Dersin Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U+L (saat/hafta) | Türü (Z / S) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
Kızıl Yüzyıl: Sovyetler Birliği, Komünizm ve Soğuk Savaş’ın Girift Tar | KHAS 1346 | Bahar | 03+00+00 | Seçmeli | 3 | 5 |
Akademik Birim: | Ortak Dersler Bölümü |
Öğrenim Türü: | Örgün Eğitim |
Ön Koşullar | - |
Öğrenim Dili: | İngilizce |
Dersin Düzeyi: | Lisans |
Dersin Koordinatörü: | - - |
Dersin Amacı: | Bu ders, dünyadaki ilk sosyalist devlet olan Sovyet Sosyalist Cumhuriyetler Birliği'nin (SSCB) tarihini 20. yüzyılın küresel tarihinin ışığında incelemektedir. Ders Sovyetler Birliği’nin kurulduğu tarih olan 1917’den ve birliğin dağıldığı tarih olan 1991 arasındaki yılların tamamını kapsamaktadır. Ancak temel olarak 2. Dünya Savaşı sonrası döneme, yani Soğuk Savaş ve Sovyetlerin Soğuk Savaş’taki rolüne odaklanılacaktır. Ders şu soruları ele alacaktır: 1-) Rusya İmparatorluğu'ndaki hangi koşullar ilk sosyalist devrime zemin hazırladı? 2-) Sovyetler Birliği Soğuk Savaş'ın gidişatını nasıl etkiledi ve Soğuk Savaş’ın ikliminden nasıl etkilendi? 3-) 20. Yüzyılın iki süper gücünden biri olan bu imparatorluk neden parçalandı ve bu kaçınılmaz bir sonuç muydu? Dönemin sonunda öğrenciler, Sovyetler Birliği'nin 20. yüzyıl küresel tarihindeki rolü ve çağdaş dünya üzerindeki mirasını kavrayacaklardır. |
Dersin İçeriği: | Bu ders şu konulara odaklanacaktır: Rusya'daki İç Savaş, Savaş Komünizmi ve Yeni Ekonomi Politikası, 1920'lerde Komünist Parti içindeki iktidar mücadelesi, kolektifleştirme ve GULAG kampları, İkinci Dünya Savaşı, Sovyet'in Soğuk Savaş'a katılımı, sosyalizmin bağımsızlık hareketleri üzerindeki etkisi ve Sovyetler Birliği'nin ekonomik modelinin kademeli olarak gerilemesi. |
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ): |
|
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri | Öğretim: Çeşitli birincil ve ikincil kaynaklara dayalı dersler ve sınıf içi tartışmalar • Haftada 100 dakika ders • 50 dakikalık tartışma Öğrenme: Sınıf içi okuma ve yazma çalışmaları hem bireysel hem de grup olarak gerçekleştirilir. Bireysel konuşmalar ve grup tartışmaları. |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş ve tanışma | Oryantasyon, ders programının üzerinden geçme ve ödevler hakkında bilgi |
2 | 1917 Devrimi’nin Arka Planı | Ders materyalinin okunması, sınıfta gerçekleştirilecek tartışma için hazırlık |
3 | Birinci Dünya Savaşı’nda Rus İmparatorluğu, İç Savaş ve Savaş Komünizmi | Ders materyalinin okunması, sınıfta gerçekleştirilecek tartışma için hazırlık |
4 | Sovyet Rusya’da Sosyalist Politikaların Kurumsallaşması | Ders materyalinin okunması, sınıfta gerçekleştirilecek tartışma için hazırlık |
5 | Kolektifleştirme ve Sanayileşme | Ders materyalinin okunması, sınıfta gerçekleştirilecek tartışma için hazırlık |
6 | İkinci Dünya Savaşı’nda Sovyetler Birliği | Ders materyalinin okunması, sınıfta gerçekleştirilecek tartışma için hazırlık |
7 | İkinci Dünya Savaşı Sonrası ve Soğuk Savaş’ın Başlangıcı | Ders materyalinin okunması, sınıfta gerçekleştirilecek tartışma için hazırlık |
8 | Research Week | Grup sunumları için hazırlık |
9 | Soğuk Savaş’ın Küreselleşmesi | Ders materyalinin okunması, sınıfta gerçekleştirilecek tartışma için hazırlık |
10 | Khruschev, Çözülme ve Destalinizasyon | Ders materyalinin okunması, sınıfta gerçekleştirilecek tartışma için hazırlık |
11 | Küba’da Devrim ve Küba Füze Krizi | Ders materyalinin okunması, sınıfta gerçekleştirilecek tartışma için hazırlık |
12 | Çin ve Sovyetler Birliği Arasında Anlaşmazlık | Ders materyalinin okunması, sınıfta gerçekleştirilecek tartışma için hazırlık |
13 | Brezhnev Döneminde Sovyetler Birliği’nin Politik ve Ekonomik Duraklaması | Ders materyalinin okunması, sınıfta gerçekleştirilecek tartışma için hazırlık |
14 | Gorbaçev, Sovyetler Birliği’nin Çözülmesi ve Soğuk Savaş’ın Sonu | Ders materyalinin okunması, sınıfta gerçekleştirilecek tartışma için hazırlık |
Abraham Ascher, The Russian Revolution: A Beginner’s Guide (London: Oneworld Publications, 2014. Edward Halett Carr, The Russian Revolution from Lenin to Stalin (New York: The Free Press) Sheila Fitzpatrick, ‘The Civil War as a Formative Experience’, in Abbott Gleason, Peter Kenez and Richard Stites (eds.), Bolshevik Culture: Experiment and Order in the Russian Revolution (Bloomington: Indiana University Press, 1985. Peter Kenez, ‘Lenin and the Freedom of Press,’ in Abbott Gleason, Peter Kenez and Richard Stites (eds.), Bolshevik Culture: Experiment and Order in the Russian Revolution (Bloomington: Indiana University Press, 1985): 131-49. Edgar, Adrienne. “Bolshevism, Patriarchy, and the Nation: The Soviet ‘Emancipation’ of Muslim Women in Pan-Islamic Perspective.” Slavic Review 65, no. 2 (2006): 252–72. https://doi.org/10.2307/4148592. Lynne Viola, Peasant Rebels under Stalin: Collectivization and the Culture of Peasant Resistance (Oxford: Oxford University Press, 1996): 13-29. Geoffrey Roberts, Stalin’s Wars from World War to Cold War 1939-1953 (New Haven: Yale University Press, 2006): 82-118. Marc Favreau, A People’s History of World War II: The World’s Most Destructive Conflict as Told by the People Who Lived Through it (New York: The New Press, 2010). John Lewis Gaddis, The Cold War (London: Penguin, 2005). Niu Jun, “The Birth of the People’s Republic of China and the road to the Korean War,” in Melvyn P. Leffler and Odd Arne Westad (eds.), The Cambridge History of the Cold War Vol. 1 Origins (Cambridge: Cambridge University Press, 2010): 221-44 Geoffrey Roberts, The Soviet Union in World Politics: Coexistence, Revolution and Cold War, 1945- 1991 (London: Routledge, 1999): pp. 43-63. Odd Arne Westad, The Global Cold War (Cambridge: Cambridge University Press, 2007). Ronald Grigor Suny, The Soviet Experiment: Russia, the USSR, and the Successor States (Oxford: Oxford University Press, 2011), pp. 447-70. Vladislav M. Zubok, ‘The Collapse of the Soviet Union,” in Juliane Fürst, Silvio Pons, Mark Selden (eds.), Endgames? Late Communism in Global Perspective, 1968 to the Present (New York: Cambridge University Press, 2017. |
Öğrencilere her hafta için farklı kaynaklardan birincil el kaynak verilecektir. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Sayı | Katkı Payı (%) |
---|---|---|
Katılım | 1 | 15 |
Ödev | 2 | 10 |
Sunum/Jüri | 1 | 25 |
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar | 5 | 10 |
Final Sınavı | 1 | 40 |
Total: | 10 | 100 |
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Ödev | 2 | 3.5 | 7 |
Sunum/Jüriye Hazırlık | 1 | 15 | 15 |
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler | 12 | 3 | 36 |
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar | 5 | 1 | 5 |
Final Sınavı | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü (saat): | 125 |
# | PY1 | PY2 | PY3 | PY4 | PY5 |
OC1 | 1 | ||||
OC2 | 2 | ||||
OC3 | 1 | ||||
OC4 | 1 | ||||
OC5 | 2 | ||||
OC6 |