DERS TANITIM ve UYGULAMA BİLGİLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyıl T+U+L (saat/hafta) Türü (Z / S) Yerel Kredi AKTS
Yapay Zeka Etiği KHAS 1006 Bahar 03+00+00 Seçmeli 3 5
Akademik Birim: Çekirdek Program
Öğrenim Türü: Örgün Eğitim
Ön Koşullar Yok
Öğrenim Dili: İngilizce
Dersin Düzeyi: Lisans
Dersin Koordinatörü: HÜSEYİN SUNGUR KUYUMCUOĞLU
Dersi Veren(ler): HÜSEYİN SUNGUR KUYUMCUOĞLU
Dersin Amacı: Bu dersin sonunda öğrenciler (1) yapay zekâ etiği alanındaki çağdaş meselelere dair aşinalık edinecek, (2) tartışılan konudaki etik konumları ayırt edip değerlendirebilecek, (3) konular üzerine kısa pasajlar yazma becerisi gösterecek ve (4) argümanlarını kısa ve net biçimde ortaya koyabilecekler. Öğrenme sırasında öğrenciler (5) hem bireysel sorumluluk alarak hem de sınıf arkadaşlarıyla beraber çalışarak grup ödevlerini tamamlayacaklar.
Dersin İçeriği: Bu ders, mevcut ve gelecek yapay zekâ teknolojileri etiğine bir giriş dersidir. Tartışılacak konulardan bazıları şunlardır: yapay zekanın insanlar için oluşturduğu düşünülen varoluş tehdidi, yapay zekâ sistemlerinin otonomluğu, algoritmalarda önyargı, otonom silahlar, sürücüsüz araçlar ve yapay zekâ sistemlerinin ahlaki eyleyicilik durumu.
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ):
  • 1- Yapay zekâ etiği alanındaki çağdaş meselelere dair aşinalık edinmek
  • 2- Tartışılan konudaki etik konumları ayırt edip değerlendirebilmek
  • 3- Konular üzerine kısa pasajlar yazma becerisi göstermek
  • 4- Argümanlarını kısa ve net biçimde ortaya koyabilmek
  • 5- Hem bireysel sorumluluk alarak hem de sınıf arkadaşlarıyla beraber çalışarak grup ödevlerini tamamlamak
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri Öğretme: Ders oturumu ve tartışma oturumu – 3 saat/hafta
Öğrenme: Hem bireysel hem de gruplar halinde tamamlanan senkron ve asenkron okuma ve yazma görevleri


HAFTALIK PROGRAM

HaftaKonularÖn Hazırlık
1 Konuya giriş: Yapay Zekâ etiği nedir? Yok
2 Tekillik İlgili makaleleri okumak, verilen videoları izlemek, forum sorusunu cevaplamak
3 Değer sıralama sorunu İlgili makaleleri okumak, verilen videoları izlemek, forum sorusunu cevaplamak
4 Önyargı sorunu İlgili makaleleri okumak, verilen videoları izlemek, forum sorusunu cevaplamak
5 Otonom silahlar İlgili makaleleri okumak, verilen videoları izlemek, forum sorusunu cevaplamak
6 İnsan YZ etkileşimi – I İlgili makaleleri okumak, verilen videoları izlemek, forum sorusunu cevaplamak
7 İnsan YZ etkileşimi – I I İlgili makaleleri okumak, verilen videoları izlemek, forum sorusunu cevaplamak
8 İş bulma sorunu İlgili makaleleri okumak, verilen videoları izlemek, forum sorusunu cevaplamak
9 Robotlar ve ahlâki değerler İlgili makaleleri okumak, verilen videoları izlemek, forum sorusunu cevaplamak
10 Otonom araçlar İlgili makaleleri okumak, verilen videoları izlemek, forum sorusunu cevaplamak
11 Robot hakları İlgili makaleleri okumak, verilen videoları izlemek, forum sorusunu cevaplamak
12 Yabancı zihinlerle birlikte yaşamak İlgili makaleleri okumak, verilen videoları izlemek, forum sorusunu cevaplamak
13 Ders tekrarı Forum sorusunu cevaplamak
14 Son ödev sunumları Son ödev konusu üzerine sunuma hazırlanmak


ZORUNLU ve ÖNERİLEN OKUMALAR

Öğrenciler her ders haftası için kendilerine verilen makaleleri okuyacaklar. Ayrıca ilgilenen öğrenciler için farklı kaynaklar tavsiye edilecek.


DİĞER KAYNAKLAR

Öğrencilerin izlemesi gereken zorunlu videolar olacak. Ayrıca ilgilenen öğrenciler için filmler ve podcast yayınları da tavsiye edilecek.


DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

Yarıyıl İçi ÇalışmalarıSayıKatkı Payı (%)
Katılım 14 15
Ödev 1 25
Diğer Uygulamalar (seminer, stüdyo kritiği, workshop vb.) 6 30
Final Sınavı 1 30
Total: 22 100


İŞ YÜKÜ HESAPLAMASI

EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ders Saati14342
Ödev177
Diğer Uygulamalara Hazırlık61.59
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler12560
Final Sınavı177
Toplam İş Yükü (saat):125


PROGRAM YETERLİLİKLERİ (PY) ve ÖĞRENME ÇIKTILARI (ÖÇ) İLİŞKİSİ

# PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8
OC1                
OC2                
OC3                
OC4                
OC5