DERS TANITIM ve UYGULAMA BİLGİLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyıl T+U+L (saat/hafta) Türü (Z / S) Yerel Kredi AKTS
Film ve Toplumsal Cinsiyet RTC 438 Bahar 02+02+00 Seçmeli 3 5
Akademik Birim: Radyo, Televizyon ve Sinema
Öğrenim Türü: Örgün Eğitim
Ön Koşullar -
Öğrenim Dili: İngilizce
Dersin Düzeyi: Lisans
Dersin Koordinatörü: - -
Dersin Amacı: 1. Toplumsal cinsiyet kavramını sinema alan yazınının içinde kuramsal olarak tartışan temel metinlerle tanışmak
2. Feminist film kuramının temel tarihsel gelişimine ve değişimine vakıf olmak
3. Toplumsal cinsiyet kavramının ekran temsilleri ve seyir deneyimleri üzerinden kuramsal bakış açısını kullanarak tartışabilme seviyesine ulaşmak
4. Kuramsal yaklaşımları kullanarak metin analizi veya videografik analiz yapabilmek
5. Kuramsal yaklaşımları kullanarak orijinal görsel-işitsel eserler üretebilimek
Dersin İçeriği: Bu ders feminist film kuramının geçen yüz yıldan günümüze izlerini sürerken, örnek filmlerin derinlemesine analizi aracılığıyla temsil, biçim, anlatım, estetik, seyircilik ve film endüstrisi gibi konu ve kavramları feminist bakış açısıyla anlamayı, değerlendirmeyi ve eleştirmeyi amaçlamaktadır.
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ):
  • 1- Toplumsal cinsiyet kavramını sinema tarihi, film yapım biçimleri ve film örnekleri üzerinden anlama yetisi
  • 2- Feminist alan yazın, feminist hareketler ve film yapımı kesişimde sinema tarihine hakim olma yetisi
  • 3- Kuramın sunduğu perspektifleri eleştirel analiz ve üretim için kullanabilme yetisi
  • 4- Kompleks ve soyut kavramları sınıf ortamında grup içinde sözel olarak örneklendirme ve tartışabilme yetisi
  • 5- Bireysel veya grup halinde yapılan projeleri sınıf içinde sağlanan atölye ortamında bireysel değerlendirme ve geri bildirim verme yetisi.
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri Ders feminist film kuramlarının ortaya çıktığı 70li yıllardan günümüze her hafta için seçilen bir ya da daha fazla filmin derinlemesine analizi ile bu kuramların dayandırıldığı temel metinleri özümsenmesi için haftalık seminerlerden ibarettir. Önerilen metinleri okuyan ve filmleri seyreden öğrenciler derse bu hazırlıkla tartışma ortamını yürütecek şekilde gelirler. Seminer tartışmaları ilk haftalarda dersi veren kişi tarafından yürütülürken sonraki haftalarda bu görev öğrencilere devredilir. Her hafta en az 2 öğrenci dersin materyallerinden yola çıkarak sunum hazırlar, en az 2 kişi de dersin moderatörlüğünü üstlenir. Sunumlar metinlerin özeti olmamasına, okudukları kuramsal bakış açısına kendi yorumlarını içermesine dikkat edilir. Dersin ilk haftasından itibaren sunulan yazılı ve görsel-işitsel materyaller ile ders sonuna teslim edebilecekleri proje üzerinde çalışmaya başlayacak olan öğrenciler son 4 haftada proje fikirlerini birbirleriyle paylaşarak ve destek vererek ilerlerler. Bu proje bireysel veya grup halinde yapılabilir; eleştirel bir makale, deneme, video-deneme veya da deneysel kısa film olarak teslim edilebilir.


HAFTALIK PROGRAM

HaftaKonularÖn Hazırlık
1 Dersin tanıtımı ve giriş haftası
2 Görüntü, temsil, metin analizi Okuma ve film seyretme
3 Türler ve toplumsal cinsiyet Okuma ve film seyretme
4 İzleme ve görsel haz Okuma ve film seyretme
5 Seyircilik ve kültürel çalışmalar Okuma ve film seyretme
6 Öznellik ve izleme deneyimleri Okuma ve film seyretme
7 Ulusaşırılık ve toplumsal cinsiyet Okuma ve film seyretme
8 Kadın yazarlık ve faillik Okuma ve film seyretme
9 Cyborg feminizmi Okuma ve film seyretme
10 Beden ve duyular Okuma ve film seyretme
11 Bireysel ve/veya grup projeleri Okuma ve film seyretme
12 Bireysel ve/veya grup projeleri Okuma ve film seyretme
13 Bireysel ve/veya grup projeleri Okuma ve film seyretme
14 Revizyonlar ve genel değerlendirmeler


ZORUNLU ve ÖNERİLEN OKUMALAR

Mulvey, Laura and Buckman Rogers, Anna (eds) (2015). Feminsms: Diversity, Difference and Multiplicity in Contemporary Film Cultures. Amsterdam: Amsterdam University Press.
McCabe, Janet (2004). Feminist Film Studies: Writing the Woman into Cinema. London: Wallflower Press.
Chaudhuri, Shohini (2007). Feminist Film Theorists. London: Routledge.
Thornham, Sue (2004). Feminist Film Theory Reader. Edinburgh: Edinburgh University Press.


DİĞER KAYNAKLAR

Ek olarak izlenecek filmler ve okumalar her dönem güncellenir ve Learn’e yüklenir.


DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

Yarıyıl İçi ÇalışmalarıSayıKatkı Payı (%)
Katılım 14 15
Sunum/Jüri 1 15
Diğer Uygulamalar (seminer, stüdyo kritiği, workshop vb.) 4 15
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler (okuma, bireysel çalışma vb.) 9 15
Final Sınavı 1 40
Total: 29 100


İŞ YÜKÜ HESAPLAMASI

EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ders Saati14456
Sunum/Jüriye Hazırlık155
Diğer Uygulamalara Hazırlık4312
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler9327
Final Sınavı12525
Toplam İş Yükü (saat):125


PROGRAM YETERLİLİKLERİ (PY) ve ÖĞRENME ÇIKTILARI (ÖÇ) İLİŞKİSİ

# PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11
OC1                      
OC2                      
OC3                      
OC4                      
OC5