Dersin Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U+L (saat/hafta) | Türü (Z / S) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
Yeni Gelişen Kavramların Hukuki Etkileri | KHAS 1716 | Güz-Bahar | 03+00+00 | Seçmeli | 3 | 5 |
Akademik Birim: | Çekirdek Program |
Öğrenim Türü: | Örgün Eğitim |
Ön Koşullar | Yok |
Öğrenim Dili: | İngilizce |
Dersin Düzeyi: | Lisans |
Dersin Koordinatörü: | Alara Efsun YAZICIOĞLU |
Dersi Veren(ler): | Alara Efsun YAZICIOĞLU |
Dersin Amacı: | Öğrencilerin; 1. Hukuk sisteminin temel özellikleri; 2. Yeni gelişen kavramların hukuk sistemi açısından yarattıkları temel zorluklar; 3. Yeni gelişmelere yönelik mevzuat değişikliklerinin hazırlanması ve 4. Yeni gelişen kavramların hukuk sisteminin kendi içerisinde kullanımının çeşitli yolları konularını anlamalarını ve tanımalarını sağlamaktır. Disiplinlerarası bir yaklaşım izleyerek ders, öğrencileri bir konuyu analiz ederken çok disiplinli bir yaklaşım benimsemeye teşvik eder. Aynı zamanda ders öğrencilerin analitik düşünme, araştırma ve yazım yeteneklerini geliştirir. |
Dersin İçeriği: | Bu ders, yeni gelişen kavramların hukuki sonuçlarını tartışmayı amaçlar. Ders bağlamındaki 'yeni gelişen kavram' terimi, yalnızca (yapay zeka ve blokzincir teknolojisi gibi) teknolojik ilerlemeleri değil; aynı zamanda ekonomi, sosyoloji ve psikoloji alanlarındaki ('pembe vergi' ve toplumsal cinsiyet araştırmalarındaki gelişmeler gibi) yeni geliştirilen kavramları da içerir. Ders iki yönlü bir analizden oluşur: (i) yeni gelişmelere yönelik olan düzenleyici karşılık (yeni gelişen kavramla ilgili olarak geliştirilen yeni kurallar gibi) ve (ii) yeni gelişen bir kavramın hukuk sistemi içerisinde kullanımı (hukuk sisteminin tasarlanmasına yeni bir teknolojinin entegre edilmesi gibi), farklı alanlarda yeni geliştirilen kavramların hukuki çıkarımlarını tartışarak, yakın bir disiplinler arası tartışmayı ve iş birliğini teşvik eder. Ders; eSpor, sosyal medya, dijital ekonomi, pembe vergi, yapay zekâ (ve 'robot vergileri'), büyük veri (ve 'veri vergisi'), blokzincir teknolojisinin çeşitli alanlardaki görünümü (örneğin akıllı sözleşmeler ve kripto para birimleri), metaverse ve siber suçlar gibi çeşitli yeni geliştirilen kavramların hukuki etkilerini analiz eder. |
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ): |
|
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri | Öğrenme Yöntemi: Ders anlatımı ve tartışma – haftada 3 saat Öğrenme Tekniği: Eşzamanlı ve eşzamanlı olmayan okuma, yazma ve hem bireysel hem de grup bazında araştırma. |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Derse giriş: -Hukuk sistemine kısa bir genel bakış - ‘Gelişmekte olan kavramlar’ın neden olduğu temel zorluklar |
|
2 | ‘Özgür irade’ kavramının zaman içerisindeki değişimi | İlgili makalelerin okunması, belirtilen videoların ve/veya kayıtların izlenmesi/dinlenmesi, forum sorusunun cevaplanması, |
3 | Cinsiyet ve Toplumsal Cinsiyet -Eşcinsel evliliği -Cinsiyet eşitliği |
İlgili makalelerin okunması, belirtilen videoların ve/veya kayıtların izlenmesi/dinlenmesi, forum sorusunun cevaplanması |
4 | Cinsiyet ve Toplumsal Cinsiyet -Cinsiyete dayalı ücret farkı (‘gender wage gap’) - ‘Pembe vergi’ |
İlgili makalelerin okunması, belirtilen videoların ve/veya kayıtların izlenmesi/dinlenmesi, forum sorusunun cevaplanması |
5 | Tıp alanındaki gelişmeler ve hukuki sonuçları -Tıp alanında fikri mülkiyet hakları -Üremeye yardımcı tedavi uygulamaları -Gen terapisi |
İlgili makalelerin okunması, belirtilen videoların ve/veya kayıtların izlenmesi/dinlenmesi, forum sorusunun cevaplanması |
6 | e-Spor | İlgili makalelerin okunması, belirtilen videoların ve/veya kayıtların izlenmesi/dinlenmesi, forum sorusunun cevaplanması |
7 | Kripto para birimleri | İlgili makalelerin okunması, belirtilen videoların ve/veya kayıtların izlenmesi/dinlenmesi, forum sorusunun cevaplanması |
8 | Sosyal medya | İlgili makalelerin okunması, belirtilen videoların ve/veya kayıtların izlenmesi/dinlenmesi, forum sorusunun cevaplanması |
9 | Büyük veri | İlgili makalelerin okunması, belirtilen videoların ve/veya kayıtların izlenmesi/dinlenmesi, forum sorusunun cevaplanması |
10 | Yapay zekâ | İlgili makalelerin okunması, belirtilen videoların ve/veya kayıtların izlenmesi/dinlenmesi, forum sorusunun cevaplanması |
11 | Metaverse | İlgili makalelerin okunması, belirtilen videoların ve/veya kayıtların izlenmesi/dinlenmesi, forum sorusunun cevaplanması |
12 | ‘Dijital dönem’de vergiler -Dijital hizmet vergileri -Küresel minimum vergi -Robot vergisi -Sosyal medya vergisi |
İlgili makalelerin okunması, belirtilen videoların ve/veya kayıtların izlenmesi/dinlenmesi, forum sorusunun cevaplanması |
13 | Küresel ölçekli mücbir sebep vakaları: Covid-19 salgını örneği | İlgili makalelerin okunması, belirtilen videoların ve/veya kayıtların izlenmesi/dinlenmesi, forum sorusunun cevaplanması |
14 | Münazara (tartışma) | Münazara için gerekli hazırlıkların yapılması (ilgili hazırlıklara ilişkin açıklama dönem içerisinde yapılacaktır) |
Her dersten önce dersin ilgili KHAS Learn sayfasına çeşitli makaleler yüklenecektir. |
KHAS Learn platformu üzerinden videolar, podcast'ler ve benzeri multimedya öğrencilerle paylaşılacaktır. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Sayı | Katkı Payı (%) |
---|---|---|
Uygulama | 1 | 35 |
Sunum/Jüri | 1 | 35 |
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler (okuma, bireysel çalışma vb.) | 1 | 30 |
Total: | 3 | 100 |
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Uygulama | 1 | 15 | 15 |
Sunum/Jüriye Hazırlık | 1 | 15 | 15 |
Diğer Uygulamalara Hazırlık | 1 | 10 | 10 |
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler | 1 | 43 | 43 |
Toplam İş Yükü (saat): | 125 |
# | PY1 | PY2 | PY3 | PY4 | PY5 | PY6 | PY7 | PY8 | PY9 | PY10 | PY11 | PY12 | PY13 |
OC1 | |||||||||||||
OC2 | |||||||||||||
OC3 | |||||||||||||
OC4 | |||||||||||||
OC5 | |||||||||||||
OC6 |