DERS TANITIM ve UYGULAMA BİLGİLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyıl T+U+L (saat/hafta) Türü (Z / S) Yerel Kredi AKTS
Futbolun Tarihi KHAS 1324 Güz-Bahar 03+00+00 Seçmeli 3 5
Akademik Birim: Çekirdek Program
Öğrenim Türü: Örgün Eğitim
Ön Koşullar Yok
Öğrenim Dili: İngilizce
Dersin Düzeyi: Lisans
Dersin Koordinatörü: TUĞRUL ÖZKARACALAR
Dersi Veren(ler): Nazlı KARACA, TUĞRUL ÖZKARACALAR
Dersin Amacı: Bu dersin iki temel amacı vardır: Çağımızın en popüler sporu olan futbolun tarihini incelemek ve çeşitli disiplinler ışığında futbola bakmak. Futbolun çağımızı anlamanın en önemli araçlarından biri olduğu söylenebilir. Çünkü futbol gerçekten de dünyanın hemen her yerinde büyük ilgi ve sevgiyle karşılanmaktadır. Daha da önemlisi bu ilgi ve sevginin nedenleri kişiden kişiye ve toplumdan topluma önemli ölçüde farklılık gösterebilmektedir. Dersimizde bu farklılıklar üzerinden futbolu ve tarihini düşünmeye çalışacağız.
Dersin İçeriği: Günümüzde en popüler spor futboldur. 19. yüzyılda İngiltere'de icat edilen futbol, 20. yüzyılın ikinci yarısından itibaren tüm dünyada yaygın olarak bilinen, sevilen ve giderek sanayileşen bir spordur. Futbol gerçekten de, söylendiği gibi, "asla sadece futbol değildir". Bu derste öncelikle bu sporun icadından günümüze kadar olan tarihine odaklanacağız. Aynı zamanda başta ekonomi, siyaset ve hatta felsefe olmak üzere çeşitli alanlardan futbol okumaları yapacağız. Ayrıca yarıyılın son haftalarında Türkiye'de futbolun doğuşuna ve ülkemizdeki evriminin dinamiklerine değineceğiz.
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ):
  • 1- Futbolun tarihçesine ve çeşitli toplumsal ve kültürel boyutları hakkında farkındalık kazanmak
  • 2- Belirli spor dallarının sporun ötesinde açılımlara sahip olduğunu değerlendirebilmek
  • 3- Konular üzerine kısa pasajlar yazma becerisi göstermek
  • 4- Argümanlarını kısa ve net biçimde ortaya koyabilmek
  • 5- Hem bireysel sorumluluk alarak hem de sınıf arkadaşlarıyla beraber çalışarak grup ödevlerini tamamlamak
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri Öğretme: Ders oturumu ve tartışma oturumu – 3 saat/hafta
Öğrenme: Hem bireysel hem de gruplar halinde tamamlanan senkron ve asenkron okuma ve yazma görevleri


HAFTALIK PROGRAM

HaftaKonularÖn Hazırlık
1 Derse genel giriş ve tanışma
2 Futbolun antik kökenleri İlgili makaleleri okumak, verilen videoları izlemek, forum sorusunu cevaplamak
3 Futbolun doğuşu I İlgili makaleleri okumak, verilen videoları izlemek, forum sorusunu cevaplamak
4 Futbolun doğuşu II İlgili makaleleri okumak, verilen videoları izlemek, forum sorusunu cevaplamak
5 20.yy futbol tarihine genel bakış I İlgili makaleleri okumak, verilen videoları izlemek, forum sorusunu cevaplamak
6 20.yy futbol tarihine genel bakış II İlgili makaleleri okumak, verilen videoları izlemek, forum sorusunu cevaplamak
7 20.yy futbol tarihine genel bakış III İlgili makaleleri okumak, verilen videoları izlemek, forum sorusunu cevaplamak
8 20.yy futbol tarihine genel bakış IV İlgili makaleleri okumak, verilen videoları izlemek, forum sorusunu cevaplamak
9 Günümüzde bir endüstri olarak futbol I İlgili makaleleri okumak, verilen videoları izlemek, forum sorusunu cevaplamak
10 Günümüzde bir endüstri olarak futbol II İlgili makaleleri okumak, verilen videoları izlemek, forum sorusunu cevaplamak
11 Futbolda sıradışı portreler İlgili makaleleri okumak, verilen videoları izlemek, forum sorusunu cevaplamak
12 Türkiye’de futbolun doğuş öyküsü I İlgili makaleleri okumak, verilen videoları izlemek, forum sorusunu cevaplamak
13 Türkiye’de futbolun doğuş öyküsü II İlgili makaleleri okumak, verilen videoları izlemek, forum sorusunu cevaplamak
14 Son ödev sunumları Son ödev konusu üzerine sunuma hazırlanmak


ZORUNLU ve ÖNERİLEN OKUMALAR

Öğrenciler her ders haftası için kendilerine verilen makaleleri okuyacaklar. Ayrıca ilgilenen öğrenciler için farklı kaynaklar tavsiye edilecek.


DİĞER KAYNAKLAR

Öğrencilerin izlemesi gereken zorunlu videolar olacak. Ayrıca ilgilenen öğrenciler için filmler ve podcast yayınları da tavsiye edilecek.


DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

Yarıyıl İçi ÇalışmalarıSayıKatkı Payı (%)
Katılım 14 15
Ödev 2 50
Final Sınavı 1 35
Total: 17 100


İŞ YÜKÜ HESAPLAMASI

EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ders Saati14342
Ödev2816
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler12560
Final Sınavı177
Toplam İş Yükü (saat):125


PROGRAM YETERLİLİKLERİ (PY) ve ÖĞRENME ÇIKTILARI (ÖÇ) İLİŞKİSİ

# PY1 PY2 PY3 PY4 PY5
OC1 2        
OC2   2      
OC3     2    
OC4 1        
OC5       2