Akademik Birim: |
İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı |
Öğrenim Türü: |
Örgün Eğitim |
Ön Koşullar |
- |
Öğrenim Dili: |
İngilizce |
Dersin Düzeyi: |
Lisans |
Dersin Koordinatörü: |
zehra.atasoy |
Dersi Veren(ler): |
zehra.atasoy |
Dersin Amacı: |
Bu dersin amaçları arasında: 1) öğrencilerin, özellikle bulaşıcı hastalıklar üzerinden, kentleri, yapılı çevreyi ve tasarımı şekillendiren etkiler hakkında bilgi edinmelerini sağlamak; 2) kentsel koşulları, mimari ve iç mekân tasarımlarını eleştirel olarak analiz etmelerini sağlamak; 3) öğrencilerin kent ve mimarlık araştırmalarını formüle etme, yürütme ve belgeleme becerilerini geliştirmek; 4) öğrencilerin disiplinler arası araştırmalara aşinalıklarını artırmak; 5) öğrencilerin araştırma ve sunum becerilerini geliştirmek yer almaktadır. |
Dersin İçeriği: |
Hastalıkların ve kamu sağlığının tarihi genellikle kurumlar ve tıp profesyonelleri üzerinden incelenirken tedavi mekânlarının ve halk sağlığı önlemlerinin nasıl mekânsallaştırıldığı genellikle gözden kaçırılır. Bu ders veba, frengi, kolera ve tüberküloz gibi bulaşıcı hastalıkları ve bunların kentsel çevre, tasarım ve günlük yaşam üzerindeki etkilerini inceler. Öne çıkan temalar şunlardır: tedavi mekânları (hastaneler, karantina mekanları ve dispanserler), önleyici pratiklerin mekânsallaştırılması, sağlık altyapısının gelişimi ve tasarımın adaptasyonu, bulaşıcı hastalıkların kamusal alanlarda görünürlüğü ve sağlıkla ilgili deneyimler. Ders, 14. yüzyıldan günümüze Avrupa, Amerika Birleşik Devletleri ve Türkiye'de salgın hastalıklara ve önleyici tedbirlere yol açan sosyal, ekonomik, politik, coğrafi ve çevresel koşulların kesişiminde ortaya çıkmış salgın hastalıkları inceler. Ders formatı, konu anlatımları ve okuma tartışmalarını ve öğrencilerin araştırma sunumlarını içerir. Kent tarihi, tasarım ve tıp tarihinin disiplinler arası doğası dönem boyunca vurgulanmaktadır. |
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ): |
- 1- Öğrencilerin, özellikle bulaşıcı hastalıklar üzerinden, kentleri, yapılı çevreyi ve tasarımı şekillendiren etkiler hakkında bilgi edinmelerini sağlamak
- 2- Kentsel koşulları, mimari ve iç mekân tasarımlarını eleştirel olarak analiz etmelerini sağlamak
- 3- Öğrencilerin kent ve mimarlık araştırmalarını formüle etme, yürütme ve belgeleme becerilerini geliştirmek
- 4- Öğrencilerin disiplinler arası araştırmalara aşinalıklarını artırmak
- 5- Öğrencilerin araştırma ve sunum becerilerini geliştirmek
|
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri |
Öğretme: Ders oturumu ve tartışma oturumu-3 saat/hafta Öğrenme: Okuma ve araştırma yapma, bireysel ve grup projeleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 |
Derse giriş |
|
2 |
Veba: Hava kalitesi, su ve yapılı çevre ile ilgili ilk düzenlemeler |
İlgili makaleleri okumak, verilen videoları izlemek |
3 |
Veba: Dijital araçlar |
İlgili makaleleri okumak, verilen videoları izlemek |
4 |
Kolera: Sağlık altyapıları ve karantina mekânları (Avrupa ve ABD) |
İlgili makaleleri okumak, verilen videoları izlemek |
5 |
Kolera: Sağlık altyapıları ve karantina mekânları (Osmanlı deneyimi) |
İlgili makaleleri okumak, verilen videoları izlemek |
6 |
Saha gezisi |
- |
7 |
Frengi: Zoning pratikleri |
İlgili makaleleri okumak, verilen videoları izlemek |
8 |
Frengi: Muayenehaneler |
İlgili makaleleri okumak, verilen videoları izlemek |
9 |
Ara dönem proje sunumları |
Ara dönem proje sunumlarına hazırlanmak |
10 |
Tüberküloz: Hava yoluyla bulaşan hastalıkların kamusal mekânda görünürlüğü |
İlgili makaleleri okumak, verilen videoları izlemek |
11 |
Tüberküloz: Sanatoryumlar ve dispanserler |
İlgili makaleleri okumak, verilen videoları izlemek |
12 |
Tedavi Mekanları: Hastanelerin operasyonu ve organizasyonu |
İlgili makaleleri okumak, verilen videoları izlemek |
13 |
COVID-19 ve gelecekteki olası tasarım pratikleri |
İlgili makaleleri okumak, verilen videoları izlemek |
14 |
Final projesi sunumları |
Final proje sunumlarına hazırlanmak |
Kadir Has Üniversitesi'nde bir dönem 14 haftadır, 15. ve 16. hafta sınav haftalarıdır.