DERS TANITIM ve UYGULAMA BİLGİLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyıl T+U+L (saat/hafta) Türü (Z / S) Yerel Kredi AKTS
İleri Araştırma Yöntemleri ve Veri Analizi PSY 601 Güz 03+00+00 Zorunlu 3 7.5
Akademik Birim: Psikoloji
Öğrenim Türü: Örgün Eğitim
Ön Koşullar -
Öğrenim Dili: İngilizce
Dersin Düzeyi: Doktora
Dersin Koordinatörü: Selahattin Adil Sarıbay
Dersi Veren(ler): Selahattin Adil Sarıbay
Dersin Amacı: Bu dersin temel amacı, bilimsel araştırmalarda yaygın olarak kullanılan nicel yaklaşımların ve istatistiksel testlerin altında yatan mantığı ileri düzey nüanslarıyla öğrencilere aktarmak, öğrencilerin istatistik uygulamalara eleştirel ve bütünsel bakmalarını sağlamak, yapacakları görgül araştırmaların sağlam bilgi sağlama potansiyelini arttıran pratiklerle tanıştırmak ve psikoloji alanında (ve genel olarak bilimde) sık kullanılan araştırma ve analiz yöntemlerini uygulamak için gerekli bazı temel becerileri (örn., R programlama dili) geliştirmektir.
Dersin İçeriği: Yöntem ve istatistik konularında modern kaynaklardan yoğun okuma ve tartışmalar; öğrencilerin öğrendikleri yeni bakış ve becerileri kendi alanlarına uygulamaya sevk eden haftalık ödevler; R programlama dilini öğrenmelerini sağlayacak egzersiz ve ödevler
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ):
  • 1- Psikoloji Biliminde nicel araştırma raporlarını eleştirel olarak değerlendirme yetisini ilerletmek;
  • 2- Psikolojik sorulara yönelik bilgi değeri yüksek sağlam araştırmalar tasarlama becerisini geliştirmek;
  • 3- Psikoloji Bilimindeki etik uygulama ve tartışmalar (örn., şüpheli araştırma uygulamaları) ve etik sorunların potansiyel çözümleri hakkında ayrıntılı anlayışa sahip olmak;
  • 4- İstatistiksel programlama dili R'de analiz, görselleştirme ve tekrarlanabilir raporlar oluşturmak için temel beceri kazanmak
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri Konu anlatımı; ders içi tartışma ve egzersizler; sunum; ödevler; proje


HAFTALIK PROGRAM

HaftaKonularÖn Hazırlık
1 Araştırma Etiği I: Alanın Durumu Chambers (2017; Chs. 1-3)
2 R ve RStudio'ya Giriş Ismay & Kennedy (2021; Chs. 1-3)
3 RMarkdown'a Giriş Ismay & Kennedy (2021; Chs. 4-5)
4 Tidyverse ile Veri Düzenleme ve Görselleştirme Andrews (2021; Chs. 3, 4)
5 Genel Doğrusal Modele Giriş Bolin (2022; Chs. 3, 4)
6 Çoklu Regresyon ve Uzantıları Bolin (2022; Chs., 5, 7, 8)
7 NHST'yi Doğru Kullanma Lakens (2022; Chs. 1-2)
8 Alternatif Paradigmalar: Olasılıklar ve Bayes Lakens (2022; Chs. 3-4)
9 Bilgilendirici Çalışmaların Tasarlanması Lakens (2022; Ch. 5)
10 Etki Boyutları ve Güven Aralıkları Lakens (2022; Chs. 6-7)
11 İstatistiksel Güç Lakens (2022; Ch. 8)
12 Eşdeğerlik Testi ve Aralık Hipotezleri Lakens (2022; Ch. 9)
13 Ölçüm ve Geçerlilik Flake & Fried (2020); Lin et al. (2021)
14 Araştırma Etiği II: İyileştirmeler Chambers (2017; Ch. 8); Lakens (2022; Ch. 13)


ZORUNLU ve ÖNERİLEN OKUMALAR

Andrews, M. (2021). Doing data science in R: an introduction for social scientists. SAGE.

Bolin, J. E. (2022). Regression analysis in R: a comprehensive view for the social sciences. CRC Press.

Chambers, C. (2017). The seven deadly sins of psychology: A manifesto for reforming the culture of scientific practice. Princeton University Press.

Flake, J. K., & Fried, E. I. (2020). Measurement schmeasurement: Questionable measurement practices and how to avoid them. Advances in Methods and Practices in Psychological Science, 3, 456-465.

Ismay, C., & Kennedy, P. C. (2021). Getting Used to R, RStudio, and R Markdown. URL: https://ismayc.github.io/rbasics-book/

Lakens, D. (2022). Improving Your Statistical Inferences. URL: https://lakens.github.io/statistical_inferences/

Lin, H., Werner, K. M., & Inzlicht, M. (2021). Promises and perils of experimentation: The mutual-internal-validity problem. Perspectives on Psychological Science, 16(4), 854-863.


DİĞER KAYNAKLAR

Navarro, D. J. (2015). Learning statistics with R: A tutorial for psychology students and other beginners. URL: https://learningstatisticswithr.com/


DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

Yarıyıl İçi ÇalışmalarıSayıKatkı Payı (%)
Katılım 14 10
Proje 1 30
Ödev 8 40
Sunum/Jüri 1 20
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler (okuma, bireysel çalışma vb.) 14 -
Total: 38 100


İŞ YÜKÜ HESAPLAMASI

EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ders Saati14342
Proje14040
Ödev8540
Sunum/Jüriye Hazırlık19.59.5
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler14456
Toplam İş Yükü (saat):187.5


PROGRAM YETERLİLİKLERİ (PY) ve ÖĞRENME ÇIKTILARI (ÖÇ) İLİŞKİSİ

# PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9
OC1                  
OC2                  
OC3                  
OC4