Dersin Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U+L (saat/hafta) | Türü (Z / S) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
Modern Dünya’da Popüler Kültür: Tür, Mecra, Bağlam | KHAS 1332 | Bahar | 03+00+00 | Seçmeli | 3 | 5 |
Akademik Birim: | Ortak Dersler Bölümü |
Öğrenim Türü: | Örgün Eğitim |
Ön Koşullar | - |
Öğrenim Dili: | İngilizce |
Dersin Düzeyi: | Lisans |
Dersin Koordinatörü: | - - |
Dersin Amacı: | Bu ders; • popüler kültüre hakkında temel kavram ve tartışmaları giriş yapmayı; • toplumsal, ekonomik ve siyasal gelişmelerin popüler kültüre ve popüler kültür ürünlerine tarih boyunca nasıl yansıdığına değinmeyi; • sadece tarihsel bağlamları değil aynı zamanda farklı dönem ve coğrafyaların popüler kültür ürünlerinde tekrar eden tema, izlek, imge vb. unsurların üzerinden geçerek öğrencilere dünya popüler kültürüne dair “okur-yazarlık” kazandırmayı; amaçlar. |
Dersin İçeriği: | Sadece “eğlence” ile alakalı bir alan olarak tarif edilen popüler kültür toplumsal, siyasal ve ekonomik bağlamlara dair değerli içgörüler sunan bir alandır. Bu doğrultuda, bu ders popüler kültürü ciddiye alarak bazı temel kavramsal soruları ele almayı amaçlar. Kültür nedir? Popüler kültürü diğer kültürlerden ayırmak mümkün müdür? Popüler olanın kapitalizm ve demokrasi ile ilişkisini nasıl tanımlarız? “Gerçek hayat” popüler kültür üzerinden veya popüler kültür “gerçek hayat” üzerinden kendini nasıl gösterir? Yeni teknoloji ve mecraların ortaya çıkması popüler kültürü nasıl etkilemiştir? Bu sorular bağlamında, her hafta farklı mecra ve türleri inceleceğimiz vakalar (kitaplar, yazılı basın, radyo, sinema, televizyon vb.; bilim kurgu, polisiye, işgal paranoyası, melodrama, korku vb.) üzerine odaklanırken teknoloji toplum, siyaset, ekonomi ve kültür arasındaki karmaşık ilişkileri açıklamaya çalışacağız. |
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ): |
|
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri | Ders anlatımı & yazma, tartışma ve sunum araştırmaları • 60-90 dk. ders anlatımı • 90 dk. tartışma ve yazma alıştırmaları Okuma, yazma ve sunum seansları • Senkronize okuma ve yazma ödevleri kişisel ve grup olarak yapılacak. • 1 – Konuların sunumu 2 – Final projesinin ilk taslağı 3 – Arkadaş Eleştirisi 4 – Proje raporu 5 – Final Projesi |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Ders çizelgesi ve ders konusuna giriş | |
2 | Popüler kültürün ortaya çıkışı | Ders materyalinin okunması, yazma çalışması için ön hazırlık |
3 | 19. yüzyıl sonunda korku ve suç | Ders materyalinin okunması, yazma çalışması için ön hazırlık |
4 | Savaşlar, devrimler ve avant-garde çağı: 1910’lar ve 20’ler | Ders materyalinin okunması, yazma çalışması için ön hazırlık |
5 | Radyo, caz ve Faşizmin yükselişi: Büyük Buhran’dan İkinci Dünya Savaşı’nın sonuna | Ders materyalinin okunması, yazma çalışması için ön hazırlık |
6 | 1945 ile 1960 arasında Pax Americana ve Amerikan Rüyası | Ders materyalinin okunması, yazma çalışması için ön hazırlık |
7 | 68 jenerasyonu, kökenler: 1960’lar | Ders materyalinin okunması, yazma çalışması için ön hazırlık |
8 | 68 jenerasyonu, sonrası: 1970’ler | Ders materyalinin okunması, yazma çalışması için ön hazırlık |
9 | Neoliberalizm ve popüler kültür: 1980’ler | Ders materyalinin okunması, yazma çalışması için ön hazırlık |
10 | Soğuk Savaş’ın sonu:1990’lar | Ders materyalinin okunması, yazma çalışması için ön hazırlık |
11 | Ramazan Bayramı | |
12 | 11 Eylül ve sonrası | Ders materyalinin okunması, yazma çalışması için ön hazırlık |
13 | Sunumlar 1 | Sunumlar için hazırlık ve grup çalışması |
14 | Sunumlar 2 | Sunumlar için hazırlık ve grup çalışması |
Berman, M. (1982) Introduction. In All That is Solid Melts into Air. (15-36). Verso Marx, K. (1867). The Fetishism of Commodities and The Secret Thereof. in Capital, Volume I. Retrieved from https://www.marxists.org/archive/marx/works/1867-c1/ch01.htm#S4 Poe, E.A. (1842). The Importance of the Single Effect in a Prose Tale. Retrieved from http://msnovickenglish.weebly.com/uploads/1/3/5/5/13557192/single_effect_poe.pdf Poe, E.A. (1841). Murders in the Rue Morgue. Retrieved from https://americanenglish.state.gov/files/ae/resource_files/the_murders_in_the_rue_morgue.pdf Doyle, A.C. (1887). A Study in Scarlet. Retrieved from https://www.arthur-conan-doyle.com/index.php/A_Study_in_Scarlet#Text Freud, S. (1917). Introduction. In A General Introduction to Psychoanalysis. Retrieved from https://www.gutenberg.org/files/38219/38219-h/38219-h.htm#page_001 Benjamin, W. (1935). The Work of Art in the Age of Mechanical Reproduction. (I-VI, XI-XIII, Epilogue). Retrieved from https://web.mit.edu/allanmc/www/benjamin.pdf Marinetti, F. T. (1907). The Futurist Manifesto. Retrieved from https://www.societyforasianart.org/sites/default/files/manifesto_futurista.pdf O’Brian, M. (2004). Introduction. In Nazi Cinema as Enchantment: The Politics of Entertainment in the Third Reich. (1-16). Camden House. Menand, M. (2007). Drive, He Wrote. New Yorker. Retrieved from https://www.newyorker.com/magazine/2007/10/01/drive-he-wrote Foster, H. (1996). Death in America. October (75th edition). Debord, G. (1967). Society of Spectacle. Retrieved from https://monoskop.org/images/e/e4/Debord_Guy_Society_of_the_Spectacle_1970.pdf Jameson, F. (1984). Postmodernism, or the cultural logic of late capitalism. New Left Review. (146th edition). |
War of the Worlds: American Experience. (2013) PBS Documentary. Retrieved from https://www.youtube.com/watch?v=U77PSiTr8mE&ab_channel=PBSAmerica Cousins, M. (2011). The Story of Film. (Episode 9). Retrieved from https://web.microsoftstream.com/video/e22cb2bb-df9a-4cc9-8fee-48d3553b3ebf |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Sayı | Katkı Payı (%) |
---|---|---|
Katılım | 1 | 20 |
Ödev | 5 | 25 |
Sunum/Jüri | 2 | 20 |
Final Sınavı | 1 | 35 |
Total: | 9 | 100 |
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ders Saati | 13 | 3 | 39 |
Uygulama | 12 | 1 | 12 |
Sunum/Jüriye Hazırlık | 2 | 5 | 10 |
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler | 13 | 3 | 39 |
Final Sınavı | 1 | 25 | 25 |
Toplam İş Yükü (saat): | 125 |
# | PY1 | PY2 | PY3 | PY4 | PY5 | PY6 | PY7 | PY8 | PY9 | PY10 | PY11 | PY12 | PY13 |
OC1 | |||||||||||||
OC2 | |||||||||||||
OC3 | |||||||||||||
OC4 | |||||||||||||
OC5 | |||||||||||||
OC6 |