DERS TANITIM ve UYGULAMA BİLGİLERİ
Dersin Adı |
Kodu |
Yarıyıl |
T+U+L (saat/hafta) |
Türü (Z / S) |
Yerel Kredi |
AKTS |
Psikoloji’de Eleştirel Düşünme |
PSYC 363 |
Güz |
03+00+00 |
Seçmeli |
3 |
6 |
Akademik Birim: |
Psikoloji |
Öğrenim Türü: |
Örgün Eğitim |
Ön Koşullar |
Yok |
Öğrenim Dili: |
İngilizce |
Dersin Düzeyi: |
Lisans |
Dersin Koordinatörü: |
- - |
Dersin Amacı: |
Bilimsel materyallerin (metin, tartışma, veri sunumu vb.) ve günlük hayatta karşılaşılan yüklü miktarda verinin analitik şekilde değerlendirilmesi, sorgulanması ve eleştirilmesi yeteneğini geliştirmek. |
Dersin İçeriği: |
Bu ders, bilimde ve günlük hayatta karşılaşılan bilgilerin, teorik önbilgiye gerek olmaksızın basit fakat önemli sorular sorarak güvenilirliğinin tartışılmasına odaklanacaktır. Ders boyunca öğrenciler çeşitli örnekler üzerinden eleştirel düşünme pratikleri yapacaklardır. |
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ): |
- 1- Bilginin, bağlamı çerçevesinde değerlendirilmesi
- 2- Verinin tartışılması
- 3- Bilimsel şüpheciliğin pratik edilmesi
- 4- Bilginin sunumunda ve verinin görselleştirilmesinde kullanılan yaygın hilelerin tespit edilmesi
- 5- Bilimsel pratiklerin sorgulanması
- 6- Nedensellik argümanlarının olası alternatif açıklamalarının tartışılması
|
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri |
Öğrenme yöntemi: Ders Öğrenme teknikleri: Ödevler, tartışma |
HAFTALIK PROGRAM
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 |
Genel Bakış Saçma Bilginin Yaygınlığı |
|
2 |
Yanlış ve Eksik Bilgi |
|
3 |
Saçma Bilginin Yapısı |
Ödev 1 |
4 |
Nedensellik |
|
5 |
Sayılar ve Saçma Bilgi |
|
6 |
Seçim Yanlılığı |
Ödev 2 |
7 |
Ara Sınav |
|
8 |
Veri Görselleştirme |
|
9 |
Büyük Veride Saçma Bilgi |
Ödev 3 |
10 |
Bilimin Sorgulanabilirliği |
|
11 |
Saçma Bilgiyi Tespit Etmek |
|
12 |
Saçma Bilgiyi Reddetmek |
Ödev 4 |
13 |
Ödevlerin Değerlendirilmesi ve Soru/Cevap |
|
14 |
Değerlendirme ve Soru/Cevap |
|
Kadir Has Üniversitesi'nde bir dönem 14 haftadır, 15. ve 16. hafta sınav haftalarıdır.
ZORUNLU ve ÖNERİLEN OKUMALAR
Halpern, D. F. (2013). Thought and knowledge: An introduction to critical thinking. Psychology press. |
DİĞER KAYNAKLAR
West, J. D., & Bergstrom, C. T. (2020). Calling bullshit: the art of scepticism in a data-driven world. Penguin UK. |
DEĞERLENDİRME SİSTEMİ
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Sayı | Katkı Payı (%) |
Katılım |
14 |
15 |
Ödev |
4 |
30 |
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar |
1 |
20 |
Final Sınavı |
1 |
35 |
Total: |
20 |
100 |
İŞ YÜKÜ HESAPLAMASI
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Ödev | 4 | 6 | 24 |
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler | 14 | 3 | 42 |
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar | 1 | 20 | 20 |
Final Sınavı | 1 | 22 | 22 |
Toplam İş Yükü (saat): | 150 |
1 AKTS = 25 saatlik iş yükü
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (PY) ve ÖĞRENME ÇIKTILARI (ÖÇ) İLİŞKİSİ
# |
PY1 |
PY2 |
PY3 |
PY4 |
PY5 |
PY6 |
PY7 |
PY8 |
PY9 |
PY10 |
PY11 |
OC1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
OC2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
OC3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
OC4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
OC5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
OC6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Katkı Düzeyi: 1 Düşük, 2 Orta, 3 Yüksek