DERS TANITIM ve UYGULAMA BİLGİLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyıl T+U+L (saat/hafta) Türü (Z / S) Yerel Kredi AKTS
Küreselleşen Dünyada Kimlikler ve Farklılık KHAS 1714 Bahar 03+00+00 Seçmeli 3 5
Akademik Birim: Çekirdek Program
Öğrenim Türü: Örgün Eğitim
Ön Koşullar Yok
Öğrenim Dili: İngilizce
Dersin Düzeyi: Lisans
Dersin Koordinatörü: Doğu Durgun
Dersi Veren(ler): Doğu Durgun
Dersin Amacı: Ders öğrencilere küreselleşen dünyada kimlik ve çeşitlilik ile ilgili temel kavram ve temaları sunmayı amaçlamaktadır. Her ders farklı zaman ve coğrafyalara yayılan vakalar üzerinden belirli bir kavram ve temayı inceleyecek ve aynı sorular üzerinde temellendirilecektir: Küreselleşmenin ortaya çıkardığı sosyal, ekonomik ve politik eşitsizlikler kimlikleri ve kimlikler arası etkileşimi nasıl etkilemektedir? İnsanlar, gruplar ve topluluklar küreselleşmeyi nasıl deneyimlemekte, şekillendirmekte ve dönüştürmektedir? Belirsizliğin ve karmaşıklığın yükseldiği bir dönemde bireysel ve kolektif hakları ve özgürlükleri kullanmak ve sorumlulukları yerine getirmek nasıl mümkün olur? Birbirimize giderek daha bağlı hale geldiğimiz bir süreçte kimlikler ve farklılıklar nasıl ele alınmalıdır? Ders öğrencilerin günümüz dünyasındaki küresel sorunlara eleştirel yaklaşmaları için farklı perspektifler sunmayı ve bu sorunlarla başa çıkmak için kendi seslerini keşfetmelerine yardımcı olmayı hedeflemektedir.
Dersin İçeriği: Küreselleşme insanlar, topluluklar ve kültürler arası mesafelerin azalmasına ve bağlılığın artmasına neden olan bir süreçtir. Öyle ki birçok araştırmacı artık dünyanın küresel bir köye dönüştüğünü iddia etmektedir. Bununla beraber, küreselleşme yarattığı sosyal, politik ve ekonomik eşitsizlikler ve sistemik baskılar nedeniyle kişi ve gruplar arası çatışma ve şiddetin artmasına da neden olmaktadır. Ders, küreselleşmenin kimlikleri ve kimlikler arası etkileşimi nasıl şekillendirdiğini irdelemektedir. Kimliğe kesişimsel bir şekilde yaklaşarak, sınıf, ırk, etnisite ve cinsiyet ile ilgili güncel konuları ele alacak ve bu kategorilerin küreselleşme, kimlik ve çeşitliliği anlamaya ne şekilde yardımcı olduğunu sorgulayacaktır. Tüketim toplumu, göç, yerli topluluklar ve ulusaşırı toplumsal hareketler ve çok uluslu şirketler gibi birçok konu farklı zaman ve coğrafyalara yayılan vakalar üzerinden incelenecektir. Ders küreselleşmenin kimlik, farklılık ve çeşitlilik ile ilişkisini analitik ve eleştirel bir perspektifte anlamak için tarihsel ve kavramsal bir çerçeve sunmayı amaçlamaktadır.
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ):
  • 1- Küreselleşmenin ne gibi sosyal, ekonomik ve politik eşitsizlikler ortaya çıkardığını ve bu eşitsizliklerin kimlikleri ve hayat deneyimlerini nasıl farklılaştırdığını ve kültürler arası nasıl bir etkileşim yarattığını anlaması.
  • 2- Küreselleşmenin çeşitli gruplar ve topluluklar tarafından yerel, ulusal ve küresel düzeyde nasıl deneyimlendiğini ve bu kişi, grup ve toplulukların küresel sorunlara ne şekilde cevap verdiğini anlaması.
  • 3- Sistemik baskı ve ayrımcılıkların birbiriyle geçişkenliğini ve kimliğin kesişimselliğini anlaması.
  • 4- Küreselleşme sürecinde bireylerin ve toplulukların rolünün farkına varması; artan bağlılık ve etkileşimin getirdiği bakım ve sorumluluk ilişkisini anlaması.
  • 5- Akademik metinleri okumayı, akademik tartışmalar ve sunumlar hazırlamayı ve yapmayı, grup çalışmasını öğrenmesi.
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri Ders &Tartışma • 30 dakika ders anlatımı • 100 dakika tartışma • 30 dakika sınıf içi aktivite


HAFTALIK PROGRAM

HaftaKonularÖn Hazırlık
1 Ders izlencesi ve amaçlarının tanıtımı
2 Küreselleşme çağında kimlik ve farklılık
3 Tüketim kültürü
4 Sömürgecilik ve sömürgecilik sonrası
5 Yerli topluluklar
6 Sınırlar, Göç ve Melezlik
7 Küreselleşmenin cinsiyeti, cinsiyetin küreselleşmesi
8 Küreselleşme ve medya
9 Demokrasi ve hesap verilebilirlik
10 Sağ popülizm
11 Küreselleşme karşıtı hareketler
12 Küresel dünyada sorumluluk
13 Kart Oyunu
14 Sonuç


ZORUNLU ve ÖNERİLEN OKUMALAR

Her hafta dersleri tamamlayan kitap bölümü, makale ve yorum yazıları gibi okuma metinleri verilecektir.


DİĞER KAYNAKLAR

Resim, fotoğraf, film ve belgesellerden ve güncel yazı, dergi, blog ve internet sitelerinden yararlanılacaktır.


DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

Yarıyıl İçi ÇalışmalarıSayıKatkı Payı (%)
Ödev 2 70
Sunum/Jüri 1 15
Diğer Uygulamalar (seminer, stüdyo kritiği, workshop vb.) 1 15
Total: 4 100


İŞ YÜKÜ HESAPLAMASI

EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ders Saati14342
Ödev22040
Sunum/Jüriye Hazırlık177
Diğer Uygulamalara Hazırlık6212
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler12224
Toplam İş Yükü (saat):125


PROGRAM YETERLİLİKLERİ (PY) ve ÖĞRENME ÇIKTILARI (ÖÇ) İLİŞKİSİ

# PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12
OC1                        
OC2                        
OC3                        
OC4                        
OC5