DERS TANITIM ve UYGULAMA BİLGİLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyıl T+U+L (saat/hafta) Türü (Z / S) Yerel Kredi AKTS
Modern Dünya’da Popüler Kültür: Tür, Mecra, Bağlam KHAS 1332 Bahar 03+00+00 Seçmeli 3 5
Akademik Birim: Ortak Dersler Bölümü
Öğrenim Türü: Örgün Eğitim
Ön Koşullar -
Öğrenim Dili: İngilizce
Dersin Düzeyi: Lisans
Dersin Koordinatörü: - -
Dersin Amacı: Bu ders;
• popüler kültüre hakkında temel kavram ve tartışmaları giriş yapmayı;
• toplumsal, ekonomik ve siyasal gelişmelerin popüler kültüre ve popüler kültür ürünlerine tarih boyunca nasıl yansıdığına değinmeyi;
• sadece tarihsel bağlamları değil aynı zamanda farklı dönem ve coğrafyaların popüler kültür ürünlerinde tekrar eden tema, izlek, imge vb. unsurların üzerinden geçerek öğrencilere dünya popüler kültürüne dair “okur-yazarlık” kazandırmayı;
amaçlar.
Dersin İçeriği: Sadece “eğlence” ile alakalı bir alan olarak tarif edilen popüler kültür toplumsal, siyasal ve ekonomik bağlamlara dair değerli içgörüler sunan bir alandır. Bu doğrultuda, bu ders popüler kültürü ciddiye alarak bazı temel kavramsal soruları ele almayı amaçlar. Kültür nedir? Popüler kültürü diğer kültürlerden ayırmak mümkün müdür? Popüler olanın kapitalizm ve demokrasi ile ilişkisini nasıl tanımlarız? “Gerçek hayat” popüler kültür üzerinden veya popüler kültür “gerçek hayat” üzerinden kendini nasıl gösterir? Yeni teknoloji ve mecraların ortaya çıkması popüler kültürü nasıl etkilemiştir? Bu sorular bağlamında, her hafta farklı mecra ve türleri inceleceğimiz vakalar (kitaplar, yazılı basın, radyo, sinema, televizyon vb.; bilim kurgu, polisiye, işgal paranoyası, melodrama, korku vb.) üzerine odaklanırken teknoloji toplum, siyaset, ekonomi ve kültür arasındaki karmaşık ilişkileri açıklamaya çalışacağız.
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ):
  • 1- genel olarak kültür, özel olarak popular kültür hakkında temel kavram ve tartışmaları öğrenecek;
  • 2- modern popüler kültür tarihindeki dönem ve figürleri tanımlama yetisi kazanacak
  • 3- 19. Yüzyıldan bugüne toplumsal, siyasal, ekonomik ve ideolojik gelişmelere ve bunların kültüre etkisine dair genel bir fikir edinecek;
  • 4- kültürel ürünleri kendi tarihsel, coğrafi ve ideolojik bağlamlarında analiz etmek ve değerlendirmek için eleştirel ve karşılaştırmalı düşünme metotlarını uygulama kapasitesi kazanacak
  • 5- kültür ve estetik ile ilgili konulara aktif bir şekilde katılım sağlayabilecek
  • 6- kültürel meselelerle alakalı kendi düşüncelerini açık, mantıklı ve öz bir şekilde yazıya dökerek ifade edebilecek ve destekleyebilecek.
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri Ders anlatımı & yazma, tartışma ve sunum araştırmaları • 60-90 dk. ders anlatımı • 90 dk. tartışma ve yazma alıştırmaları Okuma, yazma ve sunum seansları • Senkronize okuma ve yazma ödevleri kişisel ve grup olarak yapılacak. • 1 – Konuların sunumu 2 – Final projesinin ilk taslağı 3 – Arkadaş Eleştirisi 4 – Proje raporu 5 – Final Projesi


HAFTALIK PROGRAM

HaftaKonularÖn Hazırlık
1 Ders çizelgesi ve ders konusuna giriş
2 Popüler kültürün ortaya çıkışı Ders materyalinin okunması, yazma çalışması için ön hazırlık
3 19. yüzyıl sonunda korku ve suç Ders materyalinin okunması, yazma çalışması için ön hazırlık
4 Savaşlar, devrimler ve avant-garde çağı: 1910’lar ve 20’ler Ders materyalinin okunması, yazma çalışması için ön hazırlık
5 Radyo, caz ve Faşizmin yükselişi: Büyük Buhran’dan İkinci Dünya Savaşı’nın sonuna Ders materyalinin okunması, yazma çalışması için ön hazırlık
6 1945 ile 1960 arasında Pax Americana ve Amerikan Rüyası Ders materyalinin okunması, yazma çalışması için ön hazırlık
7 68 jenerasyonu, kökenler: 1960’lar Ders materyalinin okunması, yazma çalışması için ön hazırlık
8 68 jenerasyonu, sonrası: 1970’ler Ders materyalinin okunması, yazma çalışması için ön hazırlık
9 Neoliberalizm ve popüler kültür: 1980’ler Ders materyalinin okunması, yazma çalışması için ön hazırlık
10 Soğuk Savaş’ın sonu:1990’lar Ders materyalinin okunması, yazma çalışması için ön hazırlık
11 Ramazan Bayramı
12 11 Eylül ve sonrası Ders materyalinin okunması, yazma çalışması için ön hazırlık
13 Sunumlar 1 Sunumlar için hazırlık ve grup çalışması
14 Sunumlar 2 Sunumlar için hazırlık ve grup çalışması


ZORUNLU ve ÖNERİLEN OKUMALAR

Berman, M. (1982) Introduction. In All That is Solid Melts into Air. (15-36). Verso

Marx, K. (1867). The Fetishism of Commodities and The Secret Thereof. in Capital, Volume I. Retrieved from
https://www.marxists.org/archive/marx/works/1867-c1/ch01.htm#S4

Poe, E.A. (1842). The Importance of the Single Effect in a Prose Tale. Retrieved from http://msnovickenglish.weebly.com/uploads/1/3/5/5/13557192/single_effect_poe.pdf

Poe, E.A. (1841). Murders in the Rue Morgue. Retrieved from
https://americanenglish.state.gov/files/ae/resource_files/the_murders_in_the_rue_morgue.pdf

Doyle, A.C. (1887). A Study in Scarlet. Retrieved from
https://www.arthur-conan-doyle.com/index.php/A_Study_in_Scarlet#Text

Freud, S. (1917). Introduction. In A General Introduction to Psychoanalysis. Retrieved from
https://www.gutenberg.org/files/38219/38219-h/38219-h.htm#page_001

Benjamin, W. (1935). The Work of Art in the Age of Mechanical Reproduction. (I-VI, XI-XIII, Epilogue). Retrieved from https://web.mit.edu/allanmc/www/benjamin.pdf

Marinetti, F. T. (1907). The Futurist Manifesto. Retrieved from https://www.societyforasianart.org/sites/default/files/manifesto_futurista.pdf

O’Brian, M. (2004). Introduction. In Nazi Cinema as Enchantment: The Politics of Entertainment in the Third Reich. (1-16). Camden House.

Menand, M. (2007). Drive, He Wrote. New Yorker. Retrieved from https://www.newyorker.com/magazine/2007/10/01/drive-he-wrote

Foster, H. (1996). Death in America. October (75th edition).

Debord, G. (1967). Society of Spectacle. Retrieved from https://monoskop.org/images/e/e4/Debord_Guy_Society_of_the_Spectacle_1970.pdf

Jameson, F. (1984). Postmodernism, or the cultural logic of late capitalism. New Left Review. (146th edition).


DİĞER KAYNAKLAR

War of the Worlds: American Experience. (2013) PBS Documentary. Retrieved from
https://www.youtube.com/watch?v=U77PSiTr8mE&ab_channel=PBSAmerica

Cousins, M. (2011). The Story of Film. (Episode 9). Retrieved from https://web.microsoftstream.com/video/e22cb2bb-df9a-4cc9-8fee-48d3553b3ebf


DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

Yarıyıl İçi ÇalışmalarıSayıKatkı Payı (%)
Katılım 1 20
Ödev 5 25
Sunum/Jüri 2 20
Final Sınavı 1 35
Total: 9 100


İŞ YÜKÜ HESAPLAMASI

EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ders Saati13339
Uygulama12112
Sunum/Jüriye Hazırlık2510
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler13339
Final Sınavı12525
Toplam İş Yükü (saat):125


PROGRAM YETERLİLİKLERİ (PY) ve ÖĞRENME ÇIKTILARI (ÖÇ) İLİŞKİSİ

# PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12 PY13
OC1                          
OC2                          
OC3                          
OC4                          
OC5                          
OC6