxford University Press, 1999. (in KHAS library) Karl Marx, Economic and Philosophical Manuscripts of 1844, The Marx-Engels Reader, (ed.) Robert Tucker, New York: W.W. Norton & Company, 1978. (in KHAS library) Plato, Apology, in Great Dialogues of Plato, New York: Mentor, 1956. Plato, Republic, (trans.) Benjamin Jowett, New York: Simon and Schuster Paperbacks, 2010. (in KHAS library) Sigmund Freud, Civilization and Its Discontents, London: Penguin, 2002. (in KHAS library) Simone de Beauvoir, “Introduction to Second Sex,” The Second Sex, (excerpts), London: Vintage Books, 2011. (in KHAS library) |
Matrix I, Wachowski Brothers,1999, Netflix Modern Times, Charlie Chaplin, Mubi. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Sayı | Katkı Payı (%) |
---|---|---|
Katılım | 14 | 20 |
Ödev | 8 | 20 |
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar | 1 | 20 |
Final Sınavı | 1 | 40 |
Total: | 24 | 100 |
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Uygulama | 12 | 1 | 12 |
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler | 12 | 3 | 36 |
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar | 1 | 15 | 15 |
Final Sınavı | 2 | 10 | 20 |
Toplam İş Yükü (saat): | 125 |
# | PY1 | PY2 | PY3 | PY4 | PY5 |
OC1 | 1 | ||||
OC2 | 2 | ||||
OC3 | 1 | ||||
OC4 | 1 | ||||
OC5 | 1 |