Dersin Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U+L (saat/hafta) | Türü (Z / S) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
Sosyal Bilimlerde Anahtar Kavramlar: Klasik Dönem | COMM 303 | Güz | 03+00+00 | Seçmeli | 3 | 6 |
Akademik Birim: | Yeni Medya |
Öğrenim Türü: | Örgün Eğitim |
Ön Koşullar | Yok |
Öğrenim Dili: | İngilizce |
Dersin Düzeyi: | Lisans |
Dersin Koordinatörü: | Aylin Sunam & Özer BEREKET |
Dersin Amacı: | Öğrencilerin: • Beşeri ve sosyal bilimlerdeki başlıca kavramları öğrenmeleri, • Bu kavramlara dayanan ve onlardan faydalanan sosyal bilimlere ait kuramlarla tanışık olmaları • Kurumsal olarak çerçevelenmiş ve zaman ve mekan içinde değişen konseptlere dair bir anlayış geliştirmeleri, • Eleştirel düşünme ve analiz edebilme kapasitesi geliştirmeleri, • Konuya dair başlıca okumaları yapabilme ve hem sözlü hem de yazılı olarak argüman oluşturabilmeleri, • Temel Beşeri/Sosyal bilim araştırma metotlarıyla tanışıp uygulamaları beklenmektedir. |
Dersin İçeriği: | Bu ders öğrencilerin dört yıllık üniversite eğitimleri süresince karşılacakları uygarlık, tarih, zaman, mekan, mitler, din, birey, toplum, aile, devlet, ulus, ırk, toplumsal cinsiyet, kültür, küreselleşme gibi kavramların içerikleri ve sosyal bağlamlarına odaklanır. Neredeyse kronolojik bir sıra izlenerek, bu ders özellikle 17., 18. ve 19. yüzyılda şekillenen kavramsallaştırmalara odaklanarak öğrencilerin kavramları tarihi bağlamları ve entelektüel şartları içinde anlamalarına olanak verecektir. Kapsayıcı tema uygarlığı ve farklı uygarlık nosyonlarını nasıl anladığımızı görmek ve dünyayı nasıl algıladığımız günlük pratiklerimizi nasıl oluşturduğumuzu kavramaktır. Ders bilimsel, dinsel ve mitlere özgü başlangıç hikayelerinden 20.yy’ın başlarına kadar olan dönemleri kapsayacaktır. Öğrenciler birincil ve ikincil kaynaklardan yaptıkları okumalardan ve izledikleri tarih, aile, din, şehir ve/veya ulus izleği etrafında dönen belgeseller ve/veya uzun metrajlı filmlerden derslerde işlenen kavramlar göz önünde bulundurularak faydalanacaklardır. Dersin uygulamalı iki yönü bulunmaktadır: 1) başlangıç düzeyinde araştırma yöntemleri ile tanışarak kentte belirlenen mekanlarda araştırmalar yapmak ve sonuçlarını raporlamak, 2) düzenlenecek forumlar üzerinden yaptıkları okuma ve tartışmalar hakkındaki düşüncelerini etkileşimli olarak paylaşmak. |
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ): |
|
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri | Ders temel olarak kısa konu anlatımları ve tartışma oturumlarından oluşmaktadır. Tartışma oturumlarında aktif katılım zorunludur. Müfredattaki okumalar konu anlatımları ve tartışma oturumlarını tamamlayacak şekilde hazırlanmıştır. Öğrencilerden ders materyallerini okumuş olmaları, derse gelmeden konu ile ilgili açılan foruma yorum yazmaları ve tartışma oturumlarında bu okumalar hakkındaki düşüncelerini belirtmeleri beklenmektedir. Öğrencilerden ayrıca Araştırma Haftalarında ayrıntıları tartışılacak araştırmaları gerçekleştirmeleri ve raporlamaları beklenmektedir. Dersi başarıyla tamamlamak için gerekli son koşul ise yapılan araştırmalardan ve ders okuma ve konu anlatılarından kalkarak sentetik bir dönem projesi olacaktır. Dönem projesi ve araştırma ödevleri hakkında ayrıntılı bilgi sınıfta verilecektir. Dersler süresince film gösterimleri yapılabilir. Öğrencilerin film gösterimlerine katılımları zorunludur. Ders sonunda harf notlarına temel olacak dağılım: • Katılım % 20 • Forumlar % 30 • Araştırma Raporları % 30 • Dönem Projesi % 20 |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tanışma ve Ders Planı | |
2 | Köken Hikayeleri | Leeming, David (with Margaret Leeming), A Dictionary of Creation Myths, selections. Gribbin, John, Science: A History, selections. Film: Vikings (TV Series, Created by Michael Hirst, 2012 / S01E08) |
3 | Araştırma Haftası (1): Veri Toplamak/Veriyi Sınıflandırmak | Ödev & Tartışma |
4 | Tarihte Şehir | Childe, V. Gordon, “The Urban Revolution,” in The City Reader, Richard. T. LeGates and Frederic Stout (eds.). Film: Metropolis (Fritz Lang, 1927) |
5 | Antik Yunan’dan Öğrenmek | Kitto, H. D. F., “The Polis,” in The City Reader, Richard. T. LeGates and Frederic Stout (eds.). Film: Spartacus (Stanley Kubrick, 1960) Araştırma Raporu (1)/Teslim |
6 | Araştırma Haftası (2): Envanter Çıkartmak/Not Almak | Ödev & Tartışma |
7 | Zaman ve Evrensel İlerleme | J. G. Herder, On World History: An Anthology, Hans Adler and Ernest A. Menze (eds.), selections. Film: The Man from Earth (Richard Schenkman, 2007) |
8 | Din ve Reform | K. Armstrong, Islam: A Short History, selections. D. MacCulloch, A History of Christianity, selections. Film: Message (Moustapha Akkad, 1976 |
9 | Tören ve Ritüel | Turner, V., Abrahams, R. D., Harris, A. (1969). The Ritual Process, selections. Film: Rite of Spring (Music: Igor Stravinsky, Choreography: Pina Bausch, 1975) Araştırma Raporu (2)/Teslim |
10 | Araştırma Haftası (3): Arşivde Soruşturma | Ödev & Tartışma |
11 | Ailenin Tarihi | Engels, Friedrich, The Origin of the Family, Private Property and the State, selections. Film: Mansoon Wedding (Mira Nair, 2002) |
12 | Para Ekonomisi, Hediye Ekonomisi | Smith, Adam, Wealth of Nations, selections. Mauss, Marcel, The Gift, selections. Film: The Other Boleyn Girl (Justin Chadwick, 2008) |
13 | Eşitsizliğin Kökenleri | Rousseau, Jean-Jacques, Discourse on the Origins of Inequality, selections. Film: Kapıcılar Kralı (Zeki Ökten, 1976) Araştırma Raporu (3)/Teslim |
14 | Değerlendirme | Final Projesi |
Bütün ders materyalleri Learn ve Bilgi Merkezi üzerinden erişilebilir olacaktır. Williams, Raymond. Keywords: A Vocabulary of Culture and Society |
Filmler ve gazete ve dergilerden güncel okumalar. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Sayı | Katkı Payı (%) |
---|---|---|
Katılım | 1 | 20 |
Uygulama | 3 | 30 |
Proje | 1 | 20 |
Diğer Uygulamalar (seminer, stüdyo kritiği, workshop vb.) | 10 | 30 |
Total: | 15 | 100 |
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Uygulama | 3 | 15 | 45 |
Proje | 1 | 15 | 15 |
Diğer Uygulamalara Hazırlık | 10 | 1 | 10 |
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler | 1 | 38 | 38 |
Toplam İş Yükü (saat): | 150 |
# | PY1 | PY2 | PY3 | PY4 | PY5 | PY6 | PY7 | PY8 | PY9 |
OC1 | |||||||||
OC2 | |||||||||
OC3 | |||||||||
OC4 | |||||||||
OC5 | |||||||||
OC6 |