DERS TANITIM ve UYGULAMA BİLGİLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyıl T+U+L (saat/hafta) Türü (Z / S) Yerel Kredi AKTS
Ekolojik Feminizmler KHAS 1226 Güz-Bahar 03+00+00 Seçmeli 3 5
Akademik Birim: Ortak Dersler Bölümü
Öğrenim Türü: Örgün Eğitim
Ön Koşullar Yok
Öğrenim Dili: İngilizce
Dersin Düzeyi: Lisans
Dersin Koordinatörü: ÖZLEM ASLAN
Dersin Amacı: Öğrenciler bu derste ekolojik zorlukları çeşitli feminist merceklerle nasıl inceleyeceklerini öğrenecekler. Feminist sorgulamanın sunduğu kavramsal araçlar keşfedilecek ve bu beceriler kullanılarak güncel ekolojik kaygılar anlaşılacak ve analiz edilecektir. Öğrenciler ayrıca bu analizi hem sözlü hem de yazılı olarak nasıl başarılı bir şekilde ifade edeceklerini öğreneceklerdir.
Dersin İçeriği: Bu ders, ekolojik konulara feminist bilimin bir araştırma nesnesi olarak yaklaşır. Toplumsal cinsiyet adaleti ile ekolojik adalet arasındaki bağlantıları araştırıyor. Ders, ekofeminizm, kesişimsel feminizm, posthümanist feminizm, feminist politik ekoloji, yerli feminizmler ve feminist politik ekonomi dahil olmak üzere ekolojik sorunlara ilişkin farklı feminist bakış açılarını eleştirel bir şekilde analiz edecektir. Bu feminist eleştirel bakış açılarını kullanarak sürdürülebilirlik, gıda, nüfus ve iklim değişikliği ile ilgili güncel ekolojik zorlukları inceleyecek ve feminist bakış açılarının bu zorluklara yanıt olarak yarattığı alternatif vizyonları analiz edecektir.
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ):
  • 1- Toplumsal cinsiyet adaleti ile ekolojik adalet arasındaki ilişkiyi anlamak.
  • 2- Çevre sorunlarına farklı feminist yaklaşımları belirlemek.
  • 3- Ekolojik sorunların şekillenmesinde ırk, sınıf ve toplumsal cinsiyetin nasıl yer aldığını anlamak.
  • 4- Feminist ekolojik yaklaşımların temel kavramlarını ve temel temalarını açıklamak.
  • 5- Bu kavramları çağdaş ekolojik sorunları analiz etmek için uygulamak
  • 6- Çeşitli vakalar üzerine yapılan araştırmalardan elde edilen ampirik bulgulara atıfta bulunarak analizlerini etkili bir şekilde iletmek.
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri Öğretme: Anlatım ve tartışma - haftada 3 saat Öğrenme: Hem bireysel hem de grup halinde tamamlanan eşzamanlı ve eş zamansız okuma ve yazma görevleri.


HAFTALIK PROGRAM

HaftaKonularÖn Hazırlık
1 Bir Feminist Mesele Olarak Doğa Verilen makalaleri okumak.
2 Ekofeminizmler Verilen makalaleri okumak.
3 Kesişimsellik Verilen makalaleri okumak.
4 İnsanın ötesinde Verilen makalaleri okumak.
5 Feminist Politik Ekoloji Verilen makalaleri okumak.
6 Yerli Feminizmi Verilen makalaleri okumak.
7 Midterm Haftası Bibliografya ödevi için araştırma yapmak.
8 Çevre Politikaları Verilen makalaleri okumak.
9 Sürdürülebilirlik Verilen makalaleri okumak.
10 İklim Değişikliği Verilen makalaleri okumak.
11 Gıda Politikası
12 Nüfus Tartışması Verilen makalaleri okumak.
13 Feminist Ekolojik Gelecekler Verilen makalaleri okumak.
14 Ödev Sunumu Sunuma Hazırlık Yapmak


ZORUNLU ve ÖNERİLEN OKUMALAR

Greta Gaard, “Feminism and Environmental Justice,” In, Ryan Holifield et al. (eds). Routledge Handbook of Environmental Justice (London: Routledge, 2018).


DİĞER KAYNAKLAR

Carolyn Merchant, “Ecofeminism,” In Radical Ecology: The Search for a Livable World (Routledge: 1992).
Sharlene Molett, “Gender’s Critical Edge: Feminist Political Ecology, Postcolonial Intersectionality and the Coupling of Race and Gender.”In Sherilyn MacGregor (ed). Routledge Handbook of Gender and Environment (London: Routledge, 2017).

Greta Gaard, “Posthumanism, ecofeminism, and inter-species relations.”In Sherilyn MacGregor (ed). Routledge Handbook of Gender and Environment (London: Routledge, 2017).

Dianne Rocheleau, “A Situated View of Feminist Political Ecology from my Networks, Roots, and Territories,” In Wendy Harcourt and Ingrid Nelson (eds). Practicing Feminist Political Ecologies: Moving Beyond the “Green Economy.” (London: Zed Books, 2015).
Joan McGregor, “Toward a Philosophical Understanding of TEK and Ecofeminism,” In Melissa K. Nelson and Dan Shilling (eds). Traditional Ecological Knowledge (Cambridge University Press, 2018). (e-book)
Seema Arora-Jonsson “Gender and Environmental Policy,” In, Sherilyn MacGregor (ed). Routledge Handbook of Gender and Environment (London: Routledge, 2017).
Maria Luz Cruz-Torres and Pamela McElwee, “Gender, livelihoods, and sustainability: Anthropological Research.”In Sherilyn MacGregor (ed). Routledge Handbook of Gender and Environment (London: Routledge, 2017).
MacGregor, Sherilyn, “Moving beyond impacts: More answers to the ‘gender and climate change’ question,” In, Susan Buckingham (ed) Gender and Climate (London: Routledge, 2018).
A. Breeze Harper, “Social Justice Beliefs and Addiction to Uncompassionate Consumption,” In, Sistah Vegan: Black Female Vegans Speak on Food, Identity, Health and Society (New York: Lantern Books, 2010).
Anne Hendrixson et. al, “Confronting populationism: Feminist challenges to population control in an era of climate change,” Gender, Place & Culture, 2019. DOI: 10.1080/0966369X.2018.1553859
Giovanna Di Chiro, “Welcome to the white (m) Anthropocene? A feminist-environmentalist critique,” In, Sherilyn MacGregor (ed). Routledge Handbook of Gender and Environment (London: Routledge, 2017).


DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

Yarıyıl İçi ÇalışmalarıSayıKatkı Payı (%)
Katılım 10 10
Ödev 5 25
Sunum/Jüri 1 10
Diğer Uygulamalar (seminer, stüdyo kritiği, workshop vb.) 1 10
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar 1 15
Final Sınavı 1 30
Total: 19 100


İŞ YÜKÜ HESAPLAMASI

EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ders Saati14342
Ödev5315
Sunum/Jüriye Hazırlık155
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler14228
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar21020
Final Sınavı11515
Toplam İş Yükü (saat):125


PROGRAM YETERLİLİKLERİ (PY) ve ÖĞRENME ÇIKTILARI (ÖÇ) İLİŞKİSİ

# PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12
OC1                        
OC2                        
OC3                        
OC4                        
OC5                        
OC6