DERS TANITIM ve UYGULAMA BİLGİLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyıl T+U+L (saat/hafta) Türü (Z / S) Yerel Kredi AKTS
Ortadoğu'da Devlet, Toplum ve Ekonomi (1800-1945) KHAS 1334 Bahar 03+00+00 Seçmeli 3 5
Akademik Birim: Ortak Dersler Bölümü
Öğrenim Türü: Örgün Eğitim
Ön Koşullar -
Öğrenim Dili: İngilizce
Dersin Düzeyi: Lisans
Dersin Koordinatörü: - -
Dersin Amacı: Bu ders ondokuzuncu yüzyıl ile yirminci yüzyılın ilk yarısında Ortadoğu tarihine ilişkin politik, sosyal ve ekonomik gelişmeleri temel düzeyde tanıtmayı amaçlamaktadır. Farklı birincil ve ikincil kaynaklardan faydalanarak Ortadoğu’nun global düzeyde politik ve askeri çekişme ve çatışmalardan, kapitalist marketin gelişiminden, kolonyalizmin yükselişinden ve yayılmakta olan milliyetçlikten nasıl etkilendiğini ve bunlara ne tür tepkiler verdiğini inceleyecektir. Ders, yerel ileri gelenler, köylüler, tüccarlar ve göçebeler gibi farklı aktörlerin Ortadoğu’nun sosyo-ekonomik dönüşümündeki rollerine değinecektir.
Dersin İçeriği: Bu ders ondokuzuncu yüzyıl başlarından İkinci Dünya Savaşı sonuna değin Ortadoğu tarihini incelemeyi amaçlamaktadır. Ders, Osmanlı ve Kaçar İmparatorlukları ile Mısır’da reformlar, Ortadoğu ekonomisinin Dünya ekonomisiyle bütünleşmesi, yeni toplumsal, politik, ekonomik sınıfların ortaya çıkışı, sosyal hareketler ve devrimler, Birinci Dünya Savaşı ve İmparatorluklar, savaş sonrası manda rejimleri ve milliyetçilik gibi temaları inceleyecektir.
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ):
  • 1- modern Ortadoğu tarihine ilişkin politik, ekonomik ve sosyal gelişmeler hakkında interdisipliner bir yaklaşımla temel bilgi sahibi olacaklardır.
  • 2- Ortadoğu tarih yazımında temel tartışmalara aşina olacaklardır.
  • 3- tarihsel yöntem ve metoda dair temel bilgi sahibi olacaklardır.
  • 4- temel düzeyde birincil kaynakları incelemeyi, ve tarihsel bağlam içerisinde değerlendirmeyi öğreneceklerdir.
  • 5- Ortadoğu’ya ilişkin güncel politik, ekonomik, sosyal olayları tarihsel bir arkaplan ve eleştirel bir perspektifle değerlendirebileceklerdir.
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri - 90 Dakikalık Ders Anlatımı - 60-90 Dakikalık Tartışma - Okuma ve Yazma Etkinlikleri - Yazma Ödevleri, Video Kayıt Ödevleri, Final Ödevi


HAFTALIK PROGRAM

HaftaKonularÖn Hazırlık
1 Giriş: Temel Temalar, Kavramlar ve Tartışmalar
2 Erken Modern Dönemde Osmanlı ve Safavi İmparatorlukları Ders materyalinin okunması, Sınıf içi tartışmalar için ön hazırlık
3 Imparatorluğu Reforme Etmek: Osmanlı İmparatorluğu Ders materyalinin okunması, Sınıf içi tartışmalar için ön hazırlık
4 İmparatorluğu Reforme Etmek: Kaçar İmparatorluğu Ders materyalinin okunması, Yazma çalışması (Birincil Kaynak Değerlendirmesi) için ön hazırlık
5 Mısır’da Refromlar Ders materyalinin okunması, Grup çalışması için ön hazırlık
6 Devlet ve Taşra Elitleri Ders materyalinin okunması, Grup çalışması için ön hazırlık
7 Birlikte Yaşam ve Mezhepçilik Ders materyalinin okunması, Sınıf içi tartışmalar için ön hazırlık
8 Aşiretler ve Ortadoğu’da Devlet İnşası Ders materyalinin okunması, Sınıf içi tartışmalar için ön hazırlık
9 Ortadoğu’da Ekonomi Ders materyalinin okunması, Yazma çalışması (Birincil Kaynak Değerlendirmesi) için ön hazırlık
10 Osmanlı ve Kaçar İmparatorluklarında Anayasal Hareketler Ders materyalinin okunması, Sınıf içi tartışmalar için ön hazırlık
11 Ortadoğu’da Milliyetçilik ve İmparatorluklar Ders materyalinin okunması, Sınıf içi tartışmalar için ön hazırlık
12 Büyük Savaş ve İmparatorluklar Ders materyalinin okunması, Sınıf içi tartışmalar için ön hazırlık
13 Bağımsızlık için Mücadele Ders materyalinin okunması, Final Ödevi için ön hazırlık
14 Sınıf içi Yazma Etkinliği (Final) Ders materyalinin okunması, Sınıf içi Yazma etkinliği için ön hazırlık


ZORUNLU ve ÖNERİLEN OKUMALAR

William L. Cleveland and Martin Bunton, “The Ottoman and Safavid Empires: A New Imperial Synthesis” in A History of the Modern Middle East, (Westview Press, 2009), pp. 37-56

Donald Quartaert, “The Nineteenth Century”, in The Ottoman Empire, 1700-1922, (New York: Cambridge University Press, 2005), pp. 54-74

Abbas Amanat, “Chapter 4: The Making of the Qajar Era 1797-1852”, in Iran, A Modern History, (Yale University Press, New Haven & London, 2017)

Khaled Fahmy, “The Era of Mehmed Ali Pasha,” 1805-1848, in the Cambridge History of Egypt, vol. 2, ed. Martin Daly, (Cambridge, Cambridge University Press, 1998, 139-180

Khaled Fahmy, “The Nation, and Its Deserters: Conscription in Mehmed Ali’s Egypt”, International Review of Social History 43 (1998), pp. 421-436.

Albert Hourani, “Ottoman Reform and the Politics of Notables”, in Albert Hourani, Philip S. Khoury, Mary C. Wilson (eds.), The Modern Middle East, Berkeley: UC Press, 1993, 83-109.

Bruce Masters, “Semi-autonomous Forces in Arab Provinces”, in the Cambridge History of Turkey, (Cambridge, Cambridge University Press, 2006) pp. 186-206

Bruce Masters, Christians and Jews in the Ottoman Arab World, (Cambridge: Cambridge UP, 2001), 130-168

Yonca Köksal, “Coercion, and Mediation: Centralization and Sedentarization of Tribes in the Ottoman Empire”, Middle Eastern Studies, Vol. 42, No.3, 2006, 469-491.

Samira Haj, “The Problems of Tribalism: The Case of Nineteenth-Century Iraq”, Social History, Vol. 16, 1991, Issue 1

Roger Owen, “The Expansion of Trade with Europe, 1800-1850”, in The Middle East in the World Economy, 1800-1914, (London & New York, I.B Tauris, 2005), pp. 83-99.

Peter Sluglett and Marion Farouk-Sluglett “The Application of the 1858 Land Code in Greater Syria: Some Preliminary Observations” in Land Tenure and Social Transformation in the Middle East, edited by Tarif Khalidi (Beirut: American University of Beirut, 1984), 409-421.

Baltalimanı Free Trade Agreement in James Gelvin, The Modern Middle East, A History, (New York & Oxford, Oxford University Press, 2011), pp. 158-159.

William L. Cleveland and Martin Bunton, “The Era of the Young Turks and the Iranian Constitutionalists” in A History of the Modern Middle East, (Westview Press, 2009) 133-148

Thomas Philipp, “Participation and Critique, Arab Intellectuals Respond to the “Ottoman Revolution””, in ed. Jens Hanssen and Max Weiss, Arabic Thought Beyond the Liberal Age, (Cambridge: Cambridge University Press, 2016), pp. 243-265.

Philph S. Khoury, “Chapter 3: Damascus Notables and the Rise of Arab Nationalism Before World War One”, in Urban Notables and Arab Nationalism, (Cambridge: Cambridge University Press, 1983), pp. 53-74.

M.E. Yapp, The Making of the Modern Near East 1792-1923, (London and New York, Longman, 1987) pp. 266-300

Eugene Rogan, “Rival Jihads, Islam, and the Great War in the Middle East, 1914-1918” Journal of the British Academy, 4, pp.1-20.

William L. Cleveland and Martin Bunton, “The Arab Struggle for Independence” in A History of the Modern Middle East, (Westview Press, 2009), pp. 193-217

James Gelvin, The Modern Middle East, A History, (New York & Oxford, Oxford University Press, 2011), pp. 184-216

William L. Cleveland and Martin Bunton, “The Palestine Mandate and the Birth of the State of Israel” in A History of the Modern Middle East, (Westview Press, 2009), pp. 239-271


DİĞER KAYNAKLAR

Birincil Kaynaklar

The Hatt-ı Sharif of Gulhane and Islahat Fermanı in James Gelvin, The Modern Middle East, A History, (New York & Oxford, Oxford University Press, 2011), pp. 159-164.

The d’Arcy Oil Concession in James Gelvin, The Modern Middle East, A History, (New York & Oxford, Oxford University Press, 2011), pp. 164-167.

Baltalimanı Free Trade Agreement in James Gelvin, The Modern Middle East, A History, (New York & Oxford, Oxford University Press, 2011), pp. 158-159.


DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

Yarıyıl İçi ÇalışmalarıSayıKatkı Payı (%)
Proje 1 25
Ödev 2 20
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar 5 10
Final Sınavı 1 45
Total: 9 100


İŞ YÜKÜ HESAPLAMASI

EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ders Saati14342
Proje11414
Ödev2510
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler13339
Final Sınavı12020
Toplam İş Yükü (saat):125


PROGRAM YETERLİLİKLERİ (PY) ve ÖĞRENME ÇIKTILARI (ÖÇ) İLİŞKİSİ

# PY1 PY2 PY3 PY4 PY5
OC1         1
OC2 1     1  
OC3          
OC4     1    
OC5 2 2