DERS TANITIM ve UYGULAMA BİLGİLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyıl T+U+L (saat/hafta) Türü (Z / S) Yerel Kredi AKTS
Ekonominin Toplumsal Hayatı KHAS 1722 Bahar 03+00+00 Seçmeli 3 5
Akademik Birim: Çekirdek Program
Öğrenim Türü: Örgün Eğitim
Ön Koşullar Yok
Öğrenim Dili: İngilizce
Dersin Düzeyi: Lisans
Dersin Koordinatörü: FIRAT KURT
Dersi Veren(ler): FIRAT KURT
Dersin Amacı: Bu ders öğrencilere ekonomik meselelere dair antropolojik düşünme biçimlerini tanıtmayı amaçlamakta olup, güncel ve tarihi ekonomik sorunları sıradan insanların gündelik yaşamlarına odaklanarak analiz etmeyi merkezine almaktadır. Bu ders vasıtasıyla öğrenciler farklı bağlamlarda ortaya çıkmış olan sosyal, kültürel ve ekonomik pratikleri tartışıp analiz edebilecek, teorik ve ekonomik metinleri okumaya dair daha derinlikli bir anlayış geliştirecektirler.
Dersin İçeriği: Disiplinlerarası bir yaklaşım benimseyen bu ders, ekonomi ile sosyal yaşamın kesiştiği hususlarda antropolojik sorular sormaktadır: 1) neden bazı şeyler diğerlerinden çok daha değerlidir? 2) Paraların değerlerini kimler veya neler belirlemektedir? 3) Doğum günlerinde hediye verme gerekliliğini neden hissederiz? 4) Tanrı devletlerin yüksek büyüme oranlarını yakalamasında yardımcı olur mu? 5) “The Wolf of Wall Street” filmi finansal piyasaların gerçekçi bir temsili midir? Bütün bir donem boyunca ekonomik antropolojinin önde gelen temalarını inceleyecek, bu temaların medyada nasıl yer aldığına bakacağız. Önyargılarımızı yıkmak için çeşitli antropolojik örnekleri inceleyip ekonomik pratiklerin alternatiflerini ele alacağız. Eleştirel düşünce, okuma ve yazma becerilerini geliştirmeyi amaçlayan bu ders, öğrencilerin karmaşık ekonomik durumları etnografik bir perspektiften analiz etmelerine yardımcı olacak, eleştirel sosyal bilimlerde ileri düzey dersler için bir basamak işlevi görecektir.
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ):
  • 1- ekonomik antropoloji alanında çalışan araştırmacıların ne tür sorular sorduklarını,
  • 2- antropologların bu sorulara cevaplar bulmak için ne tür araştırmalar dizayn ettiklerini,
  • 3- antropologların ne tür savlar öne sürdüklerini ve bu savların toplumsal tartışmalara ne tür katkılarda bulunduğunu,
  • 4- ekonomik antropoloji çalışmalarının temelini oluşturan kavramların nasıl kullanıldığını öğreneceklerdir.
  • 5- Çeşitli toplumsal ve ekonomik meseleleri eleştirel bir yaklaşımla analitik kavramlar vasıtasıyla inceleyebileceklerdir.
  • 6- Hem antropolojik hem diğer sosyal bilimlerde üretilen analiz ve metinleri kolaylıkla okuyup anlayabileceklerdir.
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri Öğretme: Ders oturumu ve tartışma oturumu – haftada 3 saat
Öğrenme: Hem bireysel hem de gruplar halinde tamamlanan senkron ve asenkron okuma ve yazma görevleri


HAFTALIK PROGRAM

HaftaKonularÖn Hazırlık
1 Değer tartışmaları çerçevesinde Ekonomik antropolojiye genel bir giriş İlgili makaleleri okumak, verilen videoları izlemek, forum sorusunu cevaplamak.
2 Para İlgili makaleleri okumak, verilen videoları izlemek, forum sorusunu cevaplamak.
3 Hediye İlgili makaleleri okumak, verilen videoları izlemek, forum sorusunu cevaplamak.
4 Emtia İlgili makaleleri okumak, verilen videoları izlemek, forum sorusunu cevaplamak.
5 Emek İlgili makaleleri okumak, verilen videoları izlemek, forum sorusunu cevaplamak.
6 Din ve Ekonomi İlgili makaleleri okumak, verilen videoları izlemek, forum sorusunu cevaplamak.
7 Bahar Tatili
8 Neoliberalizm İlgili makaleleri okumak, verilen videoları izlemek, forum sorusunu cevaplamak.
9 Kalkınma İlgili makaleleri okumak, verilen videoları izlemek, forum sorusunu cevaplamak.
10 Finans İlgili makaleleri okumak, verilen videoları izlemek, forum sorusunu cevaplamak.
11 Ekonomi ve Ahlak İlgili makaleleri okumak, verilen videoları izlemek, forum sorusunu cevaplamak.
12 Ramazan Bayramı
13 Ekonomik antropolojide yeni meseleler İlgili makaleleri okumak, verilen videoları izlemek, forum sorusunu cevaplamak.
14 Öğrenci Sunumları Sunum yapmak ve tartışmalara katılmak


ZORUNLU ve ÖNERİLEN OKUMALAR

Her hafta dersleri destekleyecek okuma metinleri öğrencilere sağlanacak.


DİĞER KAYNAKLAR

Sınıf içi tartışmaları desteklemek amacıyla gazete kupürü ve video kaydı gibi kaynaklardan faydalanılacak.


DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

Yarıyıl İçi ÇalışmalarıSayıKatkı Payı (%)
Katılım 14 15
Uygulama 14 20
Proje 1 40
Sunum/Jüri 1 25
Total: 30 100


İŞ YÜKÜ HESAPLAMASI

EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ders Saati14342
Uygulama14114
Proje14141
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler14228
Toplam İş Yükü (saat):125


PROGRAM YETERLİLİKLERİ (PY) ve ÖĞRENME ÇIKTILARI (ÖÇ) İLİŞKİSİ

# PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9
OC1                  
OC2                  
OC3                  
OC4                  
OC5                  
OC6