Dersin Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U+L (saat/hafta) | Türü (Z / S) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
Kaygı için Felsefi bir Çare | KHAS 1612 | Bahar | 03+00+00 | Seçmeli | 3 | 5 |
Akademik Birim: | Ortak Dersler Bölümü |
Öğrenim Türü: | Örgün Eğitim |
Ön Koşullar | Yok |
Öğrenim Dili: | İngilizce |
Dersin Düzeyi: | Lisans |
Dersin Koordinatörü: | - - |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı, kaygı kavramını incelemenin ve onunla ilişkilenmenin belli başlı yollarını araştırmaktır. Tarihsel izleği içerisinde anlaşıldığı vakit kaygı duygusu, klinik psikolojinin uzmanlığı altında ele alınmadan çok önce, mutluluğun ve tatmin edici bir yaşamın önündeki bir engel olarak karşımıza çıkar. Buna paralel olarak, kaygıya yönelik çözüm de klinik çalışmalardan ziyade “felsefi bir hayatı kucaklama” öğüdünde aranan pratik bir mesele haline gelir. Böylesi bir hayat; yaşam ve ölümün gerçek ilkelerini kavramakla ilişkilendirilmiştir: yaşamdaki kontrol edilebilir ve kontrol dışı olan öğelerin idraki; erdem ve bilgeliğe uygun yaşamın ilkeleri ve kendine has (özgün/otantik) olmanın yolları. Bu ders boyunca kökleri Antikiteye kadar uzanan (Epikürcülük, Stoacılık) ve akabinde varoluşçu felsefe ve psikolojide tekrardan karşımıza çıkan ana izlekler vasıtasıyla kaygı kavramı incelenecek ve bu kavramın gündelik etkileri nesnel ve tarihsel bir bakış açısıyla yeniden değerlendirilecektir. |
Dersin İçeriği: | • Helenistik felsefenin kaygının üstesinden gelme denemesi (Ataraksiya: zihnin dinginliği yoluyla mutluluğa ulaşmak; kontrol edilebilir içsel zihin durumları ve kontrol edilemeyen dışsal olaylar); • Kierkegaard, Heidegger ve Freud odağında kaygı nesnesi ile korku nesnesi arasındaki bir karşılaştırma; • Seçme özgürlüğü kaygının kaynağı mı yoksa çözümü müdür? • Absürd kavramından otantiklik anlayışına doğru ilerleme • Otantik yaşamın anahtarı olarak kaygının işlevi: Kaygı özünde kötü müdür? • İnsan doğası ve varoluşsal çıkmazlar: ölüm, hayatın anlamı, sorumluluk, özgürlük ve yabancılaşma. Bu özsel kaygıların üstesinden gelebilir miyiz? Kaygıdan kurtulmaya/bastırmaya alternatif oluşturacak uzlaşma yöntemleri (Varoluşçu felsefe ve psikanalizin -Irvin Yalom- çözüm yolları) |
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ): |
|
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri | Ders anlatımı & tartışma ve yazma alıştırmaları ● 60-90 dk. Ders anlatımı ● 60 dk tartışma ve yazma alıştırmaları ● 15 dk. Ders içi okuma veya video içeriği |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Ders çizelgesi ve kaygı kavramının tanıtımı | |
2 | Kaygı üzerine ana temalar | Ders materyalinin okunması, yazma çalışması için ön hazırlık |
3 | Helenistik felsefe ve kaygıdan arınmış bir zihin | Ders materyalinin okunması, yazma çalışması için ön hazırlık |
4 | Beden ve zihin düalizmi | Ders materyalinin okunması, yazma çalışması için ön hazırlık |
5 | Schopenhauer ve yaşam istenci | Ders materyalinin okunması, yazma çalışması için ön hazırlık |
6 | Kierkegaard felsefesinde İman Şövalyesi anlatımı | Ders materyalinin okunması, yazma çalışması için ön hazırlık |
7 | Bahar tatili | |
8 | Grup Ödevi, Münazara | Münazaraya hazırlık |
9 | Heidegger felsefesinde kaygının ölümle ilişkisi | Ders materyalinin okunması, yazma çalışması için ön hazırlık |
10 | Sartre ve bulantı | Ders materyalinin okunması, yazma çalışması için ön hazırlık |
11 | Freud ve Psikanalitik Yaklaşım | Ders materyalinin okunması, yazma çalışması için ön hazırlık |
12 | Irvin Yalom’un Varoluşsal Psikanalizm Öğretisi | Ders materyalinin okunması, yazma çalışması için ön hazırlık |
13 | Kaygı dolayımında kurulacak otantik yaşam | Ders materyalinin okunması, yazma çalışması için ön hazırlık |
14 | Genel Tekrar | Kolaj çalışması için ön hazırlık |
Borges, J. L. (1971). The Aleph and other stories: 1933-1969. Bantam Books. Camus, A. (1991) The Myth of Sisyphus and Other Essays (Justin O'Brien, Trans.). Vintage Books. (Original work published 1942). Descartes, R. (1901) Meditations on First Philosophy (J. Veitch, Trans.). The Classical Library. ______. (2015) The Passions of the Soul and Other Late Philosophical Writings (M. Moriarty, Trans.). Oxford University Press. Freud, S. (1976). Introductory lectures on psycho-analysis (J. Strachey, Trans.). Penguin Books. (Original work published 1916-17). Kennedy, V. A Stoic response to anxiety. Dailystoic. https://dailystoic.com/anxiety/ Kierkegaard, S. (1941). Fear and Trembling (W. Lowrie, Trans.). Princeton University Press. (Original work published 1843). Plato. (2008). Symposium (M. C. Howatson Ed. & Trans.). Cambridge University Press. Sartre, J. P. (2013) Nausea (L. Alexander, Trans.). New Directions Paperbook. Schopenhauer, A. (2010). The world as will and representation (Vol. 1). Cambridge University Press. (Original work published 1818). Seneca. (2010). Selected Letters (E. Fantham, Trans.). Oxford University Press. Yalom, I. (2008). Staring at the sun: Overcoming the terror of death. Jossey-Bass. |
Jonze, S. (1999). Being John Malkovich [Film]. Gramercy Pictures; Propaganda Films; Single Cell Pictures. Linklater, R. (2001). Waking Life [Film]. Fox Searchlight Pictures. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Sayı | Katkı Payı (%) |
---|---|---|
Katılım | 1 | 10 |
Ödev | 4 | 20 |
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar | 1 | 30 |
Final Sınavı | 1 | 40 |
Total: | 7 | 100 |
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Ödev | 4 | 5 | 20 |
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler | 12 | 4 | 48 |
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar | 1 | 5 | 5 |
Final Sınavı | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü (saat): | 125 |
# | PY1 | PY2 | PY3 | PY4 | PY5 | PY6 | PY7 | PY8 | PY9 | PY10 | PY11 | PY12 | PY13 |
OC1 | |||||||||||||
OC2 | |||||||||||||
OC3 | |||||||||||||
OC4 | |||||||||||||
OC5 |