DERS TANITIM ve UYGULAMA BİLGİLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyıl T+U+L (saat/hafta) Türü (Z / S) Yerel Kredi AKTS
Nobel'e Giden Yol: Fizyoloji ve Tıp KHAS 1014 Bahar 03+00+00 Seçmeli 3 5
Akademik Birim: Çekirdek Program
Öğrenim Türü: Örgün Eğitim
Ön Koşullar Yok
Öğrenim Dili: İngilizce
Dersin Düzeyi: Lisans
Dersin Koordinatörü: NURAY SÖĞÜNMEZ ERDOĞAN
Dersi Veren(ler): NURAY SÖĞÜNMEZ ERDOĞAN
Dersin Amacı: Bu derste, bilim insanlarının araştırma amaçlarını ve çalışmalarının özellikle Fizyoloji veya Tıp kategorisinde Nobel Ödülü'ne layık görülmelerinin nedenlerini anlamaya çalışacağız. Ayrıca daha önceki Nobel ödüllü çalışmaların günümüzdeki etkilerini ve kullanım alanlarını tartışacağız. Bundan yola çıkarak, yakın zamanda ödül alan Nobel ödüllü konuların gelecekte olası kullanım alanlarını tahmin edeceğiz. Bu dersin temel amacı, Fizyoloji ve Tıp kategorisinde verilen Nobel Ödüllerinin önemini kavramak, Nobel Ödülüne giden yolu anlamak ve Nobel Ödülü ışığında yaratıcı bir şekilde nasıl çalışılacağının farkına varmaktır.
Dersin İçeriği: Biyolojik Makromoleküller

Biyolojik Mekanizmaların Temelleri

Vitaminler, Proteinler, Hormonlar

Virüs ve Bakteriler

Bağışıklık Sistemi

Organlar ve Organ Sistemleri

Reseptörler ve Sinyal İletimi

Duyu Sistemi

Sinir Sistemi

Apoptoz ve Otofaji

Sirkadyan Ritm

Teknolojik Gelişmeler (X-ray, MRG, EKG.. gibi)
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ):
  • 1- Ödüllü projelerin alanlarının zaman içindeki etkilerini ve yeniliklerini anlamak
  • 2- Yaratıcı düşünmeyi öğrenmek ve günümüzde ne gibi yenilikçi çalışmalar yapılabileceğini sorgulamak.
  • 3- Biyolojik makromoleküllerin rolünü ve organ sistemlerinin fizyolojik fonksiyonlarını anlamak ve bu bilgiyi başkalarına anlatma becerileri kazanmak
  • 4- Biyoloji ve tıpta teknolojinin rolünü anlamak ve son teknolojilerle ilgili yeni projelerin sistemli hazırlanarak nasıl sunulacağını öğrenmek
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri Ders Öncesi:
Öğrencilerin sınıf içi tartışmalara hazırlanmaları için okumalar ve videolar tahsis edilecektir.
br>Ders sırasında:
Ders sırasında öğrenme sürecini desteklemek için interaktif anlatım kullanılacaktır. Kavramları detaylandırmak ve aktif katılım teşviki için düzensiz sınıf içi etkinlikler (popquizler veya katılım görevleri) kullanılacaktır.
br>Ders Sonrasında:
Öğrenciler, haftanın kavramıyla ilgili kısa değerlendirme yazıları yazacaklardır. Ek olarak, ilgilendikleri konuları seçecekler ve kendi Nobel ödüllü araştırma projelerini tasarlayacaklardır. Taslak metin ve gerekli bilgiler kendilerine hafta anlatılacaktır.


HAFTALIK PROGRAM

HaftaKonularÖn Hazırlık
1 Nobel Ödülü Nedir? Gerekli/önerilen kaynaklar KHAS Learn'e yüklenecektir.
2 Nelerden oluşuyoruz? Biyolojik Mikro ve Makromoleküllere Giriş Gerekli/önerilen kaynaklar KHAS Learn'e yüklenecektir.
3 Vitaminlerin Rolü Nedir? Neden ödüllendirildiler? Gerekli/önerilen kaynaklar KHAS Learn'e yüklenecektir.
4 Yaşayan Hücrelerin İşçileri ve Habercileri: Proteinler ve Hormonlar Gerekli/önerilen kaynaklar KHAS Learn'e yüklenecektir.
5 Hücrelerin Muhafızları: Reseptörler Gerekli/önerilen kaynaklar KHAS Learn'e yüklenecektir.
6 Bağışıklık nedir? Viral ve Bakteriyel İstilacılar Gerekli/önerilen kaynaklar KHAS Learn'e yüklenecektir.
7 Bağışıklık nedir? İnsanlar İçin Savunma Mekanizmaları Gerekli/önerilen kaynaklar KHAS Learn'e yüklenecektir.
8 Vücudun Yapı Taşları: Organlar ve Organ Sistemleri Gerekli/önerilen kaynaklar KHAS Learn'e yüklenecektir.
9 Dünyayı Algılamak Gerekli/önerilen kaynaklar KHAS Learn'e yüklenecektir.
10 Sinir Sisteminin Gizemleri Gerekli/önerilen kaynaklar KHAS Learn'e yüklenecektir.
11 Kendi Kendini Yeme veya Kendi Kendini Öldürme: Apoptoz ve Otofaji Gerekli/önerilen kaynaklar KHAS Learn'e yüklenecektir.
12 Biyolojinin Evrenle İletişimi: Sirkadiyen Ritim Gerekli/önerilen kaynaklar KHAS Learn'e yüklenecektir.
13 Daha İyi Yaşam için Teknoloji: Araçlar ve Tedaviler Gerekli/önerilen kaynaklar KHAS Learn'e yüklenecektir.
14 Proje Sunumları


ZORUNLU ve ÖNERİLEN OKUMALAR

The Nobel Prize: a history of genius, controversy, and prestige. Arcade Publishing, 2000, Feldman, Burton (Author)
The Beginner's Guide to Winning the Nobel Prize: Advice for Young Scientists. Columbia University Press, 2006, Peter (Author).
Campbell Biology: Concepts and Connections. 10th Edition. Martha R. Taylor (Author), Eric J. Simon (Author), Jean L. Dickey (Author), Kelly Hogan (Author)


DİĞER KAYNAKLAR

https://www.nobelprize.org/prizes/medicine
Handbook of Scientific Proposal Writing, Chapman and Hall/CRC, 2011, A. Yavuz Oruç (Author)


DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

Yarıyıl İçi ÇalışmalarıSayıKatkı Payı (%)
Katılım 14 30
Uygulama 10 20
Proje 1 15
Ödev 4 10
Sunum/Jüri 1 15
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler (okuma, bireysel çalışma vb.) 14 10
Total: 44 100


İŞ YÜKÜ HESAPLAMASI

EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ders Saati14342
Proje12020
Ödev4520
Sunum/Jüriye Hazırlık11515
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler14228
Toplam İş Yükü (saat):125


PROGRAM YETERLİLİKLERİ (PY) ve ÖĞRENME ÇIKTILARI (ÖÇ) İLİŞKİSİ

# PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12
OC1                        
OC2                        
OC3                        
OC4