DERS TANITIM ve UYGULAMA BİLGİLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyıl T+U+L (saat/hafta) Türü (Z / S) Yerel Kredi AKTS
Yapısal Biyoloji Metodları MBG 408 Bahar 03+00+00 Seçmeli 3 5
Akademik Birim: Moleküler Biyoloji ve Genetik
Öğrenim Türü: Örgün Eğitim
Ön Koşullar Yok
Öğrenim Dili: İngilizce
Dersin Düzeyi: Lisans
Dersin Koordinatörü: - -
Dersin Amacı: Öğrencilerden şunları yapmaları beklenmektedir:
1. Hesaplamalı yapısal biyolojinin ve biyoenformatiklerin mevcut durumu hakkında bilgi sahibi olmak. Deneysel protein yapı tahmini metodlarını kavramak.
2. Biyoenformatikte optimizasyon için ek özellikleri simülasyona entegre etmeyi öğrenmek
3. Gelişmiş simülasyon tekniklerinde deneyim kazanmak
4. Küresel ve membran proteinlerinin yapısal özelliklerinde farklılıkların anlaşılması ve bu biligilerin protein yapı tahmin araçlarına dahil edilmesi.
Dersin İçeriği: Bu ders, protein katlanması ve yapısı teorisine dayanan MBG318 dersinin temelleri üzerine kurulmuştur. Burada daha çok yapısal biyolojinin hesaplama ve uygulama yönü, homoloji modelleme, ab initio modelleme ve moleküler dinamik, moleküler mekanik, Monte Carlo moleküler simülasyon yöntemleri gibi farklı hesaplama teknikleri kullanılarak incelenecektir. Cryo-EM veya Küçük Açılı X-Işın Saçılımı (SAXS) gibi deneysel bilgilerin simulasyona yapısal özellikler olarak dahil edilmesi ve optimize edilmesi, dersin ikinci önemli modülü olacaktır. Son olarak membran proteinleri, iyon kanalları ve reseptörlerin spesifik yapısal özellikleri tartışılacaktır.
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ):
  • 1- Protein yapı tahmini için geliştirilen deneysel teknikleri kavrayabilme.
  • 2- Gelişmiş simülasyon teknikleri anlayabilme ve kullanabilme.
  • 3- Deneysel verilerin proteini yapı tahmini hesaplamalarına dahil edilmesinin metodlarını kavrayabilme.
  • 4- Membran proteinleri, iyon kanalları ve membran taşıyıcılarının çalışma mekanizmalarını kavrayabilme.
  • 5- Hesaplamalı yapısal biyoloji ve biyoinformatik alanındaki ilerlemeleri takip edebilme.
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri Öğrenciler, SAXS, EM ve NMA gibi metotları uygulamaları üzerine çalışacaktır. Buna ek olarak, her öğrenci, biyoenformatikte gelişmeler konusunda seçilen konularda kısa bir özetçe hazırlayacak ve bu çalışmalarını sınıfa sunacaktır.


HAFTALIK PROGRAM

HaftaKonularÖn Hazırlık
1 Derse Giriş ve Protein Yapı Özelliklerinin Kısa bir Tekrarı Okuma
2 “Small Angle X-Ray Scattering” Okuma
3 “Small Angle X-Ray Scattering” Okuma
4 “Cryo-Electron Microscopy” Görüntüleme Teknikleri Okuma
5 “Cryo-Electron Microscopy” Görüntüleme Teknikleri Okuma
6 Deneysel Metodlar Genel bir Tekrar Okuma
7 X-Ray yapılarını Cryo-EM Haritaları Yerleştirme: (HANDS-ON PROJECT) Okuma
8 “Flexible Fitting” ile Cryo-EM Haritaları Okuma
9 SAXS Profilleri ile Modelleme Okuma
10 SAXS Profilleri ile Modelleme Okuma
11 Membran Proteinleri Okuma
12 İyon kanalları ve pompaları Okuma
13 Membran Proteinleri Simulasyonları ( Tutorial with NAMD) Okuma
14 Final Sınavı Okuma


ZORUNLU ve ÖNERİLEN OKUMALAR

• Molecular Modelling: Principles and Applications. Andrew Leach; Prentice Hall; 2nd edition, 2001
• Proteins: Structure and Function. David Whitford; Wiley, 1st edition, 2005
• Ion Channels of Excitable Membranes (3rd Edition) (01 July 2001) by Bertil Hille


DİĞER KAYNAKLAR

• Minor DL. The Neurobiologist’s Guide to Structural Biology: A Primer on Why Macromolecular Structure Matters and How to Evaluate Structural Data. Neuron. 2007;54(4):511-533.
• G.F.Schröder, A.T.Brunger, and M.Levitt 'Combining Efficient Conformational Sampling with a Deformable Elastic Network Model Facilitates Structure Refinement at Low Resolution' Structure, Vol 15, 1630-1641 (2007)
• K. Wozniak, G.F. Schröder, H. Grubmüller, C.A.M. Seidel, F. Oesterhelt. PNAS (2008) 105(47):18337-18342


DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

Yarıyıl İçi ÇalışmalarıSayıKatkı Payı (%)
Katılım 14 10
Proje 2 40
Sunum/Jüri 1 10
Final Sınavı 1 40
Total: 18 100


İŞ YÜKÜ HESAPLAMASI

EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ders Saati14342
Proje23060
Final Sınavı12323
Toplam İş Yükü (saat):125


PROGRAM YETERLİLİKLERİ (PY) ve ÖĞRENME ÇIKTILARI (ÖÇ) İLİŞKİSİ

# PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11
OC1                      
OC2                      
OC3                      
OC4                      
OC5