DERS TANITIM ve UYGULAMA BİLGİLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyıl T+U+L (saat/hafta) Türü (Z / S) Yerel Kredi AKTS
Hakikat Ortada: Alternatif Tarih ve Komplo Teorileri KHAS 1340 Bahar 03+00+00 Seçmeli 3 5
Akademik Birim: Ortak Dersler Bölümü
Öğrenim Türü: Örgün Eğitim
Ön Koşullar Yok
Öğrenim Dili: İngilizce
Dersin Düzeyi: Lisans
Dersin Koordinatörü: DAN GOLDENBERG
Dersin Amacı: Bu ders, sözde bilimsel teoriler, komplo teorileri ve alternatif tarih gibi tarihsel tahrifatların farklı yönlerini tartışmayı amaçlamaktadır. Bu ders boyunca bu teorileri ve neden bu kadar çekici olduklarını (hatta bazen geleneksel tarihsel açıklamalardan daha ikna edici olduklarını) ele alacağız. Aşağıdaki gibi soruları eleştirel bir gözle ele alacağız: Atlantis'in kadim uygarlığı nerede? Dünya düz müdür? Piramitleri antik uzaylılar mı inşa etti? Komplo teorileri modern bir fenomen mi? Ay'a ayak bastık mı? John F. Kennedy'yi kim öldürdü? Ayrıca bu ders, bu tür alternatif tarihsel inançların köklerinin antik çağ ve orta çağa dayandığını gösterecektir.
Dersin İçeriği: Bu ders, geleneksel bilimsel hakikate meydan okuyan farklı sözde-tarihsel veya sözde-tarihsel meselelerin eleştirel bir tartışmasını sunacaktır. Ders sırasında tartışılacak konular arasında aşağıdakiler yer almaktadır:
Atlantis'in batık uygarlığı nerede? Dünya düz müdür? Piramitleri kim inşa etti? Ayrıca, aşağıdaki gibi çeşitli komplo teorilerini de tartışacağız: Ay'a iniş yaptık mı? John F. Kennedy'yi kim öldürdü? Elvis Presley hala hayatta mı ve Paul McCartney bir araba kazasında mı öldü?
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ):
  • 1- Sözde tarih ve komplo teorilerinin temel özelliklerini ve doğasını tanımlamak.
  • 2- Sözde tarih ve komplo teorilerini çevreleyen ana tarihsel kaynakları ve tartışmaları yorumlamak, özetlemek ve açıklamak.
  • 3- Sözde tarih ve komplo teorilerini analiz etmek ve değerlendirmek için eleştirel tarih yöntemlerini kullanabilmek
  • 4- Dersin konularına ilişkin kendi yargılarını açık, eleştirel ve özlü bir şekilde yazılı olarak ifade edebilmek.
  • 5- Dersin konularıyla ilgili sınıf tartışmalarına aktif olarak katılabilmek.
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri Dersler & Tartışma Oturumları - Haftada 45 dakika ders anlatımı, - 45-60 dakika, haftalık tartışma (okuma ödevleri ve derslere dayalı), - Asenkron tartışma forumları ve görevleri, - Okuma ve Yazma Oturumu.


HAFTALIK PROGRAM

HaftaKonularÖn Hazırlık
1 Ders İzlencesine Genel Bakış ve Tartışma: Alternatif tarih nedir? Karel Čapek – Ophir
2 Samosatalı Lucian'ın eserleri. Bilim Kurgu mu? Samosatalı Lucian - Gerçek Hikâye
3 Platon alegorik bir hikâye anlattıysa, neden Atlantis'in nerede olduğunu araştırmaya çalışıyor? Platon’un Atlantis’inden Seçmeler
4 Düz Dünya Teorisi Düz Dünya - Günümüzün Düz Dünya Kavramı
5 Antik Uzaylılar - Piramitleri kim inşa etti? Kadim Uzaylılar - TV dizisi (İlk Bölüm)
6 Komplonun doğası nedir? Komplo teorisi nedir? - Giriş
7 Roma Komploları - kelime kökeni Roma siyasi komplolarına dayanmaktadır. Roma Komploları - kelime kökeni Roma siyasi komplolarına dayanmaktadır.
8 Modern Antisemitizm Siyon Liderlerinin Protokollerinden Seçmeler
9 Uzaylılar, Roswell Efsanesi. Uzaylılar Tarafından Kaçırılmalar
10 Ay'a İniş Aldatmacası Ay'a İniş: Sahte Ay'a İniş Komplosu
11 John F. Kennedy Suikastı Film: Oliver Stone - JFK
12 Paul McCartney'e Ne Oldu?
13 Alternatif tarih: Tarihçiler şunu sorabilir mi: Ya olsaydı? Ya Nazi Almanyası Sovyetler Birliği'ni yenmiş olsaydı?
14 Öğrenci Sunumları


ZORUNLU ve ÖNERİLEN OKUMALAR

Donald R. Prothero, Michael Shermer - Weird Earth, debunking strange ideas about our planet (2020)
Michael Shermer - Conspiracy, why the rational believe the irrational (2022)
Michael Shermer - Why People Believe Weird Things, pseudoscience, superstition, and other confusions (2002)
Niall Ferguson - Virtual history _ alternatives and counterfactuals-Basic Books (2001)
Philip Coppens, Erich von Daniken - The Ancient Alien Question, a new inquiry into the existence, evidence, and influence of ancient visitors
Ronald H. Fritze - Hope and Fear, modern myths, conspiracy theories and pseudo history (2022)
Christopher Gill - Plato's Atlantis Story_ Text, Translation and Commentary (2017)
Guy S. Stanton - Flat Earth, evidence to consider if you dare to (2018)
Jerome A. Kroth - Conspiracy in Camelot, the complete history of the assassination of John Fitzgerald Kennedy (2003)
Diskin Clay - Lucian, True History, introduction, text, translation, and commentary (2021)
Darryl Cunningham - How to Fake a Moon Landing, exposing the myths of science denial (2013)

İkincil Kaynaklar
Erich von Daniken – Chariots of the Gods (1970)
Stephen Fry – Making History


DİĞER KAYNAKLAR

Filmler:
Oliver Stone - JFK (1991)
Steven Spielberg - Close Encounters of the Third Kind/Üçüncü Türden Yakınlaşmalar (1977) - E.T. (1982)
History Chanel - Antik Uzaylılar (TV dizisi) - 1. sezon, 1. program.


DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

Yarıyıl İçi ÇalışmalarıSayıKatkı Payı (%)
Katılım 1 10
Ödev 1 15
Diğer Uygulamalar (seminer, stüdyo kritiği, workshop vb.) 1 30
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler (okuma, bireysel çalışma vb.) 12 -
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar 10 10
Final Sınavı 1 35
Total: 26 100


İŞ YÜKÜ HESAPLAMASI

EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ders Saati14342
Ödev166
Diğer Uygulamalara Hazırlık11010
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler12560
Final Sınavı177
Toplam İş Yükü (saat):125


PROGRAM YETERLİLİKLERİ (PY) ve ÖĞRENME ÇIKTILARI (ÖÇ) İLİŞKİSİ

# PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12
OC1                        
OC2                        
OC3                        
OC4                        
OC5