Dersin Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U+L (saat/hafta) | Türü (Z / S) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
Mühendislikte Toplam Kalite Yönetimi | INE 464 | Güz | 03+00+00 | Seçmeli | 3 | 6 |
Akademik Birim: | Endüstri Mühendisliği |
Öğrenim Türü: | Örgün Eğitim |
Ön Koşullar | Yok |
Öğrenim Dili: | İngilizce |
Dersin Düzeyi: | Lisans |
Dersin Koordinatörü: | - - |
Dersin Amacı: | 1. Kalite mühendisliği kavramını tanıtmak 2. Tasarım ve üretimden yüksek kaliteli son ürün eldesine kadar kullanılabilecek kalite araçlarını tanıtmak 3. Kalite kavramı ve felsefesi, kalite güvence ve kontrol sistemleri, kalite sistem yapısı, kalite sistemi yapısı ve taktikleri, kalite sisteminin yerleşmesi ve uygulanması, ISO 9000 serisi ve standartları, kalite ekonomisi, kaliteyi yaratmak için ürün, yöntem ve insan performansı, temel strateji ve taktik araçlar Yedi temel yönetim aracı, yöntem ve kalite teknikleri (kalite fonsiyon gelişimi, hata modları ve etki analizi, hata ağacı analizi, deneysel tasarım, istatiksel süreç kontrol, kontrol grafikleri yöntem örneği, proses stabilitesi ve SPC grafik yorumlaması) |
Dersin İçeriği: | İnsanlık, mühendislik ve üretim tarihinde kalite kavramına giriş, kalitenin filozofik bir kavram olarak öğretilmesi. Kalite güvence sistemleri ve araçları: TQM, TPM, temiz üretim, ISO9000, ISO 18001, ISO 14001, 6 sigma, QFD, FMEA, DoE tartışılıp kalite mühendisliği konularına uygulanacaktır. Liderliğin önemi, takım çalışması, şirketlerde kalite gelişimini sürekli kılmak için kaliteli iş ortamı yaratmanın önemi vurgulanacak. |
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ): |
|
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri | - |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kalite kavramı ve felsefesi, kalite güvence ve kontrol sistemleri | |
2 | Liderlik prensipleri, iletişim, organizasyon,iletişim becerileri, etik | |
3 | Müşteri ilişkileri, tedarikçi idaresi, kalite gelişiminde yaşanan engelleri aşmak | |
4 | Kalite sistemlerinin eleman ve dokümanları, kalite maaliyeti | |
5 | Kalite özelliklerini tasarlama, kalite araçları (beyin fırtınası, akış şeması, pareto, sebep, sonuç, kontrol listesi, histogram, pasta diyagramlar, kontrol diyagramları) | |
6 | Kalite yönetim ve planlama araçları, öncelikleme diyagramları, proses haritası, vs | |
7 | Sürekli gelişim teknikleri (TQM, TPM, Kaizen, tekrar mühendislik, 6 sigma, DAMIC, temiz mühendislik) | |
8 | Sürekli gelişim teknikleri (TQM, TPM, Kaizen, tekrar mühendislik, 6 sigma, DAMIC, temiz mühendislik) | |
9 | Veri toplama, örnekleme, SPC | |
10 | Kalite teknikleri: QFD, FMEA, DoE | |
11 | Kalite teknikleri: QFD, FMEA, DoE | |
12 | Takım çalışması sunumları | |
13 | Takım çalışması sunumları | |
14 | Takım çalışması sunumları |
Connie M. Borror, The Certified Quality Engineer Handbook, 2009, American Society for quality, Quality Press, ISBN 978-0-873897457 KS Krishnamoorthi, First Course in Quality Engineering, Publisher: Prentice Hall, 2005,ISBN: 0131472011 Yılmaz Taptık, Özgül Keleş, Kalite Savaşı, Kalder Kayınları No 22 , İstanbul, 1998 Yılmaz Taptık, Özgül Keleş, Kalite Savaş Araçları, Kalder Yayınları No 23, İstanbul, 1998 |
Thomas Pyzdek and Paul Keller Quality Engineering Handbook, Second Edition, Revised and Expanded (Quality and Reliability), 1991, Marcel Decker, ISBN 8247 4614 7 William J. Kolarik, Creating Quality,Concepts, Systems, Strategies and Tools, McGraw-Hills Series in Industrial Engineering and Management Science, 1995 Tilo Pfeifer, Qualitaetsmanagement, 2. Auflage, Hanser Verlag, 1996 H. G. Menon, TQM in New Product Manifacturing, McGraw-Hill, Inc., 1992 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Sayı | Katkı Payı (%) |
---|---|---|
Proje | 2 | 70 |
Ödev | 2 | 10 |
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar | 1 | 20 |
Total: | 5 | 100 |
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Proje | 2 | 25 | 50 |
Ödev | 2 | 10 | 20 |
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar | 1 | 38 | 38 |
Toplam İş Yükü (saat): | 150 |
# | PY1 | PY2 | PY3 | PY4 | PY5 | PY6 | PY7 | PY8 | PY9 | PY10 | PY11 |
OC1 | |||||||||||
OC2 | |||||||||||
OC3 | |||||||||||
OC4 | |||||||||||
OC5 | |||||||||||
OC6 | |||||||||||
OC7 |