DERS TANITIM ve UYGULAMA BİLGİLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyıl T+U+L (saat/hafta) Türü (Z / S) Yerel Kredi AKTS
Sağlık ve Yapılı Çevre IAR 354 Güz-Bahar 03+00+00 Seçmeli 3 5
Akademik Birim: İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı
Öğrenim Türü: Örgün Eğitim
Ön Koşullar -
Öğrenim Dili: İngilizce
Dersin Düzeyi: Lisans
Dersin Koordinatörü: zehra.atasoy
Dersi Veren(ler): zehra.atasoy
Dersin Amacı: Bu dersin amaçları arasında: 1) öğrencilerin, özellikle bulaşıcı hastalıklar üzerinden, kentleri, yapılı çevreyi ve tasarımı şekillendiren etkiler hakkında bilgi edinmelerini sağlamak; 2) kentsel koşulları, mimari ve iç mekân tasarımlarını eleştirel olarak analiz etmelerini sağlamak; 3) öğrencilerin kent ve mimarlık araştırmalarını formüle etme, yürütme ve belgeleme becerilerini geliştirmek; 4) öğrencilerin disiplinler arası araştırmalara aşinalıklarını artırmak; 5) öğrencilerin araştırma ve sunum becerilerini geliştirmek yer almaktadır.
Dersin İçeriği: Hastalıkların ve kamu sağlığının tarihi genellikle kurumlar ve tıp profesyonelleri üzerinden incelenirken tedavi mekânlarının ve halk sağlığı önlemlerinin nasıl mekânsallaştırıldığı genellikle gözden kaçırılır. Bu ders veba, frengi, kolera ve tüberküloz gibi bulaşıcı hastalıkları ve bunların kentsel çevre, tasarım ve günlük yaşam üzerindeki etkilerini inceler. Öne çıkan temalar şunlardır: tedavi mekânları (hastaneler, karantina mekanları ve dispanserler), önleyici pratiklerin mekânsallaştırılması, sağlık altyapısının gelişimi ve tasarımın adaptasyonu, bulaşıcı hastalıkların kamusal alanlarda görünürlüğü ve sağlıkla ilgili deneyimler. Ders, 14. yüzyıldan günümüze Avrupa, Amerika Birleşik Devletleri ve Türkiye'de salgın hastalıklara ve önleyici tedbirlere yol açan sosyal, ekonomik, politik, coğrafi ve çevresel koşulların kesişiminde ortaya çıkmış salgın hastalıkları inceler. Ders formatı, konu anlatımları ve okuma tartışmalarını ve öğrencilerin araştırma sunumlarını içerir. Kent tarihi, tasarım ve tıp tarihinin disiplinler arası doğası dönem boyunca vurgulanmaktadır.
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ):
  • 1- Öğrencilerin, özellikle bulaşıcı hastalıklar üzerinden, kentleri, yapılı çevreyi ve tasarımı şekillendiren etkiler hakkında bilgi edinmelerini sağlamak
  • 2- Kentsel koşulları, mimari ve iç mekân tasarımlarını eleştirel olarak analiz etmelerini sağlamak
  • 3- Öğrencilerin kent ve mimarlık araştırmalarını formüle etme, yürütme ve belgeleme becerilerini geliştirmek
  • 4- Öğrencilerin disiplinler arası araştırmalara aşinalıklarını artırmak
  • 5- Öğrencilerin araştırma ve sunum becerilerini geliştirmek
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri Öğretme: Ders oturumu ve tartışma oturumu-3 saat/hafta
Öğrenme: Okuma ve araştırma yapma, bireysel ve grup projeleri


HAFTALIK PROGRAM

HaftaKonularÖn Hazırlık
1 Derse giriş
2 Veba: Hava kalitesi, su ve yapılı çevre ile ilgili ilk düzenlemeler İlgili makaleleri okumak, verilen videoları izlemek
3 Veba: Dijital araçlar İlgili makaleleri okumak, verilen videoları izlemek
4 Kolera: Sağlık altyapıları ve karantina mekânları (Avrupa ve ABD) İlgili makaleleri okumak, verilen videoları izlemek
5 Kolera: Sağlık altyapıları ve karantina mekânları (Osmanlı deneyimi) İlgili makaleleri okumak, verilen videoları izlemek
6 Saha gezisi -
7 Frengi: Zoning pratikleri İlgili makaleleri okumak, verilen videoları izlemek
8 Frengi: Muayenehaneler İlgili makaleleri okumak, verilen videoları izlemek
9 Ara dönem proje sunumları Ara dönem proje sunumlarına hazırlanmak
10 Tüberküloz: Hava yoluyla bulaşan hastalıkların kamusal mekânda görünürlüğü İlgili makaleleri okumak, verilen videoları izlemek
11 Tüberküloz: Sanatoryumlar ve dispanserler İlgili makaleleri okumak, verilen videoları izlemek
12 Tedavi Mekanları: Hastanelerin operasyonu ve organizasyonu İlgili makaleleri okumak, verilen videoları izlemek
13 COVID-19 ve gelecekteki olası tasarım pratikleri İlgili makaleleri okumak, verilen videoları izlemek
14 Final projesi sunumları Final proje sunumlarına hazırlanmak


ZORUNLU ve ÖNERİLEN OKUMALAR

Öğrencilerin her hafta ilgili konu ile ilgili makale okuyacaklar.


DİĞER KAYNAKLAR

Öğrenciler bazı haftalar okumaların yanı sıra konuyu destekleyen çeşitli videolar izleyecekler.


DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

Yarıyıl İçi ÇalışmalarıSayıKatkı Payı (%)
Katılım 14 30
Final Sınavı 1 40
Ara Sınavlar 1 30
Total: 16 100


İŞ YÜKÜ HESAPLAMASI

EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ders Saati14342
Arazi Çalışması155
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler10440
Final Sınavı12525
Ara Sınavlar11313
Toplam İş Yükü (saat):125


PROGRAM YETERLİLİKLERİ (PY) ve ÖĞRENME ÇIKTILARI (ÖÇ) İLİŞKİSİ

# PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8
OC1                
OC2                
OC3                
OC4                
OC5