DERS TANITIM ve UYGULAMA BİLGİLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyıl T+U+L (saat/hafta) Türü (Z / S) Yerel Kredi AKTS
Osmanlı İmparatorluğu'nda Reform ve Değişim (1700-1922) KHAS 1338 Bahar 03+00+00 Seçmeli 3 5
Akademik Birim: Ortak Dersler Bölümü
Öğrenim Türü: Örgün Eğitim
Ön Koşullar -
Öğrenim Dili: İngilizce
Dersin Düzeyi: Lisans
Dersin Koordinatörü: - -
Dersin Amacı: Bu ders Osmanlı siyasi düzeninin dönüşümünü 1700-1922 yılları arasında gerçekleştirilen reformlara odaklanarak incelemektedir. Bu dönemde Avrupa’nın Osmanlı İmparatorluğu üzerindeki baskı giderek artmış ve bu durum Osmanlı İmparatorluğu’nu siyasi ve ekonomik reformlar yapmaya teşvik etmiştir. Bu dersin iki temel amacı bulunmaktadır: İlk olarak, Osmanlı İmparatorluğu’nun çözülmesi kaçınılmaz bir son değildi. Osmanlı İmparatorluğu 18 ve 20. Yüzyıl arasında siyasi sistemini küresel değişimlere uygun olarak dönüştürme konusunda oldukça önemli adımlar atmıştı. İkinci olarak ise Osmanlı İmparatorluğu’ndaki siyasi değişim sadece ‘Batı’ kaynaklı değildi. Osmanlılar, Batı Avrupa ve başka imparatorluklarla giderek daha fazla etkileşime girse de, Osmanlı’nın gerçekleştirdiği reformlar Batı’da yaşanan değişimlerin basit bir kopyası değildi. Bunun yerine, küresel gelişmeleri takip ederek Osmanlı’nın politik sistemini iç ve dış problemlerin gerektirdiği şekilde uyarladılar. Bu dersin sonunda öğrenciler, küresel gelişmelerle bağlantılı olarak Osmanlı siyasi değişimine dair bir anlayış geliştirecek ve Osmanlı reformlarının ayırt edici özelliklerini tanımlayabilecekler.
Dersin İçeriği: Bu derste incelenecek konular şöyledir: Nizâm-ı Cedid reformları, Balkanlar'da milliyetçiliğin yükselişi, Tanzimat döneminin merkeziyetçilik girişimleri, anayasal hareketin yükselişi, Jön Türklerin ortaya çıkışı, İttihat ve Terakki'nin yükselişi ve 1908 devrimi. Bu ders boyunca öğrenciler, Osmanlı'nın kendine özgü siyasi, sosyal ve kültürel pratiklerini modern devletin oluşumu ve kapitalizmin doğuşu gibi makro ölçekli değişimlerle nasıl harmanladığını öğreneceklerdir.
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ):
  • 1- Osmanlı Ortadoğu'sunun kökenlerini ve tarihini çözümleyecekler
  • 2- Osmanlı Ortadoğu'sundaki siyasi, ekonomik ve sosyal değişimleri küresel değişimlerle bağlantılı olarak değerlendirecekler
  • 3- Sosyoloji, antropoloji ve ekonomi ile birlikte daha disiplinlerarası bir bakış açısı kazanacaklar.
  • 4- Batı”yı Ortadoğu'daki tek değişim kaynağı olarak gören Avrupa merkezci yaklaşımların problemlerini kavrayacaklar.
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri Öğretim: Çeşitli birincil ve ikincil kaynaklara dayalı dersler ve sınıf içi tartışmalar • Haftada 100 dakika ders • 50 dakikalık tartışma Öğrenme: Sınıf içi okuma ve yazma çalışmaları hem bireysel hem de grup olarak gerçekleştirilir. Bireysel konuşmalar ve grup tartışmaları.


HAFTALIK PROGRAM

HaftaKonularÖn Hazırlık
1 Giriş ve tanışma
2 19. Yüzyılın şafağında Osmanlı Devleti Ders materyalinin okunması, sınıfta gerçekleştirilecek tartışma için hazırlık
3 Elitlerin Ağları, Muhalefet ve İktidar Mücadelesi Ders materyalinin okunması, sınıfta gerçekleştirilecek tartışma için hazırlık
4 Değişimin Dinamikleri: Modernleşme mi, Batılılaşma mı? Ders materyalinin okunması, sınıfta gerçekleştirilecek tartışma için hazırlık
5 Mehmed Ali Paşa: Sadık bir hizmetkâr mı, Mısır milliyetçisi mi? Ders materyalinin okunması, sınıfta gerçekleştirilecek tartışma için hazırlık
6 Sanayileşen Dünyada Osmanlılar Ders materyalinin okunması, sınıfta gerçekleştirilecek tartışma için hazırlık
7 Tanzimat Döneminde Osmanlı Toplumu Ders materyalinin okunması, sınıfta gerçekleştirilecek tartışma için hazırlık
8 Araştırma Haftası Grup sunumları için hazırlık
9 Göç, Yerinden Etme ve Mülksüzleştirme Ders materyalinin okunması, sınıfta gerçekleştirilecek tartışma için hazırlık
10 II. Abdülhamid: Büyük modernleşmeci mi, Doğulu bir despot mu? Ders materyalinin okunması, sınıfta gerçekleştirilecek tartışma için hazırlık
11 Genç Türkler ve İttihat ve Terakki Cemiyeti Ders materyalinin okunması, sınıfta gerçekleştirilecek tartışma için hazırlık
12 Osmanlı İmparatorluğu’nda 1908 Devrimi Ders materyalinin okunması, sınıfta gerçekleştirilecek tartışma için hazırlık
13 Osmanlı İmparatorluğu’nda Nüfus Mühendisliği Ders materyalinin okunması, sınıfta gerçekleştirilecek tartışma için hazırlık
14 Birinci Dünya Savaşı ve Osmanlıların Rolü Ders materyalinin okunması, sınıfta gerçekleştirilecek tartışma için hazırlık


ZORUNLU ve ÖNERİLEN OKUMALAR

Ali Yaycıoğlu, Partners of the Empire: The Crisis of the Ottoman Order in the Age of Revolutions (Standford: Stanford University Press, 2016): 17-38.

Karen Barkey, Empire of Difference: The Ottomans in a Comparative Perspective (Cambridge: Cambridge University Press, 2008): 242-62.

Şükrü Hanioğlu, A Brief History of the Late Ottoman Empire (Princeton& Oxford: Princeton University Press) (Chapter 3)

Khaled Fahmy, All the Pasha’s Men: Mehmed Ali, His Army and the Making of Modern Egypt (Cairo: The American University Press in Cairo, 1997). “Chapter 1, Between Sultan and vali: Syria and the nature of Mehmed Ali’s military expansion.”

Şevket Pamuk, Uneven Centuries: Economic Development of Turkey since 1820 (Princeton, Oxford: Princeton University Press, 2018). Chapter 5 “Opening to Foreign Trade and Investment.”

Ueno Masayuki. “For the Fatherland and the State”: Armenians Negotiate the Tanzimat Reforms.” International Journal of Middle East Studies 45, no. 01 (2013): 93-109

E. Attila Aytekin, “Tax Revolts During the Tanzimat Period (1839-1876) and Before the Young Turk Revolution (1904-1908): Popular Protest and State Formation in the Late Ottoman Empire,” The Journal of Policy History 25, no.3 (2013): 308-333.

Dawn Chatty, Displacement and Dispossession in the Modern Middle East (New York: Cambridge University Press, 2010. Chapter 3 (pp.91-108)

Şükrü Hanioğlu, A Brief History of the Late Ottoman Empire (Princeton& Oxford: Princeton University Press) (Chapter 5).

Erik Jan Zurcher, The Young Turk Legacy and Nation Building from the Ottoman Empire to Atatürk’s Turkey (London: I.B. Tauris, 2010) (Chapter 8).
Recommended: William L. Cleveland, A History of Modern Middle East (Boulder: Westview Press, 2000): 130-40.

Bozarslan, Hamit. “The Ottomanism of the Non-Turkish Groups: The Arabs and the Kurds after 1908.” Die Welt Des Islams 56, no. 3/4 (2016): 317–35. http://www.jstor.org/stable/24893996.

Recommended: Nader Sohrabi, Global Waves, “Local Actors: What Young Turks Knew about Other Revolutions and Why It Mattered,” Comparative Studies in Society and History, vol.44, no.1 (January 2002), p. 45-59.

Uğur Ümit Üngör, The Making of Modern Turkey: Nation and State in Eastern Anatolia (New York: Oxford University Press, 2011). Chapter I “Nationalism and Population Politics in the Late Ottoman Empire.”

Eugene Rogan, The Fall of the Ottomans: The Great War in the Middle East (New York: Basic Books, 2015). Chapter 2 “The Peace Before the Great War” & Chapter 3 “A Global Call to Arms”

Yiğit Akın, When the War Came Home: Ottomans’ Great War and the Devastation of an Empire (Stanford: Stanford University Press, 2018). Chapter 5 “In the Home: Wives and Mothers”


DİĞER KAYNAKLAR



DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

Yarıyıl İçi ÇalışmalarıSayıKatkı Payı (%)
Katılım 1 15
Ödev 2 10
Sunum/Jüri 1 25
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar 5 10
Final Sınavı 1 40
Total: 10 100


İŞ YÜKÜ HESAPLAMASI

EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ders Saati14342
Ödev23.57
Sunum/Jüriye Hazırlık11515
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler12336
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar515
Final Sınavı12020
Toplam İş Yükü (saat):125


PROGRAM YETERLİLİKLERİ (PY) ve ÖĞRENME ÇIKTILARI (ÖÇ) İLİŞKİSİ

# PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11
OC1                      
OC2                      
OC3                      
OC4