DERS TANITIM ve UYGULAMA BİLGİLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyıl T+U+L (saat/hafta) Türü (Z / S) Yerel Kredi AKTS
Kaygı için Felsefi bir Çare KHAS 1612 Bahar 03+00+00 Seçmeli 3 5
Akademik Birim: Ortak Dersler Bölümü
Öğrenim Türü: Örgün Eğitim
Ön Koşullar Yok
Öğrenim Dili: İngilizce
Dersin Düzeyi: Lisans
Dersin Koordinatörü: - -
Dersin Amacı: Bu dersin amacı, kaygı kavramını incelemenin ve onunla ilişkilenmenin belli başlı yollarını araştırmaktır. Tarihsel izleği içerisinde anlaşıldığı vakit kaygı duygusu, klinik psikolojinin uzmanlığı altında ele alınmadan çok önce, mutluluğun ve tatmin edici bir yaşamın önündeki bir engel olarak karşımıza çıkar. Buna paralel olarak, kaygıya yönelik çözüm de klinik çalışmalardan ziyade “felsefi bir hayatı kucaklama” öğüdünde aranan pratik bir mesele haline gelir. Böylesi bir hayat; yaşam ve ölümün gerçek ilkelerini kavramakla ilişkilendirilmiştir: yaşamdaki kontrol edilebilir ve kontrol dışı olan öğelerin idraki; erdem ve bilgeliğe uygun yaşamın ilkeleri ve kendine has (özgün/otantik) olmanın yolları. Bu ders boyunca kökleri Antikiteye kadar uzanan (Epikürcülük, Stoacılık) ve akabinde varoluşçu felsefe ve psikolojide tekrardan karşımıza çıkan ana izlekler vasıtasıyla kaygı kavramı incelenecek ve bu kavramın gündelik etkileri nesnel ve tarihsel bir bakış açısıyla yeniden değerlendirilecektir.
Dersin İçeriği: • Helenistik felsefenin kaygının üstesinden gelme denemesi (Ataraksiya: zihnin dinginliği yoluyla mutluluğa ulaşmak; kontrol edilebilir içsel zihin durumları ve kontrol edilemeyen dışsal olaylar);
• Kierkegaard, Heidegger ve Freud odağında kaygı nesnesi ile korku nesnesi arasındaki bir karşılaştırma;
• Seçme özgürlüğü kaygının kaynağı mı yoksa çözümü müdür?
• Absürd kavramından otantiklik anlayışına doğru ilerleme
• Otantik yaşamın anahtarı olarak kaygının işlevi: Kaygı özünde kötü müdür?
• İnsan doğası ve varoluşsal çıkmazlar: ölüm, hayatın anlamı, sorumluluk, özgürlük ve yabancılaşma. Bu özsel kaygıların üstesinden gelebilir miyiz? Kaygıdan kurtulmaya/bastırmaya alternatif oluşturacak uzlaşma yöntemleri (Varoluşçu felsefe ve psikanalizin -Irvin Yalom- çözüm yolları)
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ):
  • 1- Gündelik ve bilindik bir kavrama çeşitli biçimlerden yaklaşmayı ve yaklaşımlarını tarihsel ve disiplinler arası bir tarzda yürütmenin yollarını öğrenecekler;
  • 2- Kaygı ve türevi duyguları (korku, can sıkıntısı) analiz edecek ve bu duygular arasındaki farklılıklara dayanan felsefi ve psikolojik çıkarımlarda bulunacaklar;
  • 3- Konuyla ilgili felsefi soruları yanıtlamak üzere edebiyat, felsefe ve psikanalizdeki varoluşsal unsurları – örn. özgürlük, özgür seçim, otantiklik ve kaygı arasındaki ilişki; kaygıya olumlu bir duygu olarak yaklaşmanın anlamı; kaygının sonluluk bağlamındaki dönüştürücü rolü –inceleyecek ve münazara yoluyla tartışacaklar;
  • 4- İnsan doğası ve onun varoluşsal açmazları üzerine: ölüm, hayatın anlamı, sorumluluk, özgürlük ve yabancılaşma gibi felsefi fikir ve konularda aktif bir tartışma yürütecekler;
  • 5- Varoluşçu felsefe ve psikolojinin bizzat hayatlarımız üzerindeki etkilerine ve bizlere sunabilecekleri olanaklara dair genel görüşler üreteceklerdir.
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri Ders anlatımı & tartışma ve yazma alıştırmaları ● 60-90 dk. Ders anlatımı ● 60 dk tartışma ve yazma alıştırmaları ● 15 dk. Ders içi okuma veya video içeriği


HAFTALIK PROGRAM

HaftaKonularÖn Hazırlık
1 Ders çizelgesi ve kaygı kavramının tanıtımı
2 Kaygı üzerine ana temalar Ders materyalinin okunması, yazma çalışması için ön hazırlık
3 Helenistik felsefe ve kaygıdan arınmış bir zihin Ders materyalinin okunması, yazma çalışması için ön hazırlık
4 Beden ve zihin düalizmi Ders materyalinin okunması, yazma çalışması için ön hazırlık
5 Schopenhauer ve yaşam istenci Ders materyalinin okunması, yazma çalışması için ön hazırlık
6 Kierkegaard felsefesinde İman Şövalyesi anlatımı Ders materyalinin okunması, yazma çalışması için ön hazırlık
7 Bahar tatili
8 Grup Ödevi, Münazara Münazaraya hazırlık
9 Heidegger felsefesinde kaygının ölümle ilişkisi Ders materyalinin okunması, yazma çalışması için ön hazırlık
10 Sartre ve bulantı Ders materyalinin okunması, yazma çalışması için ön hazırlık
11 Freud ve Psikanalitik Yaklaşım Ders materyalinin okunması, yazma çalışması için ön hazırlık
12 Irvin Yalom’un Varoluşsal Psikanalizm Öğretisi Ders materyalinin okunması, yazma çalışması için ön hazırlık
13 Kaygı dolayımında kurulacak otantik yaşam Ders materyalinin okunması, yazma çalışması için ön hazırlık
14 Genel Tekrar Kolaj çalışması için ön hazırlık


ZORUNLU ve ÖNERİLEN OKUMALAR

Borges, J. L. (1971). The Aleph and other stories: 1933-1969. Bantam Books.

Camus, A. (1991) The Myth of Sisyphus and Other Essays (Justin O'Brien, Trans.). Vintage Books. (Original work published 1942).

Descartes, R. (1901) Meditations on First Philosophy (J. Veitch, Trans.). The Classical Library.

______. (2015) The Passions of the Soul and Other Late Philosophical Writings (M. Moriarty, Trans.). Oxford University Press.

Freud, S. (1976). Introductory lectures on psycho-analysis (J. Strachey, Trans.). Penguin Books. (Original work published 1916-17).

Kennedy, V. A Stoic response to anxiety. Dailystoic. https://dailystoic.com/anxiety/

Kierkegaard, S. (1941). Fear and Trembling (W. Lowrie, Trans.). Princeton University Press. (Original work published 1843).

Plato. (2008). Symposium (M. C. Howatson Ed. & Trans.). Cambridge University Press.

Sartre, J. P. (2013) Nausea (L. Alexander, Trans.). New Directions Paperbook.

Schopenhauer, A. (2010). The world as will and representation (Vol. 1). Cambridge University Press. (Original work published 1818).

Seneca. (2010). Selected Letters (E. Fantham, Trans.). Oxford University Press.

Yalom, I. (2008). Staring at the sun: Overcoming the terror of death. Jossey-Bass.


DİĞER KAYNAKLAR

Jonze, S. (1999). Being John Malkovich [Film]. Gramercy Pictures; Propaganda Films; Single Cell Pictures.
Linklater, R. (2001). Waking Life [Film]. Fox Searchlight Pictures.


DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

Yarıyıl İçi ÇalışmalarıSayıKatkı Payı (%)
Katılım 1 10
Ödev 4 20
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar 1 30
Final Sınavı 1 40
Total: 7 100


İŞ YÜKÜ HESAPLAMASI

EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ders Saati14342
Ödev4520
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler12448
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar155
Final Sınavı11010
Toplam İş Yükü (saat):125


PROGRAM YETERLİLİKLERİ (PY) ve ÖĞRENME ÇIKTILARI (ÖÇ) İLİŞKİSİ

# PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8
OC1                
OC2                
OC3                
OC4                
OC5