DERS TANITIM ve UYGULAMA BİLGİLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyıl T+U+L (saat/hafta) Türü (Z / S) Yerel Kredi AKTS
Gıdanın Geleceği: Araştırma ve Savunuculukta Yeni Doğrultular KHAS 1222 Bahar 03+00+00 Seçmeli 3 5
Akademik Birim: Ortak Dersler Bölümü
Öğrenim Türü: Örgün Eğitim
Ön Koşullar -
Öğrenim Dili: İngilizce
Dersin Düzeyi: Lisans
Dersin Koordinatörü: MİNE YILDIRIM
Dersin Amacı: Bu giriş dersi, gıda üretiminin bugününe ve geleceğine dair tartışmalara ışık tutuyor. Dersin odağında hayvanlı tarım ve endüstriyel hayvancılık, yani hayvanların endüstriyelleşmiş şekilde öldürülmesine dayanan küresel gıda üretimi sistemi yer alıyor. Bu dersin amacı, siyasetin ve diğer endüstrilerin gıda üretimi üzerindeki etkilerini, gıdanın geleceğine ilişkin farklı senaryolarını, iklim krizi, insan nüfusunun artması, sosyoekonomik, kültürel ve siyasi faktörlerin ışığında dayanıklılığı tartışmak; tarımın sürdürülebilmesi için farklı çözümleri tartışmak; iklim krizine karşı farklı yaklaşımları, ekolojik yıkımı ve artan nüfusu ilgilendiren sorunlara ilişkin gıda üretiminden kaynaklanan sorunları ve tartışmaları tartışmak ve incelemektir.
Dersin İçeriği: Bu ders, tarımın, endüstriyel çiftçiliğin karbon ayakizini ve ekolojik etkilerini, konsantre hayvan yemleme operasyonlarını, balıkçılığı, avcılığı, et, süt ve yumurta endüstrilerini, genetiği değiştirilmiş organizmalara dayanan gıda sistemlerini, bu sistemlerin biyoçeşitlilik, sudaki yaşam, gıda güvenliği ve insan sağlığı üzerindeki etkileri üzerine tartışmaları inceliyor. Gıda üretiminin, dağıtımı ve tüketiminin politik ekonomisi, yapay et, bitkisel bazlı beslenme, hücresel tarım, diğer canlıların öldürülmesine neden olmaksızın artan insan nüfusunu beslemek için geliştirilen teknolojilerin tartışılması dersin ana içeriğini oluşturmaktadır.
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ):
  • 1- Kavrama: Gıda üretiminin temel bileşenerine ilişkin orta düzey bilgi sahibi olmak; başta su, toprak, bileşenler, tohum ve hayvanlar gibi ana bileşenleri öğrenmek.
  • 2- Sentez: Gıda üretiminin karbon ve su ayakizini analiz etme becerisi kazanmak, endüstriyel hayvancılığın ekolojik ve iklim etkilerini anlamak; gıda üretim, tedarik ve tüketim ilişkileriyle arazi kullanımı, biyolojik, enerji ve su kaynaklarının kullanımı ve koşulları arasında bağlantılar kurmak;
  • 3- Düşünme: Gıda üretimine ilişkin meseleleri ele alarak farklı görüşlere saygılı, öz düşünümsel ve geniş bir perspektif kazanmak; agrokimyasalların insan ve insan dışındaki canlıların sağlığı üzerindeki etkileri, endüstriyel tarım, zoonoz hastalıklar, antibiyotik direnci, epidemik ve pandemik arasındaki ilişkileri tartışmak ve kavramak.
  • 4- Yazma: Gıda üretiminin mevcut modelleri anlamak için yazma, tartışma, araştırma ve kolektif işbirliğiyle analiz etme araçlarını kullanmak; bu modellerin hayvanlarla ilişkilerini, farklı tarihsel süreçleri ve gelecekteki gıda üretimine dair olası senaryoları tartışmak.
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri Ders & Yazma-Tartışma Oturumları • Her hafta 60-90 dakika ders • Her hafta 90 dakika tartışma ve grup çalışması Okuma ve Yazma Senaryoları • Ders içi yazı etkinliği ve bireysel tamamlanacak çalışmalar • Ders içi yazı çalışması; bireysel araştırma, saha araştırması ve grup ödevleri, final araştırması sözlü sunumu (grup olarak)


HAFTALIK PROGRAM

HaftaKonularÖn Hazırlık
1 Giriş ve izlencenin üzerinden geçmek
2 Tarihsel arkaplan:Evcilleştirme ve domestikasyon İlgili okumayı yapmak,verilen videoyu izlemek, sınıf içi yazı çalışmasına hazırlanmak
3 Et endüstrisi ve iklim krizi İlgili okumayı yapmak,verilen videoyu izlemek, sınıf içi yazı çalışmasına hazırlanmak
4 Yumurta, süt, tavuk ve domuz endüstrileri İlgili okumayı yapmak,verilen videoyu izlemek, sınıf içi yazı çalışmasına hazırlanmak
5 Ucuz et, pahalı balık:Sudaki yaşamın metalaşması İlgili okumayı yapmak,verilen videoyu izlemek, sınıf içi yazı çalışmasına hazırlanmak
6 Yabanı yemek:Yaban eti krizi İlgili okumayı yapmak,verilen videoyu izlemek, sınıf içi yazı çalışmasına hazırlanmak
7 Grup çalışması Araştırma taslağı ve notlandırılmış kaynakça teslimi
8 Zoonoz hastalıklar, patojenler, zararlılar İlgili okumayı yapmak,verilen videoyu izlemek, sınıf içi yazı çalışmasına hazırlanmak
9 Hayvan hakları, veganlık ve eleştiriler:Hayvan yeme ve yememenin etik ve politikası İlgili okumayı yapmak,verilen videoyu izlemek, sınıf içi yazı çalışmasına hazırlanmak
10 Atık:Suda, toprakta, havada İlgili okumayı yapmak,verilen videoyu izlemek, sınıf içi yazı çalışmasına hazırlanmak
11 Gıdanın geleceği ve alternatifler-1:Yenebilir böcekler İlgili okumayı yapmak,verilen videoyu izlemek, sınıf içi yazı çalışmasına hazırlanmak
12 Gıdanın geleceği ve alternatifler-2:Yapay et tartışmaları İlgili okumayı yapmak,verilen videoyu izlemek, sınıf içi yazı çalışmasına hazırlanmak
13 Gıdanın geleceği ve alternatifler-3:Sürdürülebilir, yerel, organik? İlgili okumayı yapmak,verilen videoyu izlemek, sınıf içi yazı çalışmasına hazırlanmak
14 Final Araştırması Sözlü Grup Sunumları Final Araştırması Sözlü Grup Sunumları


ZORUNLU ve ÖNERİLEN OKUMALAR

Öğrenciler, ilgili haftanın makalelerini okuyacak ve verilen görsel malzemeleri (belgesel ve filmler) izleyerek derse gelecekler. Ayrıca, ilgili öğrencilerin üzerinde çalışabileceği pek çok farklı kaynak da sunulacaktır.


DİĞER KAYNAKLAR

Öğrencilere, ilgili haftanın ya da ilgi duydukları bir tema ile ilgili vizyonları geliştirmeleri amacıyla filmler, belgeseller ve podcastler önerilecektir. .


DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

Yarıyıl İçi ÇalışmalarıSayıKatkı Payı (%)
Katılım 11 44
Ödev 1 26
Final Sınavı 1 30
Total: 13 100


İŞ YÜKÜ HESAPLAMASI

EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ders Saati13339
Ödev11616
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler12560
Final Sınavı11010
Toplam İş Yükü (saat):125


PROGRAM YETERLİLİKLERİ (PY) ve ÖĞRENME ÇIKTILARI (ÖÇ) İLİŞKİSİ

# PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11
OC1                      
OC2                      
OC3                      
OC4