Akademik Birim: |
Ortak Dersler Bölümü |
Öğrenim Türü: |
Örgün Eğitim |
Ön Koşullar |
Yok |
Öğrenim Dili: |
İngilizce |
Dersin Düzeyi: |
Lisans |
Dersin Koordinatörü: |
- - |
Dersin Amacı: |
Bu ders, hareket ve bedensel deneyim yoluyla kentsel mekan üzerine düşünmeyi amaçla-maktadır. Öğrenciler, kentsel mekanın ve insan bedeninin belirli mimari boyutlarını ve beden-lerimizin çevremizdeki mekanlarla temas kurma biçimlerini araştıracaklardır. Gözlemler yaparak, bir dizi kaynaktan yararlanarak (kent çalışmaları, insan bedeni mimarisi, hareket mekaniği, yürüyüş teorisi) ve bedensel pratikler yoluyla öğrenciler, kentsel ortamlarda insan bedenlerinin varlığına ilişkin yeni bakış açıları geliştirebileceklerdir. Öğrenciler ayrıca bu konularda eleştirel bir düşünce geliştirmeleri için teşvik edileceklerdir. |
Dersin İçeriği: |
Kentsel peyzaj literatürü, hareket halindeki insan bedeninin anatomisi ve kentsel mekanda ha-reket deneyimi ve tarihi, jestler ve gait teorisi, müzikal bir kavram olarak ritm ve günlük yaşamdaki karşılığı üzerine okumalar ve diğer ders materyalleri (videolar, görseller, 3D maketler vb.) olacaktır.
Derste aşağıdaki sorular üzerine düşünülecektir: Jest nedir? Yürüyüş kalıplarını bir jest olarak kavrayabilir miyiz, ne şekilde? Kentsel yapıların ana mimari geometrik örüntüsü tasarım açısın-dan nasıldır? Ve beden geometrik ve mekanik olarak nasıl yapılandırılmıştır? Bu iki unsur in-sanlığın kullanımı için birbirine uygun mudur, hangi noktalarda birbirlerini zorlarlar, hangi nok-talarda işbirliği içindedirler? Günlük hayatta nasıl hareket ediyoruz? Nasıl yürüyoruz? Günlük hayatta ne tür jestler kullanıyoruz? Tüm bu unsurlara mekân, zaman, akış kullanımı açısından bakabilir miyiz? Bunlar bize sosyal ilişkiler, mekânın siyaseti hakkında bazı ipuçları verebilir mi? Cinsiyet, yaş, etnik köken, sağlık durumu bireylerin kentteki hareketlerini şekillendirmede her-hangi bir role sahip midir? |
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ): |
- 1- Bir paradigma olarak insan vücudunun mimarisi hakkında bazı giriş bilgileri edinecekler.
- 2- Bedenlerinin günlük kullanımı üzerine bir araştırma yapmaya başlayacaklar.
- 3- Farklı dönemleri ve insan bedeni ile kentsel tasarım arasındaki ilişkiselliği karşılaştıracaklar.
- 4- Müzikteki ritim unsuru ve bunun insan hareketlerini okumak için ne şekilde kullanılabileceği hakkında fikir sahibi olacaklar.
- 5- Mekandaki bedenlerin dizilimine bakarak güç ilişkilerini analiz etmeyi deneyimleyecekler.
- 6- Tarihsel perspektif edinecek ve eleştirel düşünce becerilerini geliştirecekler.
|
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri |
Öğretim: Anlatım, tartışma, bedensel uygulama - 3 saat / hafta Öğrenme: bireysel ve grup okumaları, yazım, gözlem ve pratik görevler. |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 |
Giriş |
|
2 |
Kentsel tasarımın tarihsel eğilimleri (antik çağlardan günümüze) İnsan vücudunun mimarisine ve mekanizmasına giriş Yürüme ve ağırlık üzerine bedensel uygulama |
Verilen makalelerin okunması, verilen videoların izlenmesi, hareket pratiği yapılması ve gözlemlerin yapılması veya paylaşılması |
3 |
Kentsel tasarımın tarihsel eğilimleri (antik çağlardan günümüze) İnsan vücudunun mimarisine ve mekanizmasına giriş Yürüme ve ağırlık üzerine bedensel uygulama |
Verilen makalelerin okunması, verilen videoların izlenmesi, hareket pratiği yapılması ve gözlemlerin yapılması veya paylaşılması |
4 |
Kentsel tasarımın tarihsel eğilimleri (antik çağlardan günümüze) İnsan vücudunun mimarisine ve mekanizmasına giriş Yürüme ve artikülasyon üzerine bedensel uygulama |
Verilen makalelerin okunması, verilen videoların izlenmesi, hareket pratiği yapılması ve gözlemlerin yapılması veya paylaşılması |
5 |
Kentsel tasarımın tarihsel eğilimleri (antik çağlardan günümüze) İnsan vücudunun mimarisine ve mekanizmasına giriş Yürüme ve artikülasyon üzerine bedensel uygulama |
Verilen makalelerin okunması, verilen videoların izlenmesi, hareket pratiği yapılması ve gözlemlerin yapılması veya paylaşılması |
6 |
Kentsel tasarımın tarihsel eğilimleri (antik çağlardan günümüze) İnsan vücudunun mimarisine ve mekanizmasına giriş Yürüme ve tensegrity üzerine bedensel uygulama |
Verilen makalelerin okunması, verilen videoların izlenmesi, hareket pratiği yapılması ve gözlemlerin yapılması veya paylaşılması |
7 |
Kentsel tasarımın tarihsel eğilimleri (antik çağlardan günümüze) İnsan vücudunun mimarisine ve mekanizmasına giriş Yürüme ve tensegrity üzerine bedensel uygulama |
Verilen makalelerin okunması, verilen videoların izlenmesi, hareket pratiği yapılması ve gözlemlerin yapılması veya paylaşılması |
8 |
Yürüyüş teorisi Şehirdeki başlıca fiziksel eylemlerden biri olarak yürümeye ilişkin literatür Bedensel uygulama |
Verilen makalelerin okunması, verilen videoların izlenmesi, hareket pratiği yapılması ve gözlemlerin yapılması veya paylaşılması |
9 |
Yürüyüş teorisi Şehirdeki başlıca fiziksel eylemlerden biri olarak yürümeye ilişkin literatür Bedensel uygulama |
Verilen makalelerin okunması, verilen videoların izlenmesi, hareket pratiği yapılması ve gözlemlerin yapılması veya paylaşılması |
10 |
Jest Literatürü Öğrenciler tarafından getirilen yürüyüş şekilleri ve jestlere ilişkin gözlemlerin değerlendirilmesi Ritim üzerine bedensel uygulama |
Verilen makalelerin okunması, verilen videoların izlenmesi, hareket pratiği yapılması ve gözlemlerin yapılması veya paylaşılması |
11 |
Jest Literatürü Öğrenciler tarafından getirilen yürüyüş şekilleri ve jestlere ilişkin gözlemlerin değerlendirilmesi Ritim üzerine bedensel uygulama |
Verilen makalelerin okunması, verilen videoların izlenmesi, hareket pratiği yapılması ve gözlemlerin yapılması veya paylaşılması |
12 |
Dersler sırasında öğrenciler tarafından getirilen gözlemlerden hareketle kurgulanan bedensel pratik ve kolektif yaratım çalışması Mevcut kentsel mekan tasarımı ve insan hareketlerinin karşılaştırılması |
Verilen makalelerin okunması, verilen videoların izlenmesi, hareket pratiği yapılması ve gözlemlerin yapılması veya paylaşılması |
13 |
Dersler sırasında öğrenciler tarafından getirilen gözlemlerden hareketle kurgulanan bedensel pratik ve kolektif yaratım çalışması Mevcut kentsel mekan tasarımı ve insan hareketlerinin karşılaştırılması |
Verilen makalelerin okunması, verilen videoların izlenmesi, hareket pratiği yapılması ve gözlemlerin yapılması veya paylaşılması |
14 |
Genel değerlendirme |
|
Kadir Has Üniversitesi'nde bir dönem 14 haftadır, 15. ve 16. hafta sınav haftalarıdır.