Dersin Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U+L (saat/hafta) | Türü (Z / S) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
Ekonomi Okuryazarlığı | KHAS 1702 | Güz | 03+00+00 | Seçmeli | 3 | 5 |
Akademik Birim: | Çekirdek Program |
Öğrenim Türü: | Örgün Eğitim |
Ön Koşullar | Yok |
Öğrenim Dili: | İngilizce |
Dersin Düzeyi: | Lisans |
Dersin Koordinatörü: | berkay.ayhan |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı tüm disiplinlerden gelen lisans öğrencilerine temel ekonomi okuryazarlığını sağlamaktır. Birçok iktisada giriş dersinden farklı olarak, bu ders ekonomi, kişisel finans, siyasal iktisat ve kalkınma çalışmalarını içeren inter-disipliner bir çerçeveye sahiptir. Ders birbiriyle ilişkili beş modülden oluşmaktadır. Birinci modül birev ile piyasaya odaklanarak fırsat maliyeti, rekabet, tekel, arz ve talep gibi temel mikro-ekonomi kavramlarını tanıtmaktadır. İkinci modül ülke ekonomisi ve devlete odaklanarak milli gelir, enflasyon, işsizlik, ekonomik kriz ve kalkınma gibi makro-ekonomik kavramları tanıtmaktadır. Üçüncü modül kişisel finansın temellerine odaklanarak paranın zaman değeri, risk, bileşik faiz gibi kavramları tanıtmanın yanı sıra öğrencileri finansal planlama, bütçe yapma ve tasarruf gibi gündelik para yönetimine hazırlamaktadır. Dördüncü modül küresel ekonominin son iki yüzyıldaki tarihine odaklanmaktadır. Beşinci modül Türkiye ekonomisine odaklanarak geçen yüzyıldan itibaren ticaret, finans, işgücü, sınıf, kalkınma, toplumsal cinsiyet ve ekonomik kriz dinamiklerini incelemektedir. Bu sayede öğrenciler kapitalist ekonomik kalkınmanın Keynesçilik, neo-liberalizm ve küreselleşme gibi farklı dönemlerini tanıyacaktır. Bu ders öğrencileri küreselleşme döneminde çok ihtiyaç duyulan ekonomi okuryazarlığı ile donatmayı amaçlamaktadır. Teori-pratik ve ulusal-uluslararası gibi kategorileri aşarak ekonomiye bütüncül bir giriş sağlamaktadır. Bu dersi tamamlayan öğrencilerin; temel ekonomik kavramları anlamaları, kişisel para yönetimini yapmaları, küresel ekonominin genel dinamiklerinin farkında olmaları ve Türkiye’nin ekonomik tarihi ile güncel meselelerinin farkında olmaları beklenmektedir. Bu dersin öğretim felsefesi öğrencilerin eleştirel ve analitik düşünce yeteneklerini ve sorun çözme yeteneklerini geliştirmeyi amaçlamaktadır. Öğrencilerin farklı yeteneklerine hitap eden çeşitli ödevler kullanılmaktadır. Hesaplama ödevi öğrencileri ekonomik ve finansal verilerle tanıştırıp ve hesaplama yeteneklerini artırmayı hedeflemektedir. Film analiz ödevi öğrencilerin akademik yazı ve teori ile pratik arasında bağlantı kurma yeteneklerini geliştirmeyi hedeflemektedir. Türkiye’nin ekonomik sorunlarına dair sunumlar akademik sunum yapma ve bağımsız düşünme ve araştırma yeteneklerini geliştirmektedir. Öğrencilerin forumlara aktif katılımı İngilizce dil yeteneklerini geliştirecektir. |
Dersin İçeriği: | Modül 1: Bireyler ve Piyasalar Modül 2: Ülke Ekonomisi, Kalkınma ve Krizler Modül 3: Kişisel Finans Modül 4: Dünya Ekonomisi Modül 5: Türkiye Ekonomisi |
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ): |
|
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri | Ders anlatım, sunum, deneyler, film analiz ödevi, hesaplama ödevi, derse katılım aktiviteleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | 1. Modül: Mikro-iktisada Giriş | İlgili okumaları yapmak |
2 | 1. Modül: Piyasa ve Rekabet | İlgili okumaları yapmak |
3 | 2. Modül: Makro-iktisada Giriş | İlgili okumaları yapmak |
4 | 2. Modül: Devlet ve Ekonomi | İlgili okumaları yapmak |
5 | 2. Modül: Kapitalizm ve Krizler | İlgili okumaları yapmak |
6 | 3. Modül: Kişisel Finansın Temelleri | İlgili okumaları yapmak |
7 | 3. Modül: Gündelik Para Yönetimi | İlgili okumaları yapmak |
8 | 4. Modül: Küresel Ekonomi Tarihi | İlgili okumaları yapmak |
9 | 4. Modül: Günümüzde Küresel Ekonomi | İlgili okumaları yapmak |
10 | 5. Modül: Türkiye’de Kapitalist Kalkınma Tarihi | İlgili okumaları yapmak |
11 | 5. Modül: Günümüzde Türkiye Ekonomisi | İlgili okumaları yapmak |
12 | Genel Değerlendirme | |
13 | Genel Değerlendirme | |
14 | Genel Değerlendirme |
I. Modül Okumaları CORE The Economy: Economics for a Changing World Unit 3 | Scarcity, Work and Choice https://www.core-econ.org/the-economy/book/text/03.html Unit 8 | Supply and Demand: Price-Taking and Competitive Markets https://www.core-econ.org/the-economy/book/text/08.html 2. Modül Okumaları CORE Unit 13 | Economic Fluctuations and Unemployment https://www.core-econ.org/the-economy/book/text/13.html CORE Unit 9.2 | Measuring the Economy: Employment and Unemployment https://www.core-econ.org/the-economy/book/text/09.html#92-measuring-the-economy-employment-and-unemployment Evans, Peter. 2010. “Constructing the 21st Century Developmental State: Potantialities and Pitfalls.” In Constructing a Democratic Developmental State in South Africa: Potentials and Challenges, edited by Omano Edigheji, 37–58. Cape Town, South Africa: Human Sciences Research Council. Öniş, Ziya. 1991. “The Logic of the Developmental State.” Comparative Politics 24 (1): 109–26. Marx, K., and Engels, F. (1848). The Communist Manifesto. Available online at: https://www.marxists.org/archive/marx/works/1848/communist-manifesto/ Stiglitz, J. (1998). More Instruments and Broader Goals: Moving Toward the Post-Washington Consensus. WIDER Annual Lecture, Helsinki. 3. Modül Okumaları Santos, A. C. (2017). Cultivating the self-reliant and responsible individual: the material culture of financial literacy. New Political Economy, 22(4), 410-422. OECD (2016). G20/OECD INFE Core competencies framework on financial literacy for adults. Paris: OECD Publishing. Pompian, M. M. (2006). Behavioral Finance and Wealth Management. Wiley: New Jersey. ISBN: 0-471-74517-0. Akerlof, G. A., and Shiller, R. J. (2009). Animal Spirits: How Human Psychology Drives the Economy and Why it Matters for Global Capitalism. Princeton University Press. ISBN: 978-0-691-14233-3 4. Modül Okumaları O’Brien, R., and Williams, M. (2016). Global Political Economy: Evolution and Dynamics (5th Ed.). New York: Palgrave, Chapters 3, 4 & 5, pp. 40-100. 5. Modül Okumaları Öniş, Z., and Şenses, F. (2007). Global dynamics, domestic coalitions and a reactive state: Major policy shifts in post-war Turkish economic development. METU Studies in Development, 34, 251-286. Pamuk, Ş. (2008). “Economic change in twentieth-century Turkey: Is the glass more than half full?” In R. Kasaba (Ed.), The Cambridge History of Turkey (Cambridge History of Turkey (pp. 266-300). Cambridge: Cambridge University Press. |
Türkiye ekonomisi üzerine destekleyici okumalar Boratav, K. (2018). Türkiye İktisat Tarihi: 1908-2015. Ankara: İmge Kitabevi. Kepenek, Y., and Yentürk, N. (2016). Türkiye Ekonomisi. İstanbul: Remzi Kitabevi. Şenses, F. (2017). İktisada Farklı Bir Giriş. İstanbul: İletişim Yayınları. Orhangazi, Ö. (2020). Türkiye Ekonomisinin Yapısı. Ankara: İmge Kitabevi. Buğra, A. (2003). Devlet ve İşadamları. İstanbul: İletişim Yayınları. Keyder, Ç. (2007). Türkiye’de Devlet ve Sınıflar. İstanbul: İletişim Yayınları. Yeldan, E. (2006). Küreselleşme Sürecinde Türkiye Ekonomisi: Bölüşüm, Birikim ve Büyüme. İstanbul: İletişim Yayınları. Küresel ekonomi üzerine destekleyici okumalar O’Brien, R., and Williams, M. (2016). Global Political Economy: Evolution and Dynamics (5th Ed.). New York: Palgrave Gilpin, R. (2001). Global Political Economy: Understanding the International Economic Order. Princeton: Princeton University Press Dunn, B. (2009). Global Political Economy: A Marxist Critique. London: Pluto Press. Balaam, D. N., and Dillman, B. (2014). Introduction to International Political Economy (6th Ed.). Boston: Pearson. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Sayı | Katkı Payı (%) |
---|---|---|
Katılım | 1 | 20 |
Uygulama | 1 | 10 |
Ödev | 2 | 40 |
Sunum/Jüri | 1 | 20 |
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar | 1 | 10 |
Total: | 6 | 100 |
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ders Saati | 11 | 3 | 33 |
Uygulama | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 2 | 16 | 32 |
Sunum/Jüriye Hazırlık | 1 | 20 | 20 |
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler | 1 | 20 | 20 |
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü (saat): | 125 |
# | PY1 | PY2 | PY3 | PY4 | PY5 |
OC1 | 2 | ||||
OC2 | 2 | ||||
OC3 | 2 | ||||
OC4 | 2 | ||||
OC5 | 2 |