DERS TANITIM ve UYGULAMA BİLGİLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyıl T+U+L (saat/hafta) Türü (Z / S) Yerel Kredi AKTS
Psikoloji’de Eleştirel Düşünme PSYC 363 Güz 03+00+00 Seçmeli 3 6
Akademik Birim: Psikoloji
Öğrenim Türü: Örgün Eğitim
Ön Koşullar Yok
Öğrenim Dili: İngilizce
Dersin Düzeyi: Lisans
Dersin Koordinatörü: - -
Dersin Amacı: Bilimsel materyallerin (metin, tartışma, veri sunumu vb.) ve günlük hayatta karşılaşılan yüklü miktarda verinin analitik şekilde değerlendirilmesi, sorgulanması ve eleştirilmesi yeteneğini geliştirmek.
Dersin İçeriği: Bu ders, bilimde ve günlük hayatta karşılaşılan bilgilerin, teorik önbilgiye gerek olmaksızın basit fakat önemli sorular sorarak güvenilirliğinin tartışılmasına odaklanacaktır. Ders boyunca öğrenciler çeşitli örnekler üzerinden eleştirel düşünme pratikleri yapacaklardır.
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ):
  • 1- Bilginin, bağlamı çerçevesinde değerlendirilmesi
  • 2- Verinin tartışılması
  • 3- Bilimsel şüpheciliğin pratik edilmesi
  • 4- Bilginin sunumunda ve verinin görselleştirilmesinde kullanılan yaygın hilelerin tespit edilmesi
  • 5- Bilimsel pratiklerin sorgulanması
  • 6- Nedensellik argümanlarının olası alternatif açıklamalarının tartışılması
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri Öğrenme yöntemi: Ders Öğrenme teknikleri: Ödevler, tartışma


HAFTALIK PROGRAM

HaftaKonularÖn Hazırlık
1 Genel Bakış Saçma Bilginin Yaygınlığı
2 Yanlış ve Eksik Bilgi
3 Saçma Bilginin Yapısı Ödev 1
4 Nedensellik
5 Sayılar ve Saçma Bilgi
6 Seçim Yanlılığı Ödev 2
7 Ara Sınav
8 Veri Görselleştirme
9 Büyük Veride Saçma Bilgi Ödev 3
10 Bilimin Sorgulanabilirliği
11 Saçma Bilgiyi Tespit Etmek
12 Saçma Bilgiyi Reddetmek Ödev 4
13 Ödevlerin Değerlendirilmesi ve Soru/Cevap
14 Değerlendirme ve Soru/Cevap


ZORUNLU ve ÖNERİLEN OKUMALAR

Halpern, D. F. (2013). Thought and knowledge: An introduction to critical thinking. Psychology press.


DİĞER KAYNAKLAR

West, J. D., & Bergstrom, C. T. (2020). Calling bullshit: the art of scepticism in a data-driven world. Penguin UK.


DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

Yarıyıl İçi ÇalışmalarıSayıKatkı Payı (%)
Katılım 14 15
Ödev 4 30
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar 1 20
Final Sınavı 1 35
Total: 20 100


İŞ YÜKÜ HESAPLAMASI

EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ders Saati14342
Ödev4624
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler14342
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar12020
Final Sınavı12222
Toplam İş Yükü (saat):150


PROGRAM YETERLİLİKLERİ (PY) ve ÖĞRENME ÇIKTILARI (ÖÇ) İLİŞKİSİ

# PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11
OC1                      
OC2                      
OC3                      
OC4                      
OC5                      
OC6