DERS TANITIM ve UYGULAMA BİLGİLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyıl T+U+L (saat/hafta) Türü (Z / S) Yerel Kredi AKTS
Dilbilime Giriş KHAS 1508 Bahar 03+00+00 Seçmeli 3 5
Akademik Birim: Ortak Dersler Bölümü
Öğrenim Türü: Örgün Eğitim
Ön Koşullar -
Öğrenim Dili: İngilizce
Dersin Düzeyi: Lisans
Dersin Koordinatörü: Nil Tonyalı
Dersin Amacı: Bu derste öğrenciler, öncelikle dil nedir ve neden vardır sorularının cevabını düşüneceklerdir. Farklı dilbilim kuramlarını inceleyerek dilbilimin ana alanları ile ilgili temel bir bilgiye sahip olacaklardır. Öğrenciler tüm dillere ait evrensel dilbilgisi özellikleri konusunda bilinçlendirilir. Kuramsal dilbilim teorilerinden Generative Grammar’ın temel kuramları hakkında fikir sahibi olacaklar. Dilbilim veya ilgili olan psikoloji, antropoloji, bilgisayar mühendisliği, bilişsel bilim gibi alanlar için temel alt yapı oluşturabilecekler.
Dersin İçeriği: Derste öğrenciler dilbilimin temel kavramlarını, terimlerini ve analiz yöntemlerini öğreneceklerdir. Diller arası yapısal faklılıklar ve benzerlikler incelenecektir ve dilin özellikleri üzerine yoğunlaşılacaktır. Öğrencilerin dilbilimin temel kavramlarını tanıyabilmeleri için ve dilin yapısal özelliklerini açıklayabilmeleri için temel dilbilim alanları olan Sesbilim, Biçimbilim, Sözdizim ve Anlambilim alanları incelenecektir ve öğrencilerde dil bilincinin oluşması hedeflenmektedir.
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ):
  • 1- Temel dilbilim kavramları ve terminolojisini anlar
  • 2- Temel seviyede dil verilerini analiz etme yöntemlerini öğrenir
  • 3- Dil ile ilgili oluşmuş inanç ve görüşleri inceler
  • 4- Dil edinimi, toplumda dil ve dil değişimi konularında bilinçlendirilir
  • 5- Dilbilimde problem çözme yetisi edinir ve geliştirir
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri Ders anlatımı & Yazma ve tartışma alıştırmaları ● 60-90 dk. Ders anlatımı ● 90 dk tartışma ve ders içi çalışmalar - ders içi kısa sunumlar - yazılı ödevler - final ödevi sunum - final ödevi


HAFTALIK PROGRAM

HaftaKonularÖn Hazırlık
1 Oryantasyon: Derse giriş
2 Dil Nedir: Dilbilimsel bilgi, yeterlilik ve performans Ders materyalinin okunması, yazma çalışması için ön hazırlık
3 Dil Nedir: Dilbilimsel bilgi, yeterlilik ve performans Ders materyalinin okunması, yazma çalışması için ön hazırlık
4 Beyin ve Dil Ders materyalinin okunması, yazma/sunum çalışması için ön hazırlık
5 Beyin ve Dil Ders materyalinin okunması, yazma/sunum çalışması için ön hazırlık
6 Biçimbilim
7 Sesbilim Ders materyalinin okunması, yazma/sunum çalışması için ön hazırlık
8 Sözdizimi, Anlambilim Ders materyalinin okunması, yazma/sunum çalışması için ön hazırlık
9 Sözdizimi, Anlambilim Ders materyalinin okunması, yazma/sunum çalışması için ön hazırlık
10 Dil Edinimi, Toplumda Dil Ders materyalinin okunması, yazma/sunum çalışması için ön hazırlık
11 Dil Edinimi, Toplumda Dil Ders materyalinin okunması, yazma/sunum çalışması için ön hazırlık
12 Dil Değişimi, Final sunum Ödev teslimi Final sunum
13 Dil Değişimi, Final sunum Ödev teslimi Final sunum
14 Final sunum Final Sunum


ZORUNLU ve ÖNERİLEN OKUMALAR

Fromkin, V., Rodman, R., and Hyams, N. 2003. An Introduction to Language (7th Ed.).
Massachusetts: Wadsworth.


DİĞER KAYNAKLAR

Kalb, Peggy Edersheim. 2013. Why bad English isn’t. Yale Alumni Magazine 76(6).
July/August, 36–41. http://www.yalealumnimagazine.com/articles/3716/why-bad-english-isnt
(2 July 2017).

Zanuttini, Raffaella. 2014. Our language prejudices don’t make no sense. Pacific Standard.
October 22. http: //www.psmag.com/books-and-culture/language-prejudices-dont-
makesense-negative-aks-ask-racist-92881 (2 July 2017).

Zanuttini, Raffaella. 2015. Don’t fear our changing language. Pacific Standard. February 17.
http://www. psmag.com/books-and-culture/dont-fear-our-totally-changing-language (2 July
2017).


DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

Yarıyıl İçi ÇalışmalarıSayıKatkı Payı (%)
Ödev 4 70
Sunum/Jüri 1 15
Diğer Uygulamalar (seminer, stüdyo kritiği, workshop vb.) 7 15
Total: 12 100


İŞ YÜKÜ HESAPLAMASI

EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ders Saati14342
Ödev41248
Sunum/Jüriye Hazırlık177
Diğer Uygulamalara Hazırlık7428
Toplam İş Yükü (saat):125


PROGRAM YETERLİLİKLERİ (PY) ve ÖĞRENME ÇIKTILARI (ÖÇ) İLİŞKİSİ

# PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8
OC1                
OC2                
OC3                
OC4                
OC5