DERS TANITIM ve UYGULAMA BİLGİLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyıl T+U+L (saat/hafta) Türü (Z / S) Yerel Kredi AKTS
Siyaset Felsefesi: Temel Değerler ve Fikirler KHAS 1616 Bahar 03+00+00 Seçmeli 3 5
Akademik Birim: Ortak Dersler Bölümü
Öğrenim Türü: Örgün Eğitim
Ön Koşullar Yok
Öğrenim Dili: İngilizce
Dersin Düzeyi: Lisans
Dersin Koordinatörü: TUĞBA SEVİNÇ YÜCEL
Dersin Amacı: Bu derste öğrenciler, özgürlük, eşitlik, adalet gibi siyaset felsefesindeki temel değerleri ve bu değerleri pratikte yorumlamanın ve dengelemenin farklı yollarını öğreneceklerdir. Öğrencileri siyaset felsefesinin temel kavramları ve sorunları konusunda eğiterek, ders aynı zamanda öğrencilerin siyasi tartışmanın temel unsurlarını incelemelerine ve değerlendirmelerine yardımcı olur, böylece günlük yaşamdaki önemli siyasi pozisyonların artılarını ve eksilerini görebilirler. Örneğin, dağıtımla ilgili soruları ve kamu politikası kararlarını değerlendirecekleri zaman (örneğin, devlet bursunu kim alacak: yoksullar, göçmenler, engelliler, dezavantajlılar, en çalışkanlar vb.) sorunu hakediş, ihtiyaç ve hak gibi politik kavramlarla değerlendirmek.
Dersin İçeriği: Ders, öğrencilere (1) siyasi özgürlük (negatif, pozitif, cumhuriyetçi), (2) eşitlik (fırsat eşitliği, siyasi eşitlik, maddi eşitlik, hakkaniyet ve şans eşitliği), (3) adalet (yetki, ihtiyaç, tanınma, adalet, pozitif ayrımcılık) ve (4) güç ve meşruiyet gibi kavramları tanıtacaktır. Bu temel kavramları öğrenmek, öğrencilerin vatandaş olarak statülerini ve devlet gücünün sınırlandırılması sorununu anlamada daha geniş bir bakış açısı geliştirmelerini sağlayacaktır. Kurs aynı zamanda göçmenlik, pozitif ayrımcılık, isyan ve nefret söylemi gibi konuları da tartışacaktır.
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ):
  • 1- Başlıca siyasi değerleri ve fikirleri tanımlayabilecek
  • 2- Siyaset felsefesinin temel sorunlarını saptar ve çözümler
  • 3- Siyasi değerlerin sıklıkla çatıştığı ve siyaset felsefesinin başlıca görevinin bu değerleri tartmanın bir yolunu bulmak olduğu gerçeğini görür
  • 4- Filozofların görüşlerini felsefi metinlerde ifade edildiği şekliyle yorumlar, özetler ve başka kelimelerle ifade eder
  • 5- Felsefenin mantıksal ve eleştirel düşünme yöntemlerini, filozofların siyaset felsefesindeki sorunları çözme girişimlerini analiz etmek ve değerlendirmek için kullanır
  • 6- Siyasi konularda kendi görüşlerini açık, mantıklı ve özlü bir şekilde ifade etmek ve desteklemek
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri Ders Anlatımı & Yazma-Tartışma-Q-A Oturumları ● 60-90 dk. haftalık ders anlatımı ● Haftada 90 dakika tartışma ve yazma Yazma Oturumları ● Tek tek tamamlanan eşzamanlı yazma görevleri ● 1. Kısa değerlendirme yazıları, 2. Poster sunumu, 3. Sözlü münazara, 4. Münazara hazırlama çalışma sayfası, 5. Münazara izleme formları


HAFTALIK PROGRAM

HaftaKonularÖn Hazırlık
1 Ders çizelgesi ve ders konusuna giriş
2 Hobbes ve doğal durum Ders materyalinin okunması, yazma çalışması için ön hazırlık
3 Rousseau, doğal durum-medeniyet ve eşitsizliğin kökenleri Ders materyalinin okunması, yazma çalışması için ön hazırlık
4 Locke ve devlet gücünün sınırlandırılması Ders materyalinin okunması, yazma çalışması için ön hazırlık
5 Konuşma özgürlüğü üzerine Kant ve Mill, nefret söylemi Konuşma özgürlüğü üzerine Kant ve Mill, nefret söylemi
6 Poster sunumu Poster hazırlığı
7 Vize haftası Sözlü tartışma için makale araştırması
8 Negatif, pozitif ve cumhuriyetçi özgürlük anlayışları Ders materyalinin okunması, yazma çalışması için ön hazırlık
9 Zorlama, tahakküm, baskı kavramları Ders materyalinin okunması, yazma çalışması için ön hazırlık
10 Münazaraya giriş Ders materyalinin okunması, yazma çalışması için ön hazırlık
11 Yeniden dağıtım adaleti ve pozitif ayrımcılık Ders materyalinin okunması, yazma çalışması için ön hazırlık
12 Uluslararası adalet: göç Ders materyalinin okunması, yazma çalışması için ön hazırlık
13 Münazara-1 Münazara hazırlığı
14 Münazara-2 Münazara hazırlığı


ZORUNLU ve ÖNERİLEN OKUMALAR

John Christman, Social and Political Philosophy: Routledge Contemporary Introductions to Philosophy.
Colin Bird, An Introduction to Political Philosophy, Cambridge Introductions to Philosophy
Immanuel Kant, What is Enlightenment?
J.J. Rousseau, Discourse on the origins of inequality
Locke, Second Treatise of Government
Mill, On liberty
Rawls, A Theory of Justice
I.M. Young, Justice, and the politics of difference


DİĞER KAYNAKLAR



DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

Yarıyıl İçi ÇalışmalarıSayıKatkı Payı (%)
Uygulama 10 40
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar 1 30
Final Sınavı 1 30
Total: 12 100


İŞ YÜKÜ HESAPLAMASI

EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ders Saati14342
Uygulama10220
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler10220
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar12020
Final Sınavı12323
Toplam İş Yükü (saat):125


PROGRAM YETERLİLİKLERİ (PY) ve ÖĞRENME ÇIKTILARI (ÖÇ) İLİŞKİSİ

# PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12
OC1                        
OC2                        
OC3                        
OC4                        
OC5                        
OC6