DERS TANITIM ve UYGULAMA BİLGİLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyıl T+U+L (saat/hafta) Türü (Z / S) Yerel Kredi AKTS
Sanal Gerçeklik RTC 339 Güz-Bahar 02+02+00 Seçmeli 3 6
Akademik Birim: Radyo, Televizyon ve Sinema
Öğrenim Türü: Örgün Eğitim
Ön Koşullar -
Öğrenim Dili: İngilizce
Dersin Düzeyi: Lisans
Dersin Koordinatörü: Melis BEHLİL
Dersi Veren(ler): Melis BEHLİL
Dersin Amacı: Bu dersi alan öğrencilerin:
-Sanal Gerçeklik (SG) ile ilgili temel kavramları tanıması,

-SG tasarımının temel ilkelerini öğrenmesi,

-SG deneyimleri için nasıl düşüneceklerini anlamaları,

-SG’te kullanılan yazılım ve donanım teknolojilerini tanıması

-SG üretiminin temel ilkelerini kavraması beklenmektedir.
Dersin İçeriği: Bu ders öğrencilere Sanal Gerçekliğin farklı yönlerine genel bir bakış sağlamak için tasarlanmıştır. Derste Sanal Gerçeklik (SG) esasen bir anlatı aracı olarak ele alınacaktır. Öğrenciler SG ve bu teknolojinin kullanımıyla deneyimlenebilen sanal dünyalar hakkında bilgi edineceklerdir. Disiplinlerarası bir yaklaşımla tasarlanan bu ders öğrencilere SG’in tarihi, teorisi ve estetiğiyle birlikte teknolojisi ve tasarımı hakkında gerekli altyapıyı sağlamayı amaçlamaktadır.
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ):
  • 1- SG teknolojileri ile ilgili çeşitli anahtar terimleri tanımlayabilmek,
  • 2- SG alanındaki önemli çalışmalar hakkında bilgi sahibi olmak,
  • 3- SG ile üretilmiş sanat eserlerini daha geniş kültürel ve sosyo-teknolojik bağlamlara yerleştirebilen temel araştırma becerilerine sahip olmak,
  • 4- Tipik bir SG tasarım sürecine aşina olmak,
  • 5- SG teknolojilerini yeni anlatılar yaratmada araç olarak kullanmak için temel becerilere sahip olmak.
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri Ders üç modülden oluşmaktadır. Modül 1 için öğrenciler var olan SG çalışmalarını araştırarak kısa yazılı bir proje sunacak. Modül 2’de SG üretim becerilerini geliştirmek için atölye çalışmalarına katılacak. Modül 3'te, öğrencilere mentörleri tarafından final projeleri olarak hazırlayacakları kısa bir grup ödevi verilecektir.


HAFTALIK PROGRAM

HaftaKonularÖn Hazırlık
1 Oryantasyon Haftası (Tanıtım, ders planı)
2 Modül 1: Estetik ve Teori
Sanal Gerçeklik (SG) tanımı, SG tarihi
Ders materyallerinin okunması
3 Modül 1: Estetik ve Teori
Çevreleyicilik (Immersion), Mevcudiyet (Presence), Algı
Ders materyallerinin okunması
4 Modül 1: Estetik ve Teori
Sanal Gerçeklikte Hikâye Anlatımı
Ders materyallerinin okunması, SG araştırmaları
5 Modül 1: Estetik ve Teori
Sosyal Dünyalar, Etik Konular
Ders materyallerinin okunması, SG araştırmaları
6 Modül 2: Teknoloji
Kamera Takibi ve 3 Boyutlu Görüntü Oluşturma
Ders materyallerinin okunması, atölye çalışmaları
7 Modül 2: Teknoloji
Buradalık? (Presence), Temsil ve Etkileşim
Ders materyallerinin okunması, atölye çalışmaları
8 Modül 2: Teknoloji
Fiziksel Dünyayı Modelleme
Ders materyallerinin okunması, atölye çalışmaları
9 Modül 2: Teknoloji
Çevreleyici Ortamlarda Ses
Ders materyallerinin okunması, atölye çalışmaları
10 Modül 3: Deneyim
Sanal Gerçeklik için Çekim
Ders materyallerinin okunması, grup çalışması
11 Modül 3: Deneyim
Sanal Gerçeklik Post-Prodüksiyonu
Ders materyallerinin okunması, grup çalışması
12 Modül 3: Deneyim
Geliştirme Platformları
Ders materyallerinin okunması, grup çalışması
13 Modül 3: Deneyim
Sanal Gerçekliğin Geleceği
Ders materyallerinin okunması, grup çalışması
14 Değerlendirme Haftası


ZORUNLU ve ÖNERİLEN OKUMALAR

Virtual Reality, Steven M. LaValle. Cambridge University Press, 2016 Virtual Reality Cinema: Narrative Tips and Techniques. Eric R. Williams, Carrie Love, Matt Love. Routledge, 2021


DİĞER KAYNAKLAR

Diğer bütün gerekli/önerilen okumalar dijital/rezerv okuma kitabı şeklinde sağlanacaktır (KHASLearn ve/veya Bilgi Merkezinden elde edilebilir).


DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

Yarıyıl İçi ÇalışmalarıSayıKatkı Payı (%)
Katılım 14 15
Uygulama 4 30
Proje 1 30
Ödev 1 25
Total: 20 100


İŞ YÜKÜ HESAPLAMASI

EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ders Saati14456
Uygulama4624
Proje12020
Ödev11010
Diğer Uygulamalara Hazırlık4312
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler14228
Toplam İş Yükü (saat):150


PROGRAM YETERLİLİKLERİ (PY) ve ÖĞRENME ÇIKTILARI (ÖÇ) İLİŞKİSİ

# PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9
OC1                  
OC2                  
OC3                  
OC4                  
OC5