Akademik Birim: |
Çekirdek Program |
Öğrenim Türü: |
Örgün Eğitim |
Ön Koşullar |
Yok |
Öğrenim Dili: |
İngilizce |
Dersin Düzeyi: |
Lisans |
Dersin Koordinatörü: |
Özkan Karabacak |
Dersi Veren(ler): |
Özkan Karabacak |
Dersin Amacı: |
Bu derste öğrencilerin, bilim felsefesi kapsamında bilimin tanımı ve bilimde yöntem tartışmaları konusunda bilgi sahibi olması, bilim felsefesinin temel kavramlarını ve yaklaşımlarını anlaması ve tarihteki bilimsel gelişmeleri bu kavramlar ve yaklaşımlar ışında değerlendirebilmesi amaçlanmaktadır. Bunun yanı sıra, öğrencilerin, bilimsel metinleri anlama, literatür tarama, soyut kavramları somut örnekler üzerinde değerlendirme, argüman geliştirme ve sunum yapma becerilerinin arttırılması hedeflenmektedir. Ders, öğrencilerin, felsefi düşüncenin bilimle ilişkisini anlamayı ve gelecekte çalışacakları alanlarda eleştirel ve sorgulayıcı bir yaklaşım içerisinde olmalarını sağlamayı hedeflemektedir. |
Dersin İçeriği: |
Dersin içeriği; bilimsel bilginin tanımından (metafizik, dinsel ve felsefi bilgiden farkı), bilgi ve bilim felsefesindeki temel kavramlardan ve konulardan (deney, gözlem, mantık, tümevarım, tümdengelim, akılcılık ve deneycilik) ve bilimde yöntem tartışmalarından (doğrulamacılık, yanlışlamacılık, Lakatos’un araştırma programları, Kuhn’un paradigmaları) oluşacaktır. Ders boyunca öğrencilerin, vaka çalışması olarak, farklı disiplinlerden (astronomi, kimya, fizik, jeoloji, ekonomi, psikoloji, genetik, evrimsel biyoloji, sosyoloji) seçilmiş önemli bilimsel gelişmeleri bilim felsefesindeki kavram ve tartışmalar yardımıyla değerlendirmeleri sağlanacaktır. |
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ): |
- 1- Metafizik, felsefi ve bilimsel bilgi arasında ayrım yapabilme, bilimsel bilginin insanlık için önemini değerlendirebilme, dogmatik ve şüpheci yaklaşımları ayırt edebilme.
- 2- Bilimde kuramsal (mantık ve matematik) ve olgusal (gözlem ve deney) çalışmaların etkilerini değerlendirebilme.
- 3- Felsefi ve bilimsel tartışmaları somut örnekler üzerinden kavrayabilme ve açıklayabilme
- 4- Sıradışı fikirlere açık olabilme, genel kabul görmüş fikirlere şüpheci yaklaşabilme
- 5- Bir konu hakkında literature atıfta bulunarak iyi yapılandırılmış bir metin yazabilme
- 6- Bir konu hakkında bir topluluk içinde ortaklaşa fikir geliştirebilme, kendi fikirlerini ifade edebilme ve diğer insanların fikirlerini değerlendirebilme, etkileşimli sunum yapabilme
|
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri |
Aktif olarak derslere katılma Kitap bölümü ve makale okuma Deneme yazma Forumda tartışma |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 |
Bilgi ve bilim üzerine felsefe nasıl yapılır? Bilgi nedir? Bilim nedir? (bilginin tanımı, bilgi türleri, din-felsefe-bilim ayrımı) |
Yok |
2 |
Dogmacılık ve süphecilik |
Kitap bölümü okuma, forumda yorum yazma |
3 |
Bilim nasıl yapılır? (gözlem, deney, mantık, tümevarım, tümdengelim, akılcılık ve deneycilik) |
Kitap bölümü okuma, forumda yorum yazma |
4 |
Fizikte önemli bilimsel gelişmeler (Aristoteles, Batlamyus, Galileo, Kepler, Newton, Einstein, vs.) |
Kitap bölümü okuma, forumda yorum yazma |
5 |
Bireysel vaka değerlendirme sunumları ve tartışmaları |
Vaka (astronomi, kimya, fizik, jeoloji, ekonomi, psikoloji, genetik, evrimsel biyoloji, sosyoloji, vs. alanlarından iki veya üç bilimsel ilerleme) belirleme ve vakaları yöntem açısından değerlendiren/kıyaslayan kısa bir giriş yazısı yazma ve kısa bir sunum hazırlama |
6 |
Tümdengelimcilik ve tümevarımcılık |
Kitap bölümü okuma, forumda yorum yazma |
7 |
Bireysel vaka değerlendirme sunumları ve tartışmaları |
Vaka değerlendirme yazısı yazma, kısa bir sunum hazırlama |
8 |
Yanlışlamacılık |
Kitap bölümü okuma, forumda yorum yazma |
9 |
Bireysel vaka değerlendirme sunumları ve tartışmaları |
Vaka değerlendirme yazısı yazma, kısa bir sunum hazırlama |
10 |
Kuhn ‘un paradigmaları üzerine tartışma |
Kitap bölümü okuma, forumda yorum yazma |
11 |
Lakatos’un araştırma programları üzerine tartışma |
Kitap bölümü okuma, forumda yorum yazma |
12 |
Bireysel vaka değerlendirme sunumları ve tartışmaları |
Vakaları ve vakaların alanlarını paradigma ve program değişimi açısından değerlendiren bir yazı yazma, kısa bir sunum hazırlama |
13 |
Epistemolojik anarşizm |
Kitap bölümü ve makale okuma, forumda yorum yazma |
14 |
Bireysel vaka değerlendirme sunumları |
Makale okuma ve sunum hazırlama |
Kadir Has Üniversitesi'nde bir dönem 14 haftadır, 15. ve 16. hafta sınav haftalarıdır.