DERS TANITIM ve UYGULAMA BİLGİLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyıl T+U+L (saat/hafta) Türü (Z / S) Yerel Kredi AKTS
Ekonomi ve Toplum: Eşitlik, Etkinlik ve Kurumlar KHAS 1704 Bahar 03+00+00 Seçmeli 3 5
Akademik Birim: Çekirdek Program
Öğrenim Türü: Örgün Eğitim
Ön Koşullar Yok
Öğrenim Dili: İngilizce
Dersin Düzeyi: Lisans
Dersin Koordinatörü: Hasan Tekgüç
Dersi Veren(ler): Hasan Tekgüç, Anna Maria McMurray
Dersin Amacı: Bu ders modern ekonominin temel kavramlarını öğrencilere tanıtmayı amaçlamaktadır. Kamu politikasının herkese eşit davranmasını ve aynı zamanda etkili olmasını isteriz. Ancak, çoğu durumda, eşitlik ve etkinlik prensipleri farklı yönlere işaret eder. Bu ders, sağlık hizmetlerine erişim, üniversite tercihleri ve yerleştirmeleri, gelir eşitsizliği, iş, ücret, şirketler, işsizlik gibi pek çok konuda örnekleri inceleyerek eşitlik ve etkinlik ikilemini incelemeyi amaçlar. Ayrıca bu iki amacın birbiriyle daha az çatışmasını sağlamak amacıyla oyunun kuralları, diğer bir deyişle kurumlar, konusunda uygulanabilecek reformlar/değişiklikleri de ders kapsamında tartışacağız. Derslerde CORE Economy, Society, and Public Policy (ESPP) ve CORE The Economy (https://www.core-econ.org) ders kitapları kullanılacaktır. Kiraplar Core Ekonomi Projesi tarafından geliştirilmiş olup tamamen ücretsizdir. İnteraktif kitaplarda videolar, interaktif grafikler ve uygulamalı egzersizler bulabilirsiniz. Kitap, hem küçük bir sınıf için hem de asistanlar tarafından destek verilen büyük sınıflarda uygulamalar için uygundur.
Dersin İçeriği: -Tarihsel bir perspektif içinde kapitalizm, büyüme, ve eşitsizlikler

-Oyun teorisi ile sosyal etkileşimler

-Sınıırlı kaynaklar altında sosyal seçimler

-Güç ve eşitsizlikler

-Firmalar, ücretler ve fiyatlar

-Temel makroekonomi kavramları

-Para ve bankalar

-Piyasa başarısızlıkları ve kamu politikası
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ):
  • 1- Modern ekonominin temel kavramlarını anlar (mikroekonomi ve makroekonomi)
  • 2- Kamu politikasının iş gücü, ürün ve kredi piyasalarında nasıl işlediği konusunda bilgi sahibi olur
  • 3- Bireylerin ekonomik seçimler yaparken diğer sosyal aktörlerle nasıl etkileşime geçtiği konusunda fikir edinir
  • 4- Grafik yorumlama ve veri analizi gibi temel analitik araçları kullanmayı öğrenir
  • 5- Analitik ve eleştirel düşünme yollarını geliştirir
  • 6- Yazılı ödevler ile yazma yeteneklerini geliştirir
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri Dersler, bireysel ve grup sunumlar, veri projesi, yazılı ödevler


HAFTALIK PROGRAM

HaftaKonularÖn Hazırlık
1 Modül 1: Kapitalizm, büyüme ve eşitsizlikler Ders kitabındaki uygulamalara dayanarak eğitmen sunumu, data egzersizleri, yazı ödevi ve sınıf için tartışma yapılacaktır. İlgili ders materyali: CORE ESPP, Ünite 1
2 Modül 1: Kapitalizm, büyüme ve eşitsizlikler Ders kitabındaki uygulamalara dayanarak eğitmen sunumu, data egzersizleri, yazı ödevi ve sınıf için tartışma yapılacaktır. İlgili ders materyali: CORE ESPP, Ünite 1
3 Modül 2: Makroekonomik kavramlar Ders kitabındaki uygulamalara dayanarak eğitmen sunumu, data egzersizleri, yazı ödevi ve sınıf için tartışma yapılacaktır. İlgili ders materyali: CORE The Economy, Ünite 13
4 Modül 2: Makroekonomik kavramlar Ders kitabındaki uygulamalara dayanarak eğitmen sunumu, data egzersizleri, yazı ödevi ve sınıf için tartışma yapılacaktır. İlgili ders materyali: CORE The Economy, Ünite 13
5 Modül 3: Para ve bankalar Ders kitabındaki uygulamalara dayanarak eğitmen sunumu, data egzersizleri, yazı ödevi ve sınıf için tartışma yapılacaktır. İlgili ders materyali: CORE ESPP, Ünite 10
6 Modül 4: Sosyal etkileşimler ve ekonomik sonuçlar Ders kitabındaki uygulamalara dayanarak eğitmen sunumu, data egzersizleri, yazı ödevi ve sınıf için tartışma yapılacaktır. İlgili ders materyali: CORE ESPP, Ünite 2 ve 3
7 Modül 4: Sosyal etkileşimler ve ekonomik sonuçlar Ders kitabındaki uygulamalara dayanarak eğitmen sunumu, data egzersizleri, yazı ödevi ve sınıf için tartışma yapılacaktır. İlgili ders materyali: CORE ESPP, Ünite 2 ve 3
8 Modül 5: Kaynak yetersizliğinde seçim yapmak Ders kitabındaki uygulamalara dayanarak eğitmen sunumu, data egzersizleri, yazı ödevi ve sınıf için tartışma yapılacaktır. İlgili ders materyali: CORE ESPP, Ünite 4
9 Modül 5: Kaynak yetersizliğinde seçim yapmak Ders kitabındaki uygulamalara dayanarak eğitmen sunumu, data egzersizleri, yazı ödevi ve sınıf için tartışma yapılacaktır. İlgili ders materyali: CORE ESPP, Ünite 4
10 Modül 6: Güç ve kurumlar Ders kitabındaki uygulamalara dayanarak eğitmen sunumu, data egzersizleri, yazı ödevi ve sınıf için tartışma yapılacaktır. İlgili ders materyali: CORE ESPP, Ünite 5
11 Modül 7: Firmalar, çalışanlar ve fiyatlar Ders kitabındaki uygulamalara dayanarak eğitmen sunumu, data egzersizleri, yazı ödevi ve sınıf için tartışma yapılacaktır. İlgili ders materyali: CORE ESPP, Ünite 6-8
12 Modül 7: Firmalar, çalışanlar ve fiyatlar Ders kitabındaki uygulamalara dayanarak eğitmen sunumu, data egzersizleri, yazı ödevi ve sınıf için tartışma yapılacaktır. İlgili ders materyali: CORE ESPP, Ünite 6-8
13 Modül 8: Piyasa başarısızlıkları ve kamu politikası Ders kitabındaki uygulamalara dayanarak eğitmen sunumu, data egzersizleri, yazı ödevi ve sınıf için tartışma yapılacaktır. İlgili ders materyali: CORE ESPP, Ünite 11
14 Genel tekrar Sınıf içi değerlendirme


ZORUNLU ve ÖNERİLEN OKUMALAR

CORE Economy, Society and Public Policy. E-book için: https://www.core-econ.org/espp/index.html
The Economy – CORE. Ayrıntılar için: http://www.core-econ.org/


DİĞER KAYNAKLAR



DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

Yarıyıl İçi ÇalışmalarıSayıKatkı Payı (%)
Uygulama 6 30
Ödev 5 30
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar 9 15
Final Sınavı 1 25
Total: 21 100


İŞ YÜKÜ HESAPLAMASI

EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ders Saati14342
Uygulama10330
Ödev5735
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar9218
Toplam İş Yükü (saat):125


PROGRAM YETERLİLİKLERİ (PY) ve ÖĞRENME ÇIKTILARI (ÖÇ) İLİŞKİSİ

# PY1 PY2 PY3 PY4 PY5
OC1 2        
OC2         2
OC3       2  
OC4   2      
OC5   2      
OC6     2