DERS TANITIM ve UYGULAMA BİLGİLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyıl T+U+L (saat/hafta) Türü (Z / S) Yerel Kredi AKTS
Küresel Meseleler ve İnsanlığın Durumu KHAS 1700 Güz-Bahar 03+00+00 Seçmeli 3 5
Akademik Birim: Çekirdek Program
Öğrenim Türü: Örgün Eğitim
Ön Koşullar Yok
Öğrenim Dili: İngilizce
Dersin Düzeyi: Lisans
Dersin Koordinatörü: berkay.ayhan
Dersi Veren(ler): Sezin ÖNER, Hasan Tekgüç, berkay.ayhan , Anna Maria McMurray
Dersin Amacı: Dersin amacı:
1) Öğrencileri çeşitli küresel mesele ile ilgili temel kavram ve temalarla tanıştırmak
2) Sosyoekonomik eşitsizlikler, sınırlar ve zorluklarla ilgili tartışmaların özetini sunmak
3) Küresel meselelerin ortaya koyduğu temel soruları özetlemek
4) Ekonomik, çevresel, kültürel, siyasal ve sosyal alanlardaki küresel sorunları tartışmak
5) Öğrencilerin yazılı ve sözlü iletişim ile analitik düşünce yeteneklerini geliştirmek
Dersin İçeriği: KHAS 1700 Küresel Meseleler ve İnsanlığın Durumu öğrencileri insanlığın bugün karşılaştığı en zorlu meseleler ile tanıştırır. Dersin inceleyeceği savaş, barış, güvenlik, toplumsal cinsiyet gibi kimi sorunlar insanlık kadar eskidir. Fakat iklim değişikliği gibi bazı sorunlar görece yeni ve küreselleşme süreci ile karşılıklı bağımlılık ilişkileri dolayısıyla büyümüştür. Bu ders öğrencilere bu mesele ve kavramlarla ilgili temel bir okuryazarlık vermek için tasarlanmıştır. Bu vesileyle öğrencilerin sözlü ve yazılı iletişim yetenekleri geliştirilecektir. Dersin tümündeki ortak tema, bazı sorunların ilk bakışta ekonomik, siyasal, kültürel gibi görünmesine rağmen, insanlığın karşılaştığı bu sorunları kategorize etmenin gittikçe zorlaştığıdır. Her modülde bir mesele öncelikle kavramsal olarak tanıştırılacak, dünyanın her köşesinden farklı vaka çalışmaları ile geliştirilecek ve küresel düzeydeki durumuna dair düşünülecektir.
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ):
  • 1- Öğrenciler küreselleşmeyi değişik boyutları kavrayacak
  • 2- Küreselleşmenin siyasal, sosyal, çevresel, ekonomik ve kültürel boyutlarını öğrenecek
  • 3- Küresel meselelerin bireyleri, toplulukları ve toplumları nasıl etkilediğini tespit edecek
  • 4- Küresel meseleleri ve bu meseleleri arasındaki bağlantıları ana hatlarıyla analiz edecek
  • 5- Küreselleşmenin sonuçlarına eleştirel olarak yaklaşabilecek
  • 6- Kaynak tahsisi, eşit haklar ve erişilebilirlik bağlamında küreselleşmenin sunduğu olanakları ve sınırları sorgulamak
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri Ders, ödev, sınıf içi değerlendirme


HAFTALIK PROGRAM

HaftaKonularÖn Hazırlık
1 Derse Giriş, İngilizce Dil Yetkinlikleri, Küreselleşme Ritzer and Dean, Globalization: The Essentials, Ch. 1 & 2.
2 Kalkınma Siyaseti ve Küresel Soğuk Savaş • Samuel J. Hirst and Onur İşçi, “Smokestacks and Pipelines: Russian-Turkish Relations and the Persistence of Economic Development,” Diplomatic History (published online first 28 June 2020: https://doi.org/10.1093/dh/dhaa046). • David Engerman, The Price of Aid: The Economic Cold War in India (Cambridge: Harvard University Press, 2018), 1-85. • Oscar Sanchez-Sibony, Red Globalization: The Political Economy of the Soviet Cold War from Stalin to Khrushchev (Cambridge: Cambridge University Press, 2014), 1-21, 125-169. Sara Lorenzini, Global Development: A Cold War History (Princeton: Princeton University Press, 2019), 1-67.
3 Kalkınma Siyaseti ve Küresel Soğuk Savaş • Samuel J. Hirst and Onur İşçi, “Smokestacks and Pipelines: Russian-Turkish Relations and the Persistence of Economic Development,” Diplomatic History (published online first 28 June 2020: https://doi.org/10.1093/dh/dhaa046). • David Engerman, The Price of Aid: The Economic Cold War in India (Cambridge: Harvard University Press, 2018), 1-85. • Oscar Sanchez-Sibony, Red Globalization: The Political Economy of the Soviet Cold War from Stalin to Khrushchev (Cambridge: Cambridge University Press, 2014), 1-21, 125-169. Sara Lorenzini, Global Development: A Cold War History (Princeton: Princeton University Press, 2019), 1-67.
4 Savaş ve Barış Kavramlarının Değişimi • Kaldor, Mary. 2013. In Defense of New Wars. Stability: International Journal of Security and Development. 2(1): 1-16. • Kaldor, Mary. 2019. Peacemaking in an Era of New Wars. Carnegie Europe. Available at https://carnegieeurope.eu/2019/10/14/peacemaking-in-era-of-new-wars-pub-80033 • Watch: Steven Pinker (TED Talk) The Surprising Decline in Violence
5 Savaş ve Barış Kavramlarının Değişimi • Kaldor, Mary. 2013. In Defense of New Wars. Stability: International Journal of Security and Development. 2(1): 1-16. • Kaldor, Mary. 2019. Peacemaking in an Era of New Wars. Carnegie Europe. Available at https://carnegieeurope.eu/2019/10/14/peacemaking-in-era-of-new-wars-pub-80033 • Watch: Steven Pinker (TED Talk) The Surprising Decline in Violence
6 İnsani Güvenlik I Week I: Massari, Alice. “Human Security.” Humanitarianism: Keywords, edited by Antonio De Lauri, Brill, 2020, pp. 91–93. http://www.jstor.org/stable/10.1163/j.ctv2gjwwnw.47. https://www.e-ir.info/2014/07/05/a-critical-evaluation-of-the-concept-of-human-security/
7 İnsani Güvenlik II Week II: https://www.un-ilibrary.org/content/books/9789210014007#chapters
8 Küresel Ekonomide Cinsiyet Eşitliği ve Kadınlar Pilcher J and Whelehan I (2004) “Class.” In 50 Key Concepts in Gender Studies. London: Sage Publication: 13-16. Pilcher J and Whelehan I (2004) “Domestic Division of Labour.” In 50 Key Concepts in Gender Studies. London: Sage Publication: 30-34. Pilcher J and Whelehan I (2004) “Gender.” In 50 Key Concepts in Gender Studies. London: Sage Publication: 56-59. Pilcher J and Whelehan I (2004) “Gendered.” In 50 Key Concepts in Gender Studies. London: Sage Publication: 59-61. Pilcher J and Whelehan I (2004) “Gender Order.” In 50 Key Concepts in Gender Studies. London: Sage Publication: 61-64. Pilcher J and Whelehan I (2004) “Gender Segregation.” In 50 Key Concepts in Gender Studies. London: Sage Publication: 64-68. Pilcher J and Whelehan I (2004) “Patriarchy.” In 50 Key Concepts in Gender Studies. London: Sage Publication: 93-96. Pilcher J and Whelehan I (2004) “Sexuality.” In 50 Key Concepts in Gender Studies. London: Sage Publication: 155-160.
9 Küresel Ekonomide Cinsiyet Eşitliği ve Kadınlar Mies, M. (2017) Globalization of the Economy and Women’s Work in a Sustainable Society. Gender, Technology, and Development 2(1): 3 – 37. Mezzadri A, Newman S, Stevano S (2021) “Feminist global political economies of work and social reproduction.” Review of International Political Economy https://doi.org/10.1080/09692290.2021.1957977
10 Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Hacıbektaşoğlu, D., Tekcan, A. İ., Bilge, R., & Boduroglu, A. (2022). The impact of group identity on the interaction between collective memory and collective future thinking negativity: Evidence from a Turkish sample. Memory & Cognition, 1-21.
11 Yalan Haber ve Telkin For In Class Discussion: “A New Way to Inoculate People Against Misinformation” available at https://behavioralscientist.org/a-new-way-to-inoculate-people-against-misinformation/ Required Reading: van Der Linden, S., Roozenbeek, J., & Compton, J. (2020). Inoculating against fake news about COVID-19. Frontiers in Psychology, 11, 566790.
12 Küresel Şehirler Massey. D., (2005) 'Cities in the World' in Massey, D, Allen, J., and Pile, S., (eds.) City Worlds, London: Routledge, pp. 94-129
13 Kalkınmadan Sürdürülebilir Kalkınmaya mı? Branko Milanovic Global Inequality: A New Approach for the Age of Globalization, Ch. 3. (especially pages 10-30, and you can skip boxes/exercises) Data Sources: Turkey: www.tuik.gov.tr World: www.gapminder.org World: https://ourworldindata.org/ World: https://databank.worldbank.org Economic Development: Part 1: https://www.youtube.com/watch?v=iSJePQZRsSs Part2: https://www.youtube.com/watch?v=DzhDCW4pfVI&t=601s Part 3: https://www.youtube.com/watch?v=B72-3VTlU14 Part 4: https://www.youtube.com/watch?v=PHdCBHvrgfw
14 İklim Değişikliği mi Küresel İklim Krizi mi? Ritzer and Dean, Globalization: The Essentials, Ch. 9. Data Sources: https://en-roads.climateinteractive.org/scenario.html?v=22.1.0&p7=1


ZORUNLU ve ÖNERİLEN OKUMALAR

Haftalık Program tablosuna bakınız.


DİĞER KAYNAKLAR

Haftalık Program tablosuna bakınız.


DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

Yarıyıl İçi ÇalışmalarıSayıKatkı Payı (%)
Ödev 3 60
Sunum/Jüri 2 40
Total: 5 100


İŞ YÜKÜ HESAPLAMASI

EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ders Saati14342
Ödev3721
Sunum/Jüriye Hazırlık2510
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler13452
Toplam İş Yükü (saat):125


PROGRAM YETERLİLİKLERİ (PY) ve ÖĞRENME ÇIKTILARI (ÖÇ) İLİŞKİSİ

# PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8
OC1                
OC2                
OC3                
OC4                
OC5                
OC6