Dersin Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U+L (saat/hafta) | Türü (Z / S) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
20. Yüzyılda Sanat, Tiyatro ve Performans | THR 317 | Güz | 03+00+00 | Seçmeli | 3 | 5 |
Akademik Birim: | Sanat ve Tasarım Fakültesi - Tiyatro |
Öğrenim Türü: | Örgün Eğitim |
Ön Koşullar | Yok |
Öğrenim Dili: | Türkçe |
Dersin Düzeyi: | Lisans |
Dersin Koordinatörü: | - - |
Dersin Amacı: | Bu ders, 19. yüzyılın son çeyreğinden 20. yüzyılın sonuna kadar olan tarihsel süreçte modernist sanat akımları bağlamında Avrupa’da tiyatro ve performans sanatının gelişimini incelemektedir. |
Dersin İçeriği: | Ders, 20. yüzyıl tiyatrosu ve performansındaki yeni arayışlara odaklanmaktadır. Avangart akımlar, Alman Dışavurumculuğu, İtalyan ve Rus Fütürizmi, Dadaizm ve Fransız Sürrealizmi, Fluxus, happening, mekana özgü performans, sürece dayalı performans ve bunların diğer disiplinlerle ilişkileri ve kavramsal yaklaşımlar incelenecektir. |
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ): |
|
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri | Ders anlatımı Görsel destekli sunumlar Sınıf içi tartışma Bireysel araştırma ve bulguları yazılı olarak ifade etme |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş: Modernizm ve Sanat | İlk Modernler, William Everdell Georg Simmel, “The Metropolis and Mental Life” |
2 | Tiyatro ve sahnelemede natüralizm ve gerçekçilik: Ibsen ve Çehov | Tiyatro Tarihi Henrik Ibsen & Anton Çehov Konstantin Stanislavski |
3 | Sembolizm ve Avant-garde sanat hareketi | Maurice Maeterlinck, Alfred Jarry Kral Übü / Avant-garde Tiyatro 1882-1992 |
4 | Dışavurumculuk: Edebiyat, Sinema ve Tiyatro | Georg Kaiser (Bir Gün İçinde), Max Reinhardt |
5 | Fütürizm: Marinetti ve Mayakovsky | Marinetti, “Futurist Manifesto”. Marinetti, Settimelli, and Corra “The Synthetic Futurist Theatre: A Manifesto” RoseLee Goldberg, “Performance Art from Futurism to the Present”. |
6 | Sürrealizm ve Dadaizm | Andre Breton Sürrealist Manifestolar Dada ve Sürrealizm Hal Foster, “Dada Mime” |
7 | Bauhaus Okulu | Oskar Schlemmer ve Triadic Bale |
8 | Antonin Artaud ve Jerzy Grotowsky | Tiyatro ve İkizi & Yoksul Bir Tiyatroya Doğru |
9 | Fluxus ve Happening | Performans: Eleştirel Bir Giriş Happening ve Carolee Schneemann Performance Art from Futurism to the Present. Elise Archias, “Concretions: Carolee Schneemann” from The Concrete Body, 2016 Julia Bryan-Wilson, “Remembering Yoko Ono's Cut Piece,” Oxford Art Journal (2003). |
10 | Judson Dance Theater, Yvonne Rainer, Merce Cunningham | Performance Art from Futurism to the Present. Yvonne Rainer, “A Quasi Survey of Some Minimalist Tendencies”. Merce Cunningham & John Cage |
11 | Martha Graham Dans Topluluğu | “Emotivist Movement and Histories of Modernism: The Case of Martha Graham,” Dancing Modernism, Performing Politics. |
12 | Ritüel ve Performans | Victor Turner & Richard Schechner |
13 | Mekana özgü performans ve video sanatı | Marvin Carlson Gary Hill Curating Dramaturgies: How Dramaturgy and Curating are Intersecting in the Contemporary Arts |
14 | Final değerlendirmesi |
The First Moderns, William Everdell. The Conflict in Modern Culture, Georg Simmel. History of the Theatre, Oscar Brockett. History of European Drama and Theatre, Erika Fischer-Lichte. Avant-Garde Theatre 1882-1992, Christopher Innes. Ubu The King, Alfred Jarry. From Morning to Midnight, Georg Kaiser. Marinetti, “Futurist Manifesto,” 1909 Marinetti, Settimelli, and Corra “The Synthetic Futurist Theatre: A Manifesto,” 1915 Performance Art from Futurism to the Present, RoseLee Goldberg. Hal Foster, “Dada Mime,” October 165 (summer 2003): 166-176. Manifestoes of Surrealism, Andre Breton. Surrealism, Rene Passeron. Dada and Surrealism, David Hopkins. Theatre and Its Double, Antonin Artaud. Towards a Poor Theatre, Jerzy Grotowski. Performance Studies: An Introduction, Richard Schechner. Performance: A Critical Introduction, Marvin Carlson. “The Concrete Body: Yvonne Rainer, Carolee Schneemann, Vito Acconci” Elise Archias. Julia Bryan-Wilson, “Remembering Yoko Ono's Cut Piece,” Oxford Art Journal 26:1 (2003): 99-123. “A Quasi Survey of Some Minimalist Tendencies”, Yvonne Rainer. Dancing Modernism / Performing Politics, Mark Franco. Curating Dramaturgies: How Dramaturgy and Curating are Intersecting in the Contemporary Arts, Peter Eckersall, Bertie Ferdman. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Sayı | Katkı Payı (%) |
---|---|---|
Katılım | 14 | 20 |
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar | 1 | 35 |
Final Sınavı | 1 | 45 |
Total: | 16 | 100 |
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler | 14 | 4 | 56 |
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar | 1 | 10 | 10 |
Final Sınavı | 1 | 17 | 17 |
Toplam İş Yükü (saat): | 125 |
# | PY1 | PY2 | PY3 | PY4 | PY5 | PY6 | PY7 | PY8 | PY9 | PY10 | PY11 | PY12 | PY13 |
OC1 | 2 | 3 | 3 | 3 | 1 | 3 | |||||||
OC2 | 2 | 3 | 2 | 2 | |||||||||
OC3 | 2 | 1 | 1 | 3 | |||||||||
OC4 | 2 | 2 | 2 | ||||||||||
OC5 | 1 | 1 | 1 | 3 |