DERS TANITIM ve UYGULAMA BİLGİLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyıl T+U+L (saat/hafta) Türü (Z / S) Yerel Kredi AKTS
Ekonomi Okuryazarlığı KHAS 1702 Güz 03+00+00 Seçmeli 3 5
Akademik Birim: Çekirdek Program
Öğrenim Türü: Örgün Eğitim
Ön Koşullar Yok
Öğrenim Dili: İngilizce
Dersin Düzeyi: Lisans
Dersin Koordinatörü: berkay.ayhan
Dersin Amacı: Bu dersin amacı tüm disiplinlerden gelen lisans öğrencilerine temel ekonomi okuryazarlığını sağlamaktır. Birçok iktisada giriş dersinden farklı olarak, bu ders ekonomi, kişisel finans, siyasal iktisat ve kalkınma çalışmalarını içeren inter-disipliner bir çerçeveye sahiptir. Ders birbiriyle ilişkili beş modülden oluşmaktadır. Birinci modül birev ile piyasaya odaklanarak fırsat maliyeti, rekabet, tekel, arz ve talep gibi temel mikro-ekonomi kavramlarını tanıtmaktadır. İkinci modül ülke ekonomisi ve devlete odaklanarak milli gelir, enflasyon, işsizlik, ekonomik kriz ve kalkınma gibi makro-ekonomik kavramları tanıtmaktadır. Üçüncü modül kişisel finansın temellerine odaklanarak paranın zaman değeri, risk, bileşik faiz gibi kavramları tanıtmanın yanı sıra öğrencileri finansal planlama, bütçe yapma ve tasarruf gibi gündelik para yönetimine hazırlamaktadır. Dördüncü modül küresel ekonominin son iki yüzyıldaki tarihine odaklanmaktadır. Beşinci modül Türkiye ekonomisine odaklanarak geçen yüzyıldan itibaren ticaret, finans, işgücü, sınıf, kalkınma, toplumsal cinsiyet ve ekonomik kriz dinamiklerini incelemektedir. Bu sayede öğrenciler kapitalist ekonomik kalkınmanın Keynesçilik, neo-liberalizm ve küreselleşme gibi farklı dönemlerini tanıyacaktır.

Bu ders öğrencileri küreselleşme döneminde çok ihtiyaç duyulan ekonomi okuryazarlığı ile donatmayı amaçlamaktadır. Teori-pratik ve ulusal-uluslararası gibi kategorileri aşarak ekonomiye bütüncül bir giriş sağlamaktadır. Bu dersi tamamlayan öğrencilerin; temel ekonomik kavramları anlamaları, kişisel para yönetimini yapmaları, küresel ekonominin genel dinamiklerinin farkında olmaları ve Türkiye’nin ekonomik tarihi ile güncel meselelerinin farkında olmaları beklenmektedir.

Bu dersin öğretim felsefesi öğrencilerin eleştirel ve analitik düşünce yeteneklerini ve sorun çözme yeteneklerini geliştirmeyi amaçlamaktadır. Öğrencilerin farklı yeteneklerine hitap eden çeşitli ödevler kullanılmaktadır. Hesaplama ödevi öğrencileri ekonomik ve finansal verilerle tanıştırıp ve hesaplama yeteneklerini artırmayı hedeflemektedir. Film analiz ödevi öğrencilerin akademik yazı ve teori ile pratik arasında bağlantı kurma yeteneklerini geliştirmeyi hedeflemektedir. Türkiye’nin ekonomik sorunlarına dair sunumlar akademik sunum yapma ve bağımsız düşünme ve araştırma yeteneklerini geliştirmektedir. Öğrencilerin forumlara aktif katılımı İngilizce dil yeteneklerini geliştirecektir.
Dersin İçeriği: Modül 1: Bireyler ve Piyasalar
Modül 2: Ülke Ekonomisi, Kalkınma ve Krizler
Modül 3: Kişisel Finans
Modül 4: Dünya Ekonomisi
Modül 5: Türkiye Ekonomisi
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ):
  • 1- Temel ekonomik ve finansal kavramlar ile küresel ekonomik gelişmeleri anlaması, tanımlaması ve açıklaması,
  • 2- Türkiye’nin yakın dönem ekonomi tarihi, sorunları ve dinamiklerine dair bilgi edinmesi
  • 3- Sorunları analiz etme ve çözme yeteneğini kazanması,
  • 4- Eleştirel ve analitik düşünme yeteneğini geliştirmesi,
  • 5- Sunum yapma ve akademik yazı yeteneklerini geliştirmesi, beklenmektedir.
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri Ders anlatım, sunum, deneyler, film analiz ödevi, hesaplama ödevi, derse katılım aktiviteleri


HAFTALIK PROGRAM

HaftaKonularÖn Hazırlık
1 1. Modül: Mikro-iktisada Giriş İlgili okumaları yapmak
2 1. Modül: Piyasa ve Rekabet İlgili okumaları yapmak
3 2. Modül: Makro-iktisada Giriş İlgili okumaları yapmak
4 2. Modül: Devlet ve Ekonomi İlgili okumaları yapmak
5 2. Modül: Kapitalizm ve Krizler İlgili okumaları yapmak
6 3. Modül: Kişisel Finansın Temelleri İlgili okumaları yapmak
7 3. Modül: Gündelik Para Yönetimi İlgili okumaları yapmak
8 4. Modül: Küresel Ekonomi Tarihi İlgili okumaları yapmak
9 4. Modül: Günümüzde Küresel Ekonomi İlgili okumaları yapmak
10 5. Modül: Türkiye’de Kapitalist Kalkınma Tarihi İlgili okumaları yapmak
11 5. Modül: Günümüzde Türkiye Ekonomisi İlgili okumaları yapmak
12 Genel Değerlendirme
13 Genel Değerlendirme
14 Genel Değerlendirme


ZORUNLU ve ÖNERİLEN OKUMALAR

I. Modül Okumaları

CORE The Economy: Economics for a Changing World
Unit 3 | Scarcity, Work and Choice
https://www.core-econ.org/the-economy/book/text/03.html

Unit 8 | Supply and Demand: Price-Taking and Competitive Markets
https://www.core-econ.org/the-economy/book/text/08.html

2. Modül Okumaları

CORE Unit 13 | Economic Fluctuations and Unemployment
https://www.core-econ.org/the-economy/book/text/13.html

CORE Unit 9.2 | Measuring the Economy: Employment and Unemployment
https://www.core-econ.org/the-economy/book/text/09.html#92-measuring-the-economy-employment-and-unemployment

Evans, Peter. 2010. “Constructing the 21st Century Developmental State: Potantialities and Pitfalls.” In Constructing a Democratic Developmental State in South Africa: Potentials and Challenges, edited by Omano Edigheji, 37–58. Cape Town, South Africa: Human Sciences Research Council.
Öniş, Ziya. 1991. “The Logic of the Developmental State.” Comparative Politics 24 (1): 109–26.

Marx, K., and Engels, F. (1848). The Communist Manifesto. Available online at: https://www.marxists.org/archive/marx/works/1848/communist-manifesto/
Stiglitz, J. (1998). More Instruments and Broader Goals: Moving Toward the Post-Washington Consensus. WIDER Annual Lecture, Helsinki.

3. Modül Okumaları

Santos, A. C. (2017). Cultivating the self-reliant and responsible individual: the material culture of financial literacy. New Political Economy, 22(4), 410-422.
OECD (2016). G20/OECD INFE Core competencies framework on financial literacy for adults. Paris: OECD Publishing.
Pompian, M. M. (2006). Behavioral Finance and Wealth Management. Wiley: New Jersey. ISBN: 0-471-74517-0.
Akerlof, G. A., and Shiller, R. J. (2009). Animal Spirits: How Human Psychology Drives the Economy and Why it Matters for Global Capitalism. Princeton University Press. ISBN: 978-0-691-14233-3

4. Modül Okumaları

O’Brien, R., and Williams, M. (2016). Global Political Economy: Evolution and Dynamics (5th Ed.). New York: Palgrave, Chapters 3, 4 & 5, pp. 40-100.
5. Modül Okumaları

Öniş, Z., and Şenses, F. (2007). Global dynamics, domestic coalitions and a reactive state: Major policy shifts in post-war Turkish economic development. METU Studies in Development, 34, 251-286.
Pamuk, Ş. (2008). “Economic change in twentieth-century Turkey: Is the glass more than half full?” In R. Kasaba (Ed.), The Cambridge History of Turkey (Cambridge History of Turkey (pp. 266-300). Cambridge: Cambridge University Press.


DİĞER KAYNAKLAR

Türkiye ekonomisi üzerine destekleyici okumalar
Boratav, K. (2018). Türkiye İktisat Tarihi: 1908-2015. Ankara: İmge Kitabevi.
Kepenek, Y., and Yentürk, N. (2016). Türkiye Ekonomisi. İstanbul: Remzi Kitabevi.
Şenses, F. (2017). İktisada Farklı Bir Giriş. İstanbul: İletişim Yayınları.
Orhangazi, Ö. (2020). Türkiye Ekonomisinin Yapısı. Ankara: İmge Kitabevi.
Buğra, A. (2003). Devlet ve İşadamları. İstanbul: İletişim Yayınları.
Keyder, Ç. (2007). Türkiye’de Devlet ve Sınıflar. İstanbul: İletişim Yayınları.
Yeldan, E. (2006). Küreselleşme Sürecinde Türkiye Ekonomisi: Bölüşüm, Birikim ve Büyüme. İstanbul: İletişim Yayınları.

Küresel ekonomi üzerine destekleyici okumalar
O’Brien, R., and Williams, M. (2016). Global Political Economy: Evolution and Dynamics (5th Ed.). New York: Palgrave
Gilpin, R. (2001). Global Political Economy: Understanding the International Economic Order. Princeton: Princeton University Press
Dunn, B. (2009). Global Political Economy: A Marxist Critique. London: Pluto Press.
Balaam, D. N., and Dillman, B. (2014). Introduction to International Political Economy (6th Ed.). Boston: Pearson.


DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

Yarıyıl İçi ÇalışmalarıSayıKatkı Payı (%)
Katılım 1 20
Uygulama 1 10
Ödev 2 40
Sunum/Jüri 1 20
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar 1 10
Total: 6 100


İŞ YÜKÜ HESAPLAMASI

EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ders Saati11333
Uygulama11010
Ödev21632
Sunum/Jüriye Hazırlık12020
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler12020
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar11010
Toplam İş Yükü (saat):125


PROGRAM YETERLİLİKLERİ (PY) ve ÖĞRENME ÇIKTILARI (ÖÇ) İLİŞKİSİ

# PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10
OC1                    
OC2                    
OC3                    
OC4                    
OC5