DERS TANITIM ve UYGULAMA BİLGİLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyıl T+U+L (saat/hafta) Türü (Z / S) Yerel Kredi AKTS
Sosyal adalet ve politika değişimi KHAS 1810 Bahar 03+00+00 Seçmeli 3 5
Akademik Birim: Ortak Dersler Bölümü
Öğrenim Türü: Örgün Eğitim
Ön Koşullar Yok
Öğrenim Dili: İngilizce
Dersin Düzeyi: Lisans
Dersin Koordinatörü: DİDEM TÜRKOĞLU
Dersi Veren(ler): DİDEM TÜRKOĞLU
Dersin Amacı: Bu dersin amacı öğrencilere sosyal adalet kavramını analiz etmelerinde yardımcı olmak ve analitik çözümler üzerine düşünmelerini cesaretlendirmektir. Bu bağlamda bu derste öğrenciler politika değişimlerine sebep olan toplumsal sorunlara bilgiye ve kanıta dayalı çözümler geliştirmelerini sağlayan analitik araçlar ve çerçevelere odaklanırlar.
Dersin İçeriği: Öğrenciler neden kamu politikalarına ihtiyacımız olduğunu, neden bazı politikalar hedeflerine ulaşamazken bazılarının başarılı olduğunu bilimsel olarak nasıl değerlendirebileceklerini öğrenirler. Bu bağlamda sosyal adalet kavramı ve bu kavrama farklı ekollerin yaklaşımı, farklı siyasi sistemlerin bu sorunları ele alışı ve hedefledikleri çıktılar ele alınır. Vaka çalışmalarına odaklanan bu dersteki vaka çalışmaları gelir dağılımı eşitsizliği, toplumsal cinsiyet ayrımcılığı, ırkçılık sorunlarını işleyen farklı coğrafyaları ve tarihsel dönemleri kapsayan vakalardan oluşacaktır. Refah devleti politikalarının oluşumundaki toplumsal hareketler ve refah devletinin farklı toplumsal kesimleri içine alacak şekilde genişlemesine itiraz eden siyasi hareketlere de yer verilecektir.
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ):
  • 1- Çeşitli sosyal adalet ekollerinin irdelenmesi ve siyaset bilimi, anayasa hukuku ve toplumsal hareketler çalışmalarındaki temel ekollere giriş
  • 2- Analitik düşünce yaklaşımının geliştirilmesi
  • 3- Argüman geliştirmenin ve argümanları değerlendirme adımlarının altının çizilmesi
  • 4- Öğrencilerin konuşma hazırlama ve sunma becerilerinin geliştirilmesi
  • 5- Öğrencilerin yandal programı içerisindeki seçmeli derslerin birbirleriyle olan ilişkilerini anlamlandırabilecekleri bir analitik çerçeveye sahip olmaları
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri Öğretme: Ders oturumu ve tartışma oturumu – 3 saat/hafta Öğrenme: Hem bireysel hem de gruplar halinde tamamlanan senkron ve asenkron okuma ve yazma görevleri. Bireysel söylevler ve grup tartışmaları


HAFTALIK PROGRAM

HaftaKonularÖn Hazırlık
1 Sosyal adalet ekolleri
2 Devletler ve devrimler İlgili makaleleri okumak, verilen videoları izlemek
3 Refah devleti İlgili makaleleri okumak, verilen videoları izlemek
4 Refah devleti çıkmazı İlgili makaleleri okumak, verilen videoları izlemek
5 Siyasi kurumlar ve sosyal politika İlgili makaleleri okumak, verilen videoları izlemek
6 Parti sistemleri ve sosyal adalet İlgili kitap bölümlerini okumak
7 Toplumsal hareketler İlgili kitap bölümlerini okumak
8 1. Vaka analizi 1. oturum Rollere özel makaleleri okumak, ödev1 teslim 1 için hazırlık (söylev 1)
9 1. Vaka analizi 2. oturum Rollere özel makaleleri okumak, ödev1 teslim 1 için hazırlık (söylev 1)
10 1. Vaka analizi 3. oturum Oturuma özel makaleleri okumak, grup projesi için hazırlık
11 2. Vaka analizi 1. oturum Ödev 2 teslim için hazırlık (söylev 2), grup projesi değerlendirmesi
12 2. Vaka analizi 2. oturum Ödev 2 sunumuna hazırlık
13 2. Vaka analizi 3. oturum Final projesine hazırlanma
14 Dönemin gözden geçirilmesi Dönem içinde işlenenlerin gözden geçirilmesi


ZORUNLU ve ÖNERİLEN OKUMALAR

Automating Inequality: How High-Tech Tools Profile, Police, and Punish the Poor by Virginia Eubanks. St Martin’s Press. 2018
Quadagno, Jill. 1994.The color of welfare: How racism undermined the war on poverty. Oxford University Press.


DİĞER KAYNAKLAR

Strangers in Their Own Land: Anger and Mourning on the American Right by Arlie Russell Hochschild. New Press, 2016.
Goodwin, Jeff, and James M. Jasper, eds. 2009.The social movements reader: cases and concepts. Vol. 12. John Wiley & Sons.


DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

Yarıyıl İçi ÇalışmalarıSayıKatkı Payı (%)
Katılım - 20
Proje 1 20
Ödev 2 40
Sunum/Jüri 3 -
Diğer Uygulamalar (seminer, stüdyo kritiği, workshop vb.) 5 15
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler (okuma, bireysel çalışma vb.) 5 5
Total: 16 100


İŞ YÜKÜ HESAPLAMASI

EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ders Saati14342
Proje12020
Ödev22040
Sunum/Jüriye Hazırlık313
Diğer Uygulamalara Hazırlık5315
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler515
Toplam İş Yükü (saat):125


PROGRAM YETERLİLİKLERİ (PY) ve ÖĞRENME ÇIKTILARI (ÖÇ) İLİŞKİSİ

# PY1 PY2 PY3 PY4 PY5
OC1 2     1  
OC2   2      
OC3   2 2   2
OC4          
OC5 2     1