DERS TANITIM ve UYGULAMA BİLGİLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyıl T+U+L (saat/hafta) Türü (Z / S) Yerel Kredi AKTS
Ne Varsa Eskilerde Var: Türkiye'de 80'ler, 90'lar ve 2000'lerde Popüle KHAS 1330 Bahar 03+00+00 Seçmeli 3 5
Akademik Birim: Ortak Dersler Bölümü
Öğrenim Türü: Örgün Eğitim
Ön Koşullar -
Öğrenim Dili: İngilizce
Dersin Düzeyi: Lisans
Dersin Koordinatörü: İpek YEĞİNSU
Dersin Amacı: Bu ders, öğrencilere 1980-2010 yılları arasında Türkiye’de popüler kültürün
belli başlı öğelerini (sinema, müzik, televizyon, futbol, sanat) tanıtmayı
amaçlar. Derste 1980 sonrası Türkiye’deki sosyopolitik gelişmelerin kültür
üretimini nasıl etkilediğini inceleyeceğiz. 1980’ler, 90’lar ve 2000’ler olmak
üzere 3 on yıla bakarak, küresel ve yerel sosyopolitik koşullarla ülkenin
değişen kültürel dokusu arasındaki ilişkiyi anlamaya çalışacağız.
Dersin İçeriği: Dersimizde her hafta Türkiye’nin farklı bir kültür alanına odaklanacağız. Bu
alanlarla ilgili akademik çalışmaları temel alarak önemli kültürel
dönüşümlerin izini süreceğiz. Ödevler aracılığıyla derste öğrendiği bilgileri
kullanan öğrenciler farklı konularda araştırmalar ve uygulamalar yaparak
bulgularını sınıf içi sunumlarda arkadaşlarıyla paylaşacaklar. Böylece aynı
zamanda birbirlerinden öğrenmeleri sağlanacak.
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ):
  • 1- 1980-2010 döneminin önemli kültür stil ve hareketlerini tanımayı ve ait oldukları tarihsel bağlam içinde analiz etmeyi
  • 2- Birçok farklı kültür endüstrisi, nesnesi ve ürünü üzerine araştırma yapmayı
  • 3- Argümanlarını ve araştırma bulgularını net, mantıklı ve bütünlüklü şekilde hem yazılı, hem de sözlü olarak sunmayı öğrenecekler.
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri -60-90 dk. ders anlatımı -Sınıf içi sunumlar ve tartışmalar -Multimedya ödevleri -Yazılı araştırma ödevi -Grup araştırma projesi


HAFTALIK PROGRAM

HaftaKonularÖn Hazırlık
1 Ders çizelgesi ve ders konusuna giriş
2 Alanı Tanımlamak: 1980’ler, 90’lar ve 2000’ler
3 Sinema Okumaların yapılması, multimedya ödevi 1’in hazırlanması
4 Medya ve Televizyon Okumaların yapılması
5 Müzik I: Arabesk Okumaların yapılması
6 Müzik II: Rap ve Hiphop Okumaların yapılması, multimedya ödevi 2’nin hazırlanması
7 Bahar tatili-ders yok Araştırma ödevinin hazırlanması
8 Ara sınav haftası-ders yok Araştırma ödevinin hazırlanması
9 Futbol Okumaların yapılması, araştırma ödevinin hazırlanması
10 Toplumsal Cinsiyet ve Feminizm I Okumaların yapılması
11 Toplumsal Cinsiyet ve Feminizm II, final proje gruplarının oluşturulması Okumaların yapılması
12 Güncel Sanat Okumaların yapılması, grup projesi konu seçimi ve proje ön taslağının hazırlanması
13 Grup projeleri- ara değerlendirme Grup projesinin hazırlanması
14 Grup projesi final sunumları Grup projesi ve sunumunun hazırlanması


ZORUNLU ve ÖNERİLEN OKUMALAR

-Suner, A. (2010). “Introduction: Turkish Cinema in Historical Perspective”. In New Turkish cinema: belonging, identity
and memory. London; New York: I.B. Tauris.
-Hayır, C. (2014). “The Turkish Cinema between Its Inception and Downfall: A Historical Overview”. The Journal of
International Social Research, Volume: 7 Issue: 35. 804-812.
-Oncu, A. “The Interaction of Markets and Politics: The Remaking of the Turkish Media Industry in the 1990s”.
Bogazici Journal: Review of Social, Economic and Administrative Studies 18(1-2): 11-26.
-Akkor, A. G. (2006). “Turkish Prime Time Television: Mass Culture and Tabloidization”.
İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi (25):57-66.
-Özgür, İ. (June 2006). “Arabesk Music in Turkey in the 1990s and Changes in National Demography, Politics, and
Identity”. Turkish Studies, Vol. 7, No. 2, 175–190.
-Stokes, M. (1989). “Music, Fate and State: Turkey's Arabesk Debate”. Middle East Report, Sep. - Oct., 1989, No.
160, Turkey in the Age of Glasnost (Sep. - Oct., 1989), pp. 27-30.
-Kadıoğlu, D. S. and Özdal, C. S. (2021). “From the streets to the mainstream: Popularization of Turkish rap music”.
Turkish Studies, Vol. 22, No. 4, 626–643.
-Çınar, A. (1999). “Cartel: Travels of German-Turkish Rap Music”. Middle East Report, Summer, 1999, No. 211,
Trafficking and Transiting: New
Perspectives on Labor Migration (Summer, 1999), pp. 43-44.
-Yarar, B. (2005). “Hegemonic struggle, the state and popular culture: The case of football in Turkey”. European
Journal of Cultural Studies, Vol 8(2) 197–216.
-Emrence, C. (May 2010). “From elite circles to power networks: Turkish soccer clubs in a
global age, 1903–2005”. Soccer & Society, Vol. 11, No. 3, 242–252.
-Atakav, A. (2009). “Women of Turkey: Feminism and the 1980s' Women's Movement”. The representation of women
in Turkish cinema in the 1980s. Southampton Solent University.
-Ozen, F. (2021). “Changes in Women’s Representations in Turkish Cinema from the 1980s to the Early 1990s”.
CINEJ Cinema Journal, Vol 9, Iss 2, Pp 286-320.
-Kırca, S. (2001). “Turkish Women’s Magazines: The Popular Meets the Political”. Women’s Studies International
Forum, Vol. 24, No. 3/4, pp. 457–468.
-Madra, B. (2008). The Hot Spot of Global Art. Third Text. Jan2008, Vol. 22 Issue 1, p105-112. 8p.
-Üner Yılmaz, P. (Jan 2021). “A Quest for Curatorial Authority: Beral Madra and The First Two İstanbul Biennials”.
Curator, Vol. 64 Issue 1, p99-114, 16p.
-Eden, X. (2003). An Interview with Vasif Kortun. C Magazine; Summer 2003, Issue 78, p18-21, 4p.


DİĞER KAYNAKLAR



DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

Yarıyıl İçi ÇalışmalarıSayıKatkı Payı (%)
Proje 1 25
Ödev 3 35
Sunum/Jüri 3 35
Final Sınavı 1 5
Total: 8 100


İŞ YÜKÜ HESAPLAMASI

EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ders Saati12336
Proje11111
Ödev3412
Sunum/Jüriye Hazırlık4312
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler9654
Toplam İş Yükü (saat):125


PROGRAM YETERLİLİKLERİ (PY) ve ÖĞRENME ÇIKTILARI (ÖÇ) İLİŞKİSİ

# PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8
OC1                
OC2                
OC3