Dersin Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U+L (saat/hafta) | Türü (Z / S) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
Sosyal Bilimlerde Anahtar Kavramlar: Yeni Zamanlar | COMM 304 | Bahar | 03+00+00 | Seçmeli | 3 | 6 |
Akademik Birim: | Yeni Medya |
Öğrenim Türü: | Örgün Eğitim |
Ön Koşullar | Yok |
Öğrenim Dili: | İngilizce |
Dersin Düzeyi: | Lisans |
Dersin Koordinatörü: | Levent SOYSAL |
Dersin Amacı: | Öğrencilerin: • Beşeri ve sosyal bilimlerdeki başlıca kavramları öğrenmeleri, • Bu kavramlara dayanan ve onlardan faydalanan sosyal bilimlere ait kuramlarla tanışık olmaları • Kurumsal olarak çerçevelenmiş ve zaman ve mekan içinde değişen konseptlere dair bir anlayış geliştirmeleri, • Eleştirel düşünme ve analiz edebilme kapasitesi geliştirmeleri, • Konuya dair başlıca okumaları yapabilme ve hem sözlü hem de yazılı olarak argüman oluşturabilmeleri, • Temel Beşeri/Sosyal bilim araştırma metotlarıyla tanışıp uygulamaları beklenmektedir. |
Dersin İçeriği: | Bu ders öğrencilerin dört yıllık üniversite eğitimleri süresince karşılacakları uygarlık, tarih, zaman, mekan, mitler, din, birey, toplum, aile, devlet, ulus, ırk, toplumsal cinsiyet, kültür, küreselleşme gibi kavramların içerikleri ve sosyal bağlamlarına odaklanır. Neredeyse kronolojik bir sıra izlenerek, bu ders özellikle 20. ve 21. yüzyılda şekillenen kavramsallaştırmalara odaklanarak öğrencilerin kavramları tarihi bağlamları ve entelektüel şartları içinde anlamalarına olanak verecektir. Kapsayıcı tema uygarlığı ve farklı uygarlık nosyonlarını nasıl anladığımızı görmek ve dünyayı nasıl algıladığımız günlük pratiklerimizi nasıl oluşturduğumuzu kavramaktır. Ders 20.yy’ın başlarından bugüne kadar olan dönemleri kapsayacaktır. Öğrenciler birincil ve ikincil kaynaklardan yaptıkları okumalardan ve izledikleri tarih, aile, din, şehir ve/veya ulus izleği etrafında dönen belgeseller ve/veya uzun metrajlı filmlerden derslerde işlenen kavramlar göz önünde bulundurularak faydalanacaklardır. Dersin uygulamalı iki yönü bulunmaktadır: 1) başlangıç düzeyinde araştırma yöntemleri ile tanışarak kentte belirlenen mekanlarda araştırmalar yapmak ve sonuçlarını raporlamak, 2) düzenlenecek forumlar üzerinden yaptıkları okuma ve tartışmalar hakkındaki düşüncelerini etkileşimli olarak paylaşmak. |
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ): |
|
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri | Ders temel olarak kısa konu anlatımları ve tartışma oturumlarından oluşmaktadır. Tartışma oturumlarında aktif katılım zorunludur. Müfredattaki okumalar konu anlatımları ve tartışma oturumlarını tamamlayacak şekilde hazırlanmıştır. Öğrencilerden ders materyallerini okumuş olmaları, derse gelmeden konu ile ilgili açılan foruma yorum yazmaları ve tartışma oturumlarında bu okumalar hakkındaki düşüncelerini belirtmeleri beklenmektedir. Öğrencilerden ayrıca Araştırma Haftalarında ayrıntıları tartışılacak araştırmaları gerçekleştirmeleri ve raporlamaları beklenmektedir. Dersi başarıyla tamamlamak için gerekli son koşul ise yapılan araştırmalardan ve ders okuma ve konu anlatılarından kalkarak sentetik bir dönem projesi olacaktır. Dönem projesi ve araştırma ödevleri hakkında ayrıntılı bilgi sınıfta verilecektir. Dersler süresince film gösterimleri yapılabilir. Öğrencilerin film gösterimlerine katılımları zorunludur. Ders sonunda harf notlarına temel olacak dağılım: • Katılım % 20 • Forumlar % 30 • Araştırma Raporları % 30 • Dönem Projesi % 20 |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tanışma ve Ders Planı | Film: Cannibal Tours (Denis O Rourke, 1988) |
2 | Yeni Dünyalar Keşfetmek | Gaugin, Paul. Gaugin's Intimate Journals, selections. Film: Black and White in Color (Jean-Jacques Annaud, 1976) |
3 | Araştırma Haftası (1): Anket/Soru Sormak | Ödev & Tartışma |
4 | Yeni Dünyalar Kurmak | Marx, Karl & Engels, Friedrich, Manifesto of the Communist Party, selections. Recommended Film: Spartacus (Stanley Kubrick, 1960) |
5 | Ulusları Hayal Etmek | Anderson, Benedict, Imagined Communities, selections. Film: The Battle of Algiers (Gillo Pontecorvo, 1966) Araştırma Raporu (1)/Teslim |
6 | Araştırma Haftası (2): Mülakat/Hikayeleri Dinlemek | Ödev & Tartışma |
7 | Toplumsalı Hayal Etmek | Durkheim, Emile, “The Division of Labor in Society,” in Classical Sociological Theory, Craig Calhoun et al. (eds). Film: Modern Times (Charles Chaplin, 1936) |
8 | Devleti Hayal Etmek | Weber, Max, “Bureaucracy,” in Classical Sociological Theory, Craig Calhoun et al. (der.). Film: The Trial (Orson Welles, 1962) Araştırma Raporu (2)/Teslim |
9 | Bireyi Hayal Etmek | Freud, Sigmund, “Civilization and its Discontents,” in Classical Sociological Theory, Craig Calhoun et al. (eds). Film: A Dangerous Method (David Cronenberg, 2011) |
10 | Araştırma Haftası (3): Katılımcı Gözlem/Gösteri Kent | Ödev & Tartışma |
11 | Irk, Sınıf, Cinsiyet | Douglas, Mary, Purity and Danger: An Analysis of Concept of Pollution and Taboo, selections. Film: Chocolat (Claire Denis, 1988) |
12 | Medya Dünyaları | Kellner, Douglas, “Megaspectacle: The O. J. Simpson Murder Trial” in Media Spectacle, selections. Film: Money Monster (Judie Foster, 2016) & Wag the Dog (Barry Levinson, 1998) Araştırma Raporu (3)/Teslim |
13 | Yüksek Kültür, Kitle Kültürü | Gans, Herbert J., Popular Culture and High Culture, selections. Benjamin, Walter, The Work of Art in the Age of its Technological Reproducibility, selections. Film: Shortcuts (Robert Altman, 1993), Boogie Nights (Paul Thomas Anderson, 1997) & La La Land (Damien Chazelle, 2016) |
14 | Göç ve Küreselleşme / Değerlendirme | Castles, Stephen and Mark J. Miller, The Age of Migrations, selections. Stiglitz, Joseph E., Globalization and its Discontents, selections. Film: Otobüs (Bus) (Tunç Okan, 1975) & What Have I done to Deserve This (Pedro Almodovar, 1984) / Final Projesi |
Bütün ders materyalleri Learn ve Bilgi Merkezi üzerinden erişilebilir olacaktır. Williams, Raymond. Keywords: A Vocabulary of Culture and Society |
Filmler ve gazete ve dergilerden güncel okumalar. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Sayı | Katkı Payı (%) |
---|---|---|
Katılım | 1 | 20 |
Uygulama | 3 | 30 |
Proje | 1 | 20 |
Diğer Uygulamalar (seminer, stüdyo kritiği, workshop vb.) | 10 | 30 |
Total: | 15 | 100 |
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Uygulama | 3 | 15 | 45 |
Proje | 1 | 15 | 15 |
Diğer Uygulamalara Hazırlık | 10 | 1 | 10 |
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler | 1 | 38 | 38 |
Toplam İş Yükü (saat): | 150 |
# | PY1 | PY2 | PY3 | PY4 | PY5 | PY6 | PY7 | PY8 | PY9 |
OC1 | 3 | 3 | 1 | 2 | |||||
OC2 | 3 | 2 | 2 | 1 | |||||
OC3 | 1 | 3 | |||||||
OC4 | 2 | 2 | |||||||
OC5 | 3 | 3 | |||||||
OC6 | 3 | 2 |