Dersin Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U+L (saat/hafta) | Türü (Z / S) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
Tabağımdaki Kimya | KHAS 1004 | Bahar | 03+00+00 | Seçmeli | 3 | 5 |
Akademik Birim: | Ortak Dersler Bölümü |
Öğrenim Türü: | Örgün Eğitim |
Ön Koşullar | - |
Öğrenim Dili: | İngilizce |
Dersin Düzeyi: | Lisans |
Dersin Koordinatörü: | Ebru BİLGET GÜVEN |
Dersi Veren(ler): | Ebru BİLGET GÜVEN, ÇİMEN ÖZGÜÇ ÖNAL |
Dersin Amacı: | Tat ve lezzet arasındaki farkı anlamak, her gün yediğiniz yemeğin tadını yeni ve daha derin bir düzeyde çıkarmak demektir. Eggs Benedict, osso buco, ceviche veya içli köfte gibi dünyanın her yerinden çok iyi bilinen tarifleri analiz ederken aslında karamelizasyon, nikstamalizasyon, pastörizasyon, Maillard tepkimeleri, redox tepkimeleri gibi çeşitli mutfakla ilgili kimyasal reaksiyonlar üzerinde çalışacağız. Öğrenciler kısa bir süre içinde kimya ders kitabının, tabakları gibi her yerde bulunan bir şey üzerinde bile günlük hayatlarının bir parçası olduğunu görecekler. Bu dersin amacı, yaşam biçimimizi geliştirmek için temel bilimlerden nasıl yararlanılacağını öğretmektir. |
Dersin İçeriği: | ▪ Madde, Ölçüm ve Enerji ▪ Su ve Özellikleri ▪ Atomlar, Elementler, Moleküller, Bileşikler, Karışımlar, Çözeltiler ve İyonlar ▪ Proteinler, Karbohidratlar ve Nükleik Asitler ▪ İsimlendirme ▪ Kimyasal Bağların Temeli ▪ Kimyasal Tepkimeler ve Hızları ▪ Asitler, Bazlar ve Tuzlar ▪ Katı ve Sıvı yağlar ▪ Emülsiyonlar ve Köpükler ▪ Enzimler ▪ Fenolik Bileşikler • Tat ve Lezzet |
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ): |
|
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri | Her dersten önce, sınıf içi tartışmalara hazırlanmaları için öğrencilere KHAS Learn platformuna okumalar ve ilgili videoların linkleri yüklenecektir. Ders sırasında öğrenme sürecini desteklemek için öğrenci etkinlikleri kullanılacaktır. Her hafta verilen kavramları detaylandırmak için problem setleri kullanılacaktır. Geleneksel tarifler, genel kimyayı ve temel biyokimyayı her zaman nasıl uyguladığımızı keşfetmek ve takdir etmek için bir araç olarak kullanılacaktır. Köpüklerin, emülsiyonların, kolloidlerin, jellerin, süspansiyonların, çözeltilerin yapısını ve özelliklerini genel bir kimya dersi olarak inceleyeceğiz, ancak ilgilendiğimiz örnekler beze, dondurma, marshmallow, mayonez, jelatin gibi yenilebilir olacak. Süt ve süt ürünleri, yumurta, et, balık, meyve ve sebzeler, mutfak malzemelerimiz kimyasal tepkimelerin reaktanları olarak kabul edilecek ve öğrencilerin bu bileşenlerin kimyasal yapılarını ve dahil oldukları tarifteki önemlerini anlamaları teşvik edilecektir. |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Derse Giriş Mutfaktaki Kimyager: Madde Nedir? Ölçüm neden kritiktir? (EBG1) | Dersin öncesinde, ders izlencesi hakkında ve seviye belirlemek için birer quiz yapılacaktır. Gerekli/önerilen kaynaklar önceden KHAS Learn’e yüklenecektir. |
2 | Pişirme Nedir? (ÇÖÖ1) | Gerekli/önerilen kaynaklar önceden KHAS Learn’e yüklenecektir. |
3 | Su hakkında bu kadar özel olan nedir? (ÇÖÖ2) | Gerekli/önerilen kaynaklar önceden KHAS Learn’e yüklenecektir. |
4 | Yapı Taşları(EBG2) | Gerekli/önerilen kaynaklar önceden KHAS Learn’e yüklenecektir. |
5 | Biraz Bağ Kıralım: Yenilerini Yapabilir miyiz? (ÇÖÖ3) | Gerekli/önerilen kaynaklar önceden KHAS Learn’e yüklenecektir. |
6 | Kadir Has Anma Töreni | |
7 | KHAS: Vize Sınavı Haftası | |
8 | Tepkimeler (ÇÖÖ4) | Gerekli/önerilen kaynaklar önceden KHAS Learn’e yüklenecektir. |
9 | Daha FazlaTepkime (EBG3) | Gerekli/önerilen kaynaklar önceden KHAS Learn’e yüklenecektir. |
10 | Asitler ve Bazlar (ÇÖÖ5) | Gerekli/önerilen kaynaklar önceden KHAS Learn’e yüklenecektir. |
11 | Katı ve Sıvı Yağlar (EBG4) | Gerekli/önerilen kaynaklar önceden KHAS Learn’e yüklenecektir. |
12 | Emülsiyonlar ve Köpükler ( (EBG5) | Gerekli/önerilen kaynaklar önceden KHAS Learn’e yüklenecektir. |
13 | Tat ve Lezzet: Nasıl Eşleştirilir? ( (EBG & ÇÖÖ) | Gerekli/önerilen kaynaklar önceden KHAS Learn’e yüklenecektir. |
14 | Final Sunumları (EBG & ÇÖÖ) | Gerekli/önerilen kaynaklar önceden KHAS Learn’e yüklenecektir. |
Ders Kitapları: ▪ Chemistry: The Central Science (MasteringChemistry) 14th Edition by Theodore Brown, H. Le May, Bruce Bursten, Catherine Murphy, Patrick Woodward, Matthew Stoltzfus Okumalar ▪ The Food Lab: Better Home Cooking Through Science Hardcover by J. Kenji López-Alt ▪ Science and Cooking: Physics Meets Food, From Homemade to Haute Cuisine Hardcover by Michael Brenner, Pia Sörensen, David Weitz ▪ Culinary Reactions: The Everyday Chemistry Of Cooking Illustrated Edition by Simon Quellen Field ▪ Molecular Gastronomy: Exploring the Science of Flavor (Arts and Traditions of the Table Perspectives on Culinary History) by Hervé This ▪ https://www.nature.com/news/2008/080325/full/news.2008.689.html |
Dersi görsel olarak desteklemek için JoVE Scientific Video Journal kullanılacaktır. KHAS Learn'e yüklenecek bağlantılara tam erişim için lütfen JOVE hesaplarınızı etkinleştirin. KHAS e-posta adresiniz ve şifreniz sırasıyla kullanıcı adınız ve şifreniz olacaktır. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Sayı | Katkı Payı (%) |
---|---|---|
Katılım | 12 | 3 |
Uygulama | 8 | 4 |
Ödev | 1 | 12 |
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler (okuma, bireysel çalışma vb.) | 12 | 61 |
Final Sınavı | 1 | 20 |
Total: | 34 | 100 |
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ders Saati | 13 | 3 | 39 |
Uygulama | 8 | 2 | 16 |
Ödev | 1 | 12 | 12 |
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler | 12 | 3 | 36 |
Final Sınavı | 1 | 22 | 22 |
Toplam İş Yükü (saat): | 125 |
# | PY1 | PY2 | PY3 | PY4 | PY5 | PY6 | PY7 | PY8 | PY9 | PY10 | PY11 | PY12 |
OC1 | ||||||||||||
OC2 | ||||||||||||
OC3 | ||||||||||||
OC4 | ||||||||||||
OC5 | ||||||||||||
OC6 | ||||||||||||
OC7 |